Til hovedinnhold

– Enda en ting som drar oss i feil retning

SKEPTISK: Eiere av kullsyremaskinen SodaStream kan nå lage «hjemmelaget» Pepsi, Pepsi-Max og 7-up. Ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør mener det gjør det desto enklere å drikke brus. Foto: SodaStream/aaa/VG
SKEPTISK: Eiere av kullsyremaskinen SodaStream kan nå lage «hjemmelaget» Pepsi, Pepsi-Max og 7-up. Ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør mener det gjør det desto enklere å drikke brus. Foto: SodaStream/aaa/VG

Nå kan du lage din egen Pepsi hjemme. Bra for miljøet, sier produsenten. Ikke like bra for helsen, mener ekspert.


De internasjonale brusgigantene går stadig nye veier for å finne nye forbrukerfavoritter, som da brusgiganten Coca Cola lanserte en energidrikk med colasmak tidligere i år.

Nå er det Coca Colas konkurrent Pepsi - eller nærmere sagt Pepsi-eide SodaStream - som kommer på banen med et nytt produkt som skal fri til brusfans.

SodaStream ble nemlig oppkjøpt av PepsiCo tidligere i år, og kanskje ikke så uventet vil Pepsi-fans i Norge nå få nyte fordelene av dette. Snart blir fem ulike smaker fra Pepsi i salg, slik at du selv kan mikse din egen brus hjemme ved hjelp av kullsyremaskinen. En flaske av Pepsi-sirupen vil gi åtte liter ferdig brus.

– Denne lanseringen er en viktig milepæl for SodaStream for å kunne tilby forbrukerne flere valgmuligheter, og samtidig ivareta planeten vår, sier Eyal Shohat, administrerende direktør i SodaStream i en pressemelding.

Vil redusere plastbruk

Ifølge boblemaksin-produsenten har hver femte norske husstand en av deres kullsyremaskiner. Nordmenn begrenser i dag forbruket med hele 50 millioner engangsflasker i plast årlig ved å benytte en kullsyremaskin fremfor å kjøpe plastflasker, ifølge SodaStream selv.

– Sammen med SodaStream jobber vi mot målet vårt om å redusere bruken av plast og bygge en mer bærekraftig fremtid. Dette er et skritt på veien, sier Jim Andrew, direktør for produktutvikling i PepsiCo i pressemeldingen.

Selskapet har tidligere blitt dratt i retten for sine online-kampanjer om plastbruk. I kampanjene trakk de frem de miljøvennlige aspektene ved å eie en SodaStream, men konkurrentene, som Coca Cola og Nestle, ønsket å gi dem en bot på 50 000 euro per dag kampanjene var publisert da de opplevde dem som «ydmykende for plast-forbrukere».

– Enklere å drikke mer brus

Helseekspert Tine Mejlbo Sunfør er derimot litt mer skeptisk til brusnyheten.

– Generelt så er brusdrikking den viktigste enkeltfaktoren til sukker i norsk kosthold. Hadde vi levd i en verden uten brus, så hadde vi nærmest ikke hatt noen utfordringer knyttet til for høyt sukkerinntak i dette landet, sier Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, til Godt.

– Dette blir nok en ting som gjør det enklere å drikke mer brus. Vi har sett at når tilgjengeligheten øker, så øker også inntaket, sier hun.

Hun forteller at man på 50-tallet solgte 10 liter brus per innbygger, mens man i dag selger 67 liter brus med sukker – og da har man ikke tatt med det vi lager i hjemmemaskin.

– Vi har veldig lite tall på hva hjemmemarkedet bidrar med, men i utgangspunktet tror jeg ikke dette utgjør noe veldig stor forskjell, til det er store kvanta kjøpebrus altfor billig, og butikkene alltid åpne for dem som ønsker det.

Hun er likevel tydelig i sin tale:

– Dette blir jo enda en ting som drar oss i feil retning!

Det at det også kommer en Pepsi Max-variant er hun derimot mer positiv til.

– Det er absolutt et bedre valg. Vann i maskinen er jo selvsagt det sunneste, men skal man velge brus så er de sukkerfrie variantene sunnere. Og forskning viser at det ikke har noen negative effekter, ved et inntak på rundt et par liter om dagen, med ett viktig unntak skader på tannemaljen.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?