Norge på topp: Så mye frossenpizza spiser vi

KJAPP FAVORITT: Frossenpizza gikk ned på høykant i Norge i fjor. FOTO: MAGNAR KIRKNES/VG
KJAPP FAVORITT: Frossenpizza gikk ned på høykant i Norge i fjor. FOTO: MAGNAR KIRKNES/VG
Foto: Magnar Kirknes VG
Sara Berge Holmberg
Sara Berge Holmberg

Nordmenn elsker frossenpizza. I fjor spiste vi i underkant av fem kilo – hver! 

Miljø og bærekraft preger årets matnyheter, og vi ser en økende vegetartrend. Likevel er det en gammel kjenning som holder seg svært populær hos nordmenn. Nemlig frossenpizzaen.

I 2018 ble det solgt frossenpizza for over 2,3 milliarder kroner i Norge. Det er en vekst på fire prosent fra året før. Tallene er fra markedsanalyse- og meningsmålingsbyrået Nielsen.

På ti år så har verdiomsetning av dypfryst pizza gått opp 56 prosent.

– Omsetning har steget hvert år siden 2008, forteller Gunnar Portvik, kommunikasjonsansvarlig i Nielsen.

Det betyr at aldri før har salget av frossenpizza vært like høyt som i 2018.

– Det selges om lag 50 millioner pizzaer i løpet av året, og det tilsvarer nesten ni og en halv pizza per innbygger, forteller Even Brandeggen, brand manager i Dr. Oetker.

Det gjelder totalsalget av all frossenpizza. I 2018 ble det solgt i overkant av 26 100 tonn pizza i Norge, noe som tilsvarer i underkant av fem kilo pizza per innbygger. Norge topper listen over konsum av frossenpizza per innbygger.

– Dette står jo litt i kontrast til fokuset på sunnhet, og trender som vegetar og vegan for tiden, sier Brandeggen.

Artikkelen fortsetter under videoen

«Grandiosa-Stig» har plukket vekk paprika i 30 år



Cirka 68 prosent av frossenpizzasalget er det Orkla som står for, mens Dr. Oetker står for cirka 25 prosent. De resterende prosentene er det kjeders egne merker som står for, ifølge Brandeggen.

2017 var et rekordår for salg av Grandiosa, men fjoråret lå rett bak. Totalt ble det solgt 25,5 millioner Grandiosa i 2018 – bare 275 færre enn i 2017.

– 2018 ble det nest beste året for Grandiosa noensinne. Noe vi er veldig godt fornøyd med, sier Dag Olav Stollen, kommunikasjonsdirektør i Orkla.

Spesielt er det familier med barn og unge menn som er store kundegrupper, ifølge Brandeggen i Dr. Oetker.

– Det er åpenbart et behov for denne type produkter.

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?