Til hovedinnhold

Slik lager du sunnere pasta

28. oktober 2019Guider
GRØNN TVIST: Vibeke Klemetsen tipser om hvordan du enkelt kan lage pasta på nye og grønnere måter. Foto: Mats Dreyer
GRØNN TVIST: Vibeke Klemetsen tipser om hvordan du enkelt kan lage pasta på nye og grønnere måter. Foto: Mats Dreyer
Maren Rostad Wilberg
Maren Rostad Wilberg

Vibeke Klemetsen elsker yoga, en sunn livsstil, og pasta. Her gir hun oss innføring i hvordan spise pasta på en litt sunnere måte

Bønnepasta, squashgetti og spiralisterte grønnsaker, pasta av kikerter, pasta av linser, alternativene er mange. Og selv om Vibeke Klemetsen mer enn gjerne tar seg en god porsjon tradisjonell spaghetti til middag, er også de alternative pastavariantene gjengangere på kjøkkenbordet hjemme hos familien på Stabekk i Bærum.

– Jeg alltid hatt en lidenskap for pasta, og jeg liker å tro at den lidenskapen ligger i genene, forteller Klemetsen til Godt.

Få Vibeke Klemetsens oppskrift på pasta med en grønn vri lenger ned i saken!

IKKE BARE PASTA: Vibeke Klemetsen mener at pasta kan være mye mer enn fete sauser. Foto: Mats Dreyer
IKKE BARE PASTA: Vibeke Klemetsen mener at pasta kan være mye mer enn fete sauser. Foto: Mats Dreyer

Vibekes familie stammer nemlig fra en liten fjellandsby i Nord-Italia.

– Jeg er vokst opp med å spise pasta, og har alltid vært veldig glad i det, men det var nok etter at jeg tilbrakte to uker i Parma for å spille inn TV-programmet «Bare Pasta» at jeg virkelig ble interessert.

I Parma kokkelerte hun med proffe, italienske kokker. Hun besøkte brødrene Barilla på deres fabrikk, og fikk et skikkelig innblikk i pasta og pastaens verden. Det trigget tanken på å lage en pastabok.

– Jeg kom frem til at det manglet en sunn pastabok på markedet. Jeg vet vi snakker mye om karbohydrater og at man ikke skal spise for mye av det, men pasta kan være så mye mer enn fete sauser og tomme karbohydrater, understreker Vibeke Klemetsen.

Gjør pastaen grønnere

Hun tror mange er av den oppfatning at man skal unngå pasta, brød og karbohydrater i størst mulig grad. Det er hun uenig i.

– Det er ikke det at jeg vil oppfordre folk til å spise tomme karbohydrater hver dag, jeg er ikke ernæringsfysiolog eller lege, men jeg har snakket med italienere som spiser pasta hver dag, og de nevner jo aldri noe om at man blir tykk av det.

Hun er likevel bevisst på at man lett kan gjøre et tradisjonelt pastamåltid sunnere ved å gjøre små endringer i retten, og fokuset i boken hennes er nettopp å spise pasta på en sunn måte.

– Det er mange måter å gjøre det på. Bytt ut noe av pastaen eller kjøttet med mer grønnsaker og saus, eller bruk bønnepasta, linsepasta eller spiraliserte grønnsaker. Disse typene pasta er veldig gode alternativ, og det er små grep som gjør måltidet mye sunnere.

I boken «Sunn pasta» finner man en grønn vri på alle rettene.

– Legg på ekstra urter og spirer. Lag pestoen selv. Det er en hel masse variasjoner man enkelt kan lage hjemme. Pesto basert på avokado eller cashewnøtter er bare noen av alternativene.

Sunn livsstil

Klemetsen er selv opptatt av både kosthold og trening.

– Yoga har vært min store lidenskap og livsstil i over 20 år nå. Jeg praktiserer Ashtanga-yoga fem til seks ganger i uken og reiser til India en måned i året for å fordype meg. Og så reiser jeg rundt i Norge og underviser yoga og er ambassadør for en sunn livsstil.

Den aktive hverdagen til småbarnsmoren gjør det desto viktigere for henne å passe på at hun får i seg nok energi, og riktig energi.

– Som trebarnsmor og gründer er jeg avhengig av å spise god og næringsrik mat som gjør at kroppen fungerer og gir meg masse energi året rundt. Og en av de beste måtene å påvirke helsen på, er å tenke over hva vi spiser.

– Sunne kostvaner påvirker også barna mine, samtidig har jeg lyst til å gi dem mat de virkelig har lyst til å spise.

For det å få barna med på laget er en viktig del av hverdagslogistikken. Og vil egentlig barn ha spiralisert gulrot fremfor makaroni?

– Barn kan være vanskelige i matveien, men ofte lager jeg retter som er veldig barnevennlige, også serverer jeg grønnsaker i skåler ved siden av. Kanskje litt oppskåret paprika, erter eller andre ting. Man må justere det slik at alle blir fornøyd, forteller Klemetsen.

Lite kjøtt

Spagetti bolognese lager hun vanligvis med vanlig pasta, men putter i ekstra mye gulrøtter og andre grønnsaker i sausen slik at barna får i seg det de trenger av næring. Vibeke selv spiser lite kjøtt, og velger derfor ofte å servere kjøttet ved siden av.

– Jeg er ikke vegetarianer, liker ikke sette en slik merkelapp på meg selv, men jeg velger veldig sjelden å spise kjøtt. Det innebærer litt ekstra jobb, men helt siden min eldste datter Sophie var liten har jeg spist lite kjøtt, og det fungerer fint i vår familie.

Familien Klemetsen Weeden får matkasse levert på døren. De har ikke valgt et vegetarisk alternativ, men Vibeke klarer å trikse det til slik at hun selv ikke nødvendigvis trenger å spise kjøtt.

– Jeg har alltid noen bønner eller andre ting ved siden av slik at jeg får et kjøttfritt alternativ.

Kokebokforfatteren legger til at oppskriftene i boken også passer bra for allergikere.

– Mange av dem som lever glutenfritt tenker kanskje at denne boken ikke er for meg, men det er feil. Her får du nemlig en hel rekke alternativ for dem som ikke tåler gluten. I tillegg er det mye fisk og skalldyr i stedet for kjøtt i mange av oppskriftene. Litt av poenget mitt er at du kan skape måltidet slik du vil.

– Jeg er opptatt av å vise hvordan man kan spise pasta med god samvittighet gjennom å innta balanserte måltider, og hvordan man kan få mer grønt inn i kostholdet.

– Vi kan gjerne kose oss og spise ting som ikke er sunt for oss, men klarer vi å være sunne mesteparten av tiden kan vi unne oss litt andre ting iblant. Så la oss kose og spise sunt og godt, og legg vekk matskammen!

Publisert: 28.10.2019 kl. 13:00
Oppdatert: 30.06.2020 kl. 11:40


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Guider

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?