Til hovedinnhold

Test av trenddrikken hard seltzer

TRENDVANN MED ALKOHOL: Vi har testet 12 varianter at det nye alkovannet hard seltzer fra ulike produsenter.
TRENDVANN MED ALKOHOL: Vi har testet 12 varianter at det nye alkovannet hard seltzer fra ulike produsenter.

Trendvannet med alkohol har nådd Norge. De er kalorifattige, sukkerfrie og glutenfrie. Vi har testet 12 varianter – to får terningkast seks.

Har du drukket hard seltzer? Kanskje ikke, for det er helt nytt på det norske markedet i år.

Seltzer er, enkelt sagt, vann med kullsyre – gjerne tilsatt litt smak. Hard seltzer betyr at vannet også er tilsatt alkohol til en alkoholprosent mellom fire og fem.

I vår test har vi tatt med både hard seltzer og spiked seltzer, som for oss forbrukere vil være det samme. Så hva er forskjellen?

Av flere av bryggeriene får vi forklart at forskjellen mellom hard seltzer og spiked seltzer er at med hard seltzer lages produktet alkoholholdig, mens med spiked seltzer tilsettes alkoholen produktet i etterkant. Produktene vil oppfattes like av oss forbrukere.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SPÅR TREND: Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og drikkevareforeningen, tror hard seltzers blir en trend, også i Norge.
Foto: FRODE HANSEN, VG
SPÅR TREND: Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og drikkevareforeningen, tror hard seltzers blir en trend, også i Norge. Foto: FRODE HANSEN, VG

– Hard seltzer er stort i USA, der er markedsandelen på 2,6 prosent av totalmarkedet på alkohol (tall fra analysebyrået IWSR pr. 29.04. i år, journ.anm.) Den samme rapporten sier at konsumet av hard seltzer kommer til å tredobles innen 2023, sier Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Les også VG+ store test av sommerøl – 75 skummende, nyheter hvor spesielt to skiller seg positivt ut.

Lite kalorier og lite alkoholsmak

Hard seltzer-drikkene er kalorifattige, sukkerfrie og glutenfrie. De har i tillegg blitt tilsatt naturlige frukt- og bærsmaker. Alt dette er jo egenskaper som scorer høyt på favorittlista til forbrukere som er opptatt av kropp og helse.

Vanligvis regner vi at en 0,33 liters flaske øl med 4,7 prosent alkohol inneholder 135 kalorier, et lite glass tørr hvitvin med 12 prosent alkohol på 1,25 dl inneholder 85 kalorier, mens et lite glass rødvin med 12 prosent alkohol inneholder 93 kalorier. Dette er tall fra Helsenorge.

Til sammenligning inneholder hard seltzer'ne i vår test fra 95 til 115 kalorier i 0,33-boksene. Lavest kaloriinnhold av alle har halvlitersboksene fra Gardsbrenneriet med bare 75 kalorier per boks.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STOR VARIASJON: Bartender og sommelier Jonas Junge synes det er stort strekk i laget når det gjelder hard seltzer-produkter.
Foto: Tjodunn Dyrnes
STOR VARIASJON: Bartender og sommelier Jonas Junge synes det er stort strekk i laget når det gjelder hard seltzer-produkter. Foto: Tjodunn Dyrnes

Tror på trendbølge i Norge

Ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen er Norge det landet i verden som (mest sannsynlig) har den høyeste andelen av sukkerfri brus. Hittil i år er andelen oppe i hele 61 prosent.

– Tror du hard seltzer kan bli en suksess i Norge også?

– Trenden har ikke nådd Norge i særlig grad enda. Men fordi trenden er så tydelig både i USA og en del europeiske land, er det ikke vanskelig å spå at flere norske bryggerier vil komme på markedet med dette produktet etter hvert, tror Ramseng.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BRA ALTERNATIV: Bareier Anna Marie Thoresen synes en god hard seltzer kan være et godt alternativ til en øl, rusbrus eller ferdigcocktail.
Foto: Tjodunn Dyrnes
BRA ALTERNATIV: Bareier Anna Marie Thoresen synes en god hard seltzer kan være et godt alternativ til en øl, rusbrus eller ferdigcocktail. Foto: Tjodunn Dyrnes

Betenkelig?

– Et produkt som retter seg mot unge forbrukere, som ikke smaker alkohol, men som smaker mer som et vann tilsatt smak. Er det betenkelig?

– Hard seltzer er en voksendrikk med 18-årsgrense. At unge velger lavalkoholprodukter (som øl, hard seltzer og sider) fremfor sterkere drikker (vin og sprit), er noe vi vurderer som generelt bedre for folkehelsen, sier Ramseng og fortsetter:

– Men når man ikke kjenner smaken av alkohol, er det selvfølgelig en risiko at man drikker for mye. Jeg har likevel ikke funnet noen rapporter fra USA eller andre land som sier noe om at hard seltzer er mer skadelig enn andre drikker med tilsvarende (lav) alkoholprosent, avslutter Ramseng.

