Fra traktekaffe til pumpkin spice latte: Her er de mest populære kaffedrikkene hos kaffekjedene
Utenom trenddrikken «pumpkin spice latte», tyder mye på at nordmenn foretrekker det klassiske.
Vi har tidligere skrevet om vekkerklokken som vekker deg med kaffe og at USAs tidligere president, Obama, drikker kaffe som hipsterne. Siden Norge er en av de mest kaffedrikkende nasjonen i verden - kun slått av Finland - ville vi finne ut akkurat hva slags kaffe folk foretrekker når de drar til de store kaffekjedene. Vi har snakket med Starbucks, Wayne's Coffee, Espresso House og Stockfleths.
Kaffe latte og den amerikanske trenddrikken «Pumpkin spice latte» er de to mest populære drikkene på Starbucks.
– Av våre kjerneprodukter velger våre kunder vanligvis klassiske smaker og produkter som kaffe latte. Blant våre Limited Edition-drikker er den årlige favoritten pumpkin spice latte, forteller administrerende direktør for Starbucks Norge, Joannis Vendrig.
Han tror kaffe latten er populær fordi det er en klassisk drikk med rene smaker, som kan tilpasses kundens ønsker med alternativer til både kaffebønnene og melken. Og svaret til hvorfor pumpkin spice latte er populært er enkelt:
– Pumpkin spice latte er synonym med høsten. Denne drikken har en varm glød, sier Vendrig.
Traktekaffe på topp
Det er tydelig at det er det klassiske som treffer oss nordmenn. Det er nemlig store likhetstrekk mellom bestselgerne i de største kaffekjedene i Norge.
På Stockfleths, Wayne’s Coffee og Espresso House er det traktekaffe som er toppselgeren. Kaffe latten kommer på andreplass, og hos flere av kaffekjedene er det cappuccinodrikken som kaprer tredjeplassen. Kaffebrenneriet, derimot, ønsker ikke å kommentere saken.
Torodd Gøystdal er administrerende direktør i Espresso House. Han mener traktekaffe er mest populært fordi det tradisjonelt er den kaffen flest har et forhold til hjemmefra.
– De siste årene har også flere og flere fått øynene opp for hvilken spennende verden som finnes når man først begynner å utforske smaken fra ulike kaffebønner, legger han til.
Varierer med sesong
Kaffekjedene har også drikker som er mer typisk for hver sesong. Hos Starbucks er forskjellene i popularitet gjennom året tydelige:
– Kalde drikker som frappuccino, shaken iced tea og cold brew selger bra om sommeren, og mer smakfulle, kraftige espressodrikker selger bra i vinterhalvdelen, som pumpkin spice latte og gingerbread latte, sier administrerende direktør for Starbucks, Joannis Vendrig.
Det er salgsvariasjoner i de sesongbaserte drikkene hos de andre kjedene også: Hos Wayne’s Coffee ser de en tydelig oppgang i salget av frappe og iced latte når vårsolen titter frem. Stockfleths har et økende salg av iskaffe om sommeren og mer av varme drikker som chai latte og varm sjokolade når kulden tar inn. «Nisselatte» heter juledrikken som er blitt populær hos Espresso House, og på sommeren er cold brew en hit salgsmessig.
Starbucks' Vendrig har også lagt merke til at folks preferanser varierer gjennom dagen.
– For eksempel ønsker morgenkonsumenter en mer klassisk, ren smak som latte, cappuccino eller svart kaffe. Mens man er mer tilbøyelig til å hengi seg til en mer oppløftende drikk som kaffe mocca på ettermiddagen, sier han.
Hva med å bruke kaffen til noe helt annet enn å drikke? Prøv denne deilige kaken:
Hvilken kaffedrikk er din favoritt? Del det med oss i kommentarfeltet!
Publisert: 13.10.2017 kl. 15:06
Oppdatert: 16.10.2017 kl. 09:05
Lag deg en gratis konto