Til hovedinnhold

Spareekspertens beste tips: Slik sparer du penger på mat

10. oktober 2022Aktuelt
DYRT: Det koster å gå på butikken for tiden.
DYRT: Det koster å gå på butikken for tiden.
Naina Helén Jåma / VG

Med spare-influencer Kristoffers Tvildes syv små grep, kan du skru ned forbruket.

– Midt i hver måned var vi tom på konto, forteller Kristoffer Tvilde (35).

Han spoler ti år tilbake: Sammen med samboeren Christina hadde han kjøpt rekkehus og lånt over evne. Pengene strakk ikke til.

STOR PÅ SOME: Kristoffer Tvilde har en stor følgerskare på sosiale medier med 101.000 på TikTok og 71.900 på Instagram.
STOR PÅ SOME: Kristoffer Tvilde har en stor følgerskare på sosiale medier med 101.000 på TikTok og 71.900 på Instagram.
Ida Bjørvik

Det første paret gjorde, var å se på matbudsjettet. Samboeren foreslo dumpster diving som et tiltak.

– Jeg var veldig skeptisk. Er ikke det litt ekkelt? tenkte jeg først. Til slutt klarte hun å overtale meg. Og det var helt utrolig den opplevelsen vi fikk. Da så vi hvor mye spiselig mat som faktisk kastes.

Den nye kveldsaktiviteten bidro til å redusere det månedlige matbudsjettet fra 8000 kr til 1500.

Da de fikk barn gikk forbruket naturligvis opp igjen. Nok en gang var Tvilde på jakt etter tips og triks for hvordan leve litt billigere. Det ble starten på den populære Instagram-kontoen @krisslovesfood. I høst har han også gitt ut Sparekokeboka.

For tobarnsfaren mener at man faktisk kan spise god mat og spare penger, men det er én ting man ikke kommer unna hvis man vil redusere matbudsjettet.

– Det er ikke mulig å få et lavt matbudsjett uten å planlegge, sier Tvilde.

I dag ligger matbudsjettet hos familien på fire på 6000 kroner i måneden. Han påpeker at det ikke passer for alle, men med noen små grep kan en skru ned forbruket.

Planlegg ukemenyen

Det er sannsynligvis ikke første gangen du har hørt tipset om å lage en ukemeny for å spare tid og penger. Det krever som sagt planlegging, men gevinsten kan være en litt tykkere lommebok.

Ny uke er gjerne blanke ark, men det bør det ikke nødvendigvis være når det kommer til middager. Før du begynner å planlegge ukemenyen, bør du nemlig ta en titt i skapene på kjøkkenet. Sjekk hva du har i kjøleskapet og fryseren og hva du har liggende av basisvarer.

– Basert på det du allerede har hjemme kan du da planlegge hvilke middager du skal ha til uken. Dessuten er det lett å kjøpe for mye hvis man går på butikken uten et utgangspunkt, forklarer Tvilde.

ANVENDELIG GRØNNSAK: – Det er fint å lære opp barna at for eksempel en slapp gulrot funker fint i en gryte eller suppe, fortelle Tvilde.
ANVENDELIG GRØNNSAK: – Det er fint å lære opp barna at for eksempel en slapp gulrot funker fint i en gryte eller suppe, fortelle Tvilde.
Kristoffer Tvilde

Og når du skal handle inn til en ukemeny, så ta også utgangspunkt i matvarer som kan brukes til flere måltider. For eksempel er gulrot anvendelig og kan brukes i mange retter.

Vil kurere datoskrekk

Livet med to små barn gjorde at det er blitt slutt på dumpster diving på kveldstid, men en ting Tvilde har tatt med seg videre er fokuset på å redusere matsvinn. Han beskriver det å kaste mat er det samme som å kaste penger i søppelet.

Gjennom sine oppskrifter og tips på sosiale medier er Tvilde opptatt av å kurere det han kaller datoskrekk.

– Vi har nesten ikke noe mat som går i søppelet. Det føles godt for både miljøet og lommeboken.

Dagens økende matpriser har også gjort at Instagram-profilen har måtte finne enda flere sparegrep. Ved å spise mindre kjøtt har de klarte å barbere matbudsjettet med cirka en tusenlapp.