TESTPANEL: Jonas Junge og Anna Marie Thoresen eier og driver baren Dæl på Dælenenga i Oslo.
Foto: Tjodunn Dyrnes
TESTPANEL: Jonas Junge og Anna Marie Thoresen eier og driver baren Dæl på Dælenenga i Oslo. Foto: Tjodunn Dyrnes

Om testen:

  • Vi har kjøpt våre 12 testprodukter i dagligvare (Meny og Coop Marked), spesialvarehandel (Gulating) og på Vinmonopolet.

Produktene er merket hard seltzer, spiked seltzer og én er merket cocktail. Cocktail-produktet er solgt som hard seltzer i butikken og på telefon bekrefter også bryggeriet at dette er å regne som en hard seltzer.

  • Fordi hard seltzer er et nytt produkt i Norge har vi ingen hard seltzer-eksperter i denne testen, men to testpersoner som er godt kjent med testing av alkoholholdig drikke.

De som har testet produktene er:

• Jonas Junge, ble kåret til Norges beste bartender i 2018. I dag eier og driver han cocktailbaren Dæl i Oslo, sammen med samboeren Anna Marie Thoresen. Junge startet å jobbe i bransjen mens han studerte i Kristiansand. Han er tidligere barsjef på baren Nr 19 i Oslo og på Pjoltergeist til de la ned. Jonas Junge er også utdannet sommelier.

• Anna Marie Thoresen eier og driver cocktailbaren Dæl, som åpnet i mars 2019, sammen med Junge. Også hun startet å jobbe bak baren i studietiden og arbeidet først mest med øl på Tilt. Hun var senere med på å starte Brun Larsen på Torshov og drev denne i tre år før Dæl åpnet. Thoresen utdanner seg for tiden til sommelier.

  • Produkt som har fått terningkast to er kontaktet og tilbudt tilsvar.
HARD SELTZER: Raspberry crush.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Raspberry crush. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Raspberry crush

Produkt: Glassflaske 0,33 fra Oslo Brewing co. Kaloriinnhold ikke oppgitt på flasken.

Pris: 51,90 inkl. pant.

Konklusjon: Fin rabarbra-aktig rosa farge, duft av ingefær med kanskje et hint av bringebærfrukt. Mye sødme. Her mangler det friskhet og syre.

Terningkast: 3

HARD SELTZER: Garage hard seltzer med wild raspberry.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Garage hard seltzer med wild raspberry. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Garage, wild raspberry

Produkt: Boks, 0,33 fra Ringnes, alkohol 4,5 %, 96 kcal per boks.

Pris: 32,90 inkl. pant.

Konklusjon: Ingen bærfarge, noe som kanskje er litt overraskende? Intens lukt av kunstige, syntetiske bringebær. Minner om Bris og sukkerfrie pastiller på smak. Mangler syre.

Terningkast: 2

HARD SELTZER: Bekk, nordic raspberry.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Bekk, nordic raspberry. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Bekk, nordic raspberry

Produkt: Boks, 0,33 fra Ægir, alkohol 4 %, 95 kcal per boks.

Pris: 40,90 inkl. pant.

Konklusjon: Fin, delikat rosafarge. Lukt som minner om skogsbæryoghurt. Syntetisk. Anonym og vandig smak. Søtlig ettersmak.

Terningkast: 2

HARD SELTZER: Attåt hard seltzer med bringebær.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Attåt hard seltzer med bringebær. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Attåt hard seltzer med bringebær

Produkt: Boks, 0,50 fra Gardsbrenneriet, alkohol 5 %, 150 kcal per boks.

Pris: 69,90 inkl. pant.

Konklusjon: Fin og dyp farge. Rik duft av bringebær, kjennes mer ut som ekte bringebær enn noen av konkurrentene. Flott balanse, her kommer det også en tiltrengt deilig syre. Deilig. Fruktig og fin.

Terningkast: 6

HARD SELTZER: Bekk, marvelous mango.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Bekk, marvelous mango. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Bekk, marvelous mango

Produkt: Boks, 0,33 fra Ægir, alkohol 4 %, 95 kcal per boks.

Pris: 40,90 inkl. pant.

Konklusjon: En klar drikk uten særlig farge. Intens duft av litt syntetisk mango. Slapp i munnen, kort smak og en besk ettersmak. Her blir det en søtlig smak som blir sittende i munnhulen.

Terningkast: 2

HARD SELTZER: Spiked seltzer, mango.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Spiked seltzer, mango. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Spiked seltzer, mango

Produkt: Boks, 0,33 fra Lervig, alkohol 4,7 %, 115 kcal per boks.

Pris: 51,90 inkl. pant.