– Vi har redusert kjøttforbruket, også av miljøhensyn. Nå spiser vi vegetar en til to ganger i uken. Det har funket bra for oss!

RIMELIGERE: Erstatt deler eller hele kjøttdeigen i spagetti bolognese med for eksempel linser og/eller grønnsaker.
RIMELIGERE: Erstatt deler eller hele kjøttdeigen i spagetti bolognese med for eksempel linser og/eller grønnsaker.
Kristoffer Tvilde

Han er også blitt mer bevisst på prisene på basisvarer. Han forteller at det som man tidligere så på som rimelige basisvarer ikke nødvendigvis er like billige lenger.

– For eksempel rapsolje har gått veldig opp i pris. Se etter alternativer eller kjøp ris og lignende i store kvanta hos grønnsakshandlere.

Syv tips som hjelper deg å spare penger på mat

– Du trenger ikke å starte med alle tipsene med en gang, men prøv det som passer for din livssituasjon, sier Tvilde.

1. Bruk maten du allerede har

Planlegg måltider ut i fra råvarer som har kort holdbarhetsdato. Et godt tips er å starte med de matvarene i kjøleskapet som du ser straks nærmer seg datomerkingen.

Utgått på dato betyr imidlertid ikke nødvendigvis at maten er dårlig og må kastes. Bruk sansene i stedet for å stole blindt på merkingen: Se, lukt og smak. Husk også at det er forskjell på «best før» og «siste forbruksdag».

2. Sjekk datovarehyllen i butikken

Hyllen med nedsatte produkter som snart går ut på dato kan være gull for lommeboken. Så fremst du bruker det du kjøper derfra!

Her kan du være i forkant av neste ukemeny. Ser du varer du tenker du vil bruke senere, kan du kjøpe det inn og fryse det ned.

3. Bruk fryseren aktivt

Unngå at fryseren blir en opphopningsplass, men heller noe du aktivt bruker for å unngå matsvinn. Slapp chili eller ingefær kan legges i fryseren hel eller raspet. Samme med siste rest av gulosten kan rives, så har du alltid ost til lasagne eller hjemmelaget pizza.

En gang i måneden kan du ta et raid og bruke varer fra fryseren i en hel uke. Start i bunnen med det eldste, slik at du ikke hele tiden bare fyller på med det siste på toppen.

Tvilde tisper også om å kjøpe mange brød om gangen når det er tilbud. Ferdig oppskåret brød legges i fryseren og taes opp i skiver kvelden før til frokost og matpakke.

4. Se på kiloprisen

På enkelte matvarer kan kiloprisen variere veldig. For eksempel er løk i løsvekt mye billigere enn løk i strømpe.

Et annet produkt er fisk. Butikken kan ha opptint torsk som selges som «fersk». Hvis du velger torsk fra frysedisken er det egentlig samme produkt, bare at det koster mindre.

5. Innfør fast restemiddag

Velg en eller to dager i uken hvor du spiser rester til middag. Det er å betrakte som en gratis middag. Det er ikke så farlig hvis det ikke er en helt fullverdig rett. Det kan være ostesmørbrød, fylte tortillalefser, en enkel grønnsaksgryte eller omelett.

6. Kutt ned på kjøtt

Det er flere måter å spise mindre kjøtt på. Du kan innføre en eller to vegetarmiddager i uken. Gryter og curryer med rotgrønnsaker og/eller belgfrukter er mettende og gode middager som er enkelt å lage.

Et annet tips er å erstatte halvparten av kjøttdeigen med for eksempel bønner eller linser.

7. Finn din luksusfelle

Ta en titt på kvitteringer og se om det er noe du kjøper av vane og som egentlig ikke er verdt det.

– Et eksempel for oss er at vi hadde et høyt forbruk på godteri og brus. Vi brukte flere tusen kroner på det i måneden. For oss var det vår luksusfelle, for andre kan det være noe annet. Nå har vi innført vann som tørstedrikk på hverdager og godteri kun en gang i uken, forteller Tvilde.

Publisert: 10.10.2022 kl. 13:33
Oppdatert: 13.10.2022 kl. 08:58


Finn flere artikler:
pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?