Konklusjon: Klar drikk, ser ut som boblevann. Forsiktig mangoduft. Grei, men litt kjedelig smak, mangler syre og blir derfor litt ubalansert. Litt salt i ettersmaken. Terningkast: 3

HARD SELTZER: Storm, lime.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Storm, lime. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Storm, lime

Produkt: Boks, 0,33 fra Halmstad, alkohol 4,5 %, 99 kcal per boks.

Pris: 31,90 inkl. pant.

Konklusjon: Klar som vann. Lukter som sitronbrus litt søtlig. Smaker også som sitronbrus, men med en god balanse og syre. Et godt alternativ.

Terningkast: 4

HARD SELTZER: Garage, lemon + lemongrass.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Garage, lemon + lemongrass. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Garage, Lemon + lemongrass

Produkt: Boks, 0,33 fra Ringnes, 4,5 %, 99 kcal per boks.

Pris: 32,90 inkl. pant.

Konklusjon: Klar som vann. Sitrus og sitrongress på nesen med et hint av anis. Mer naturlig og ikke så kunstig lukt. Grei, men mangler syre og blir litt for markant ettersmak av sitrongress.

Terningkast: 3

HARD SELTZER: Bekk, pleasent peach.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Bekk, pleasent peach. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Bekk, pleasent peach

Produkt: Boks, 0,33 fra Ægir, alkohol 4 %, 95 kcal per boks.

Pris: 40,90 inkl. pant.

Konklusjon: Et hint av farge. Ren og delikat i duften, men tydelig fersken. Subtil aroma, men frisk. Og frisk ferskensmak i munnen. God balanse og fin syre.

Terningkast: 5

HARD SELTZER: Storm, peach.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Storm, peach. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Storm, peach

Produkt: Boks, 0,33 fra Halmstad, alkohol 4,5 %, 99 kcal per boks.

Pris: 31,90 inkl. pant.

Konklusjon: Denne lukter som ferskeniste og fersken-smågodt, litt søtlig. Smaken er også mer som iste, men med bobler. Kunne vært bitte litt friskere, hatt et hint av syre, men fortsatt god.

Terningkast: 4

HARD SELTZER: Spiked seltzer, rhubarb.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Spiked seltzer, rhubarb. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Spiked seltzer, rhubarb

Produkt: Boks, 0,33 fra Lervig, alkohol 4,7 %, 115 kcal per boks

Pris: 51,90

Konklusjon: Klar drikk. Litt anonym rabarbraduft, men den er der. Dessverre er den ikke like frisk i munnen. Savner syren rabarbraen er kjent for, som man ønsker seg. Tamt og kjedelig med lite smak.

Terningkast: 2

HARD SELTZER: Attåt hard seltzer med solbær.
Foto: Tjodunn Dyrnes
HARD SELTZER: Attåt hard seltzer med solbær. Foto: Tjodunn Dyrnes

Navn: Attåt hard seltzer med solbær

Produkt: Boks, 0,50 fra Gardsbrenneriet, alkohol 5 %, 150 kcal per boks.

Pris: 69,90 inkl. pant.

Konklusjon: Dyp, burgunder rødfarge. Flott duft av naturlige solbær og et lite hint av gjær. Nydelig og frisk på smak. Syre som balanserer den dype rødbærsfrukten. Snev av tanniner, som gjør det enda mer interessant smaksmessig. Godt håndverk og gode smaker.

Terningkast: 6

Kommentarer fra bryggeriene

Evan W. Lewis, gründer i Ægir Bryggeri har denne kommentaren til testen:

– Eg må sei at eg er veldig overrasket over vurderinga dykkar av BEKK Hard Seltzer. Desse produkt er laga med KUN naturlege ingredienser, og er med vilje laga for å vere mild og annleis enn det som er typisk Hard Seltzer frå t.d. USA, som er ganske intens og kunstig i både aroma og smaksbildet.

Alle BEKK variantene er laga med 100 % ekte og naturlege fruktkonsentrater og aromaer. Fokuset har vore å bruke så lite aroma som mogleg, for å heller få fram den naturleg fruktaromaen og smaken. I tilegg er produktet spritbasert slik at fruktsmaken er ikkje påvirket av ein fermentert base av sukker eller vin. Vidare er fargen på produktet det som oppstår naturleg frå frukten som vart brukt. At ein variant er utan mykje farge skal ikkje tolkast som negativt eller eit teikn på kunstige ingredienser, mener Lewis.

Rettelse: Etter publisering har Gardsbrenneriet opplyst om at det er feil at Attåt hard seltzer med bringebær og Attåt hard seltzer med solbær inneholder 75 kcal per boks. Det korrekte tallet er 150 kcal per boks. – Feilen ble ikke oppdaget på første trykking av etiketter. Dette har vi korrigert, men det er fortsatt noen bokser i sirkulasjon med denne feilen, sier Jann Vestby, daglig leder i Gardsbrenneriet. Feilen ble rettet 9. juli 2020 klokken 12.02.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Tester

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?