Til hovedinnhold

Alle barns favorittpålegg

PÅ ALLE FROKOSTBORD: Og i de fleste matpakker finner vi leverposteien fra den gule boksen. Foto: Christian Fougner/VG.
PÅ ALLE FROKOSTBORD: Og i de fleste matpakker finner vi leverposteien fra den gule boksen. Foto: Christian Fougner/VG.

Siden den gule boksen ble lansert i 1949 har den vært en del av den norske «folkesjelen». Gjennom flere generasjoner har leverposteien vært et fast innslag på den norske brødskiva.


Grunnleggeren av Stabburet, Gunnar Nilsen, startet allerede som tiåring å produsere sin egen hermetikk i foreldrenes kjeller.

FAKTA: 
- Hver dag selges det over 50.000 eksemplarer med Stabburet Leverpostei.
- Stabburet produserer om lag 20 millioner bokser årlig.
- Siden 1949 har Stabburet solgt 1,2 milliarder bokser.
- Dersom man hadde stablet alle boksene som er solgt av Stabburet leverpostei siden lansering oppå hverandre, ville man nådd opp til Mount Everest over 3500 ganger.
- Hvert eneste år spises det 120 millioner brødskiver med Stabburet Leverpostei
- Kun åtte barn har fått æren av å pryde den gule boksen
Foto: Terje Bringedal/VG
FAKTA: - Hver dag selges det over 50.000 eksemplarer med Stabburet Leverpostei. - Stabburet produserer om lag 20 millioner bokser årlig. - Siden 1949 har Stabburet solgt 1,2 milliarder bokser. - Dersom man hadde stablet alle boksene som er solgt av Stabburet leverpostei siden lansering oppå hverandre, ville man nådd opp til Mount Everest over 3500 ganger. - Hvert eneste år spises det 120 millioner brødskiver med Stabburet Leverpostei - Kun åtte barn har fått æren av å pryde den gule boksen Foto: Terje Bringedal/VG

- Sammen med søsteren min, Ester, gikk jeg til innkjøp av sild. Det var lavt under taket i kjelleren, men vi fikk da plass til hver vår smørkasse, en planke over to krakker. Så satt vi bøyd og renset sild i lyset fra et par stearinstumper. Vi laget lake, og jeg kjøpte runde blikkbokser med trykklokk på. Det var så trangt i kjelleren at vi fikk gnagsår av hverandre, Ester og jeg. Og så solgte vi fin sild på torget for 35 øre boksen. Det ble penger av det, står det skrevet i boken Stabbur-Nilsen forteller.

19 år gammel åpnet han en tobakkforretning, som han senere utvidet til en delikatesseforretning med egenproduksjon. Den fikk navnet Stabburet. I 1943 ble den første fabrikken reist og storproduksjon av hermetikk var et faktum.

Fra fisk til kjøtt

Under andre verdenskrig og frem til 1950 besto Stabburets produksjon primært av fiskeprodukter på grunn av kjøttrasjoneringen. Likevel ble det arbeidet med å utvikle nye kjøttprodukter. Stabburets leverpostei, slik vi kjenner den i dag, ble laget for første gang i 1949 av pølsemakeren Olav Sigvardsen fra Stavanger. Den finmoste konsistensen var et resultat av at Stabburet på den tiden ikke hadde teknologien som skulle til for å produsere en grovere variant. Da kjøttrasjoneringen var over, omkring 1950, la fabrikken om produksjonen til å fokusere på kjøttbaserte produkter. Leverposteien spilte en sentral rolle i sortimentet.

Ble «leverposteigutt» ved en tilfeldighet

Helt siden 1955 har det smilt et barnefjes fra den gule boksen med leverpostei. Den opprinnelige leverposteigutten, Per Andreas Christiansen, ble tilfeldig valgt til å pryde boksen etter at grunnleggeren av Stabburet, Gunnar Nilsen, la merke til et bilde av den to år gamle lysluggede gutten. Nilsen og hans kone var nemlig omgangsvenner med Per Andreas' foreldre.

- Hva som foregikk i hodet til Gunnar Nilsen da han den gangen så et sort-hvitt bilde av meg vet jeg ikke, men resultatet ble at ansiktet mitt ble malt opp og plassert på boksen, sier Per Christiansen.

Men årsaken til at et barneansikt skulle pryde boksen var ingen tilfeldighet.

- Gunnar Nilsen valgte et barneansikt fordi leverposteien var barnevennlig og smaken passet godt til barn. Stabburet Leverpostei er et næringsrikt pålegg, noe som var viktig etter krigen. Produktet appellerte til barn, og det handlet mye om å satse på den oppvoksende generasjonen. Ved å rekruttere forbrukere i ung alder ble tilgang på kunder sikret, forteller Stabburets kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag til Godt.

Per Andreas prydet boksen fra 1955 og frem til 1972, men luggen og boksen fikk ikke være i fred. Designet på boksen endret seg flere ganger frem til 1972, og det samme gjorde håret hans - Stabburet gjorde det lenger for at det skulle følge moten.

Barnas favoritt-pålegg

Den gule boksen med Stabburets leverpostei har siden lanseringen vært et fast inventar på de aller fleste norske frokostbord. Nesten 70 prosent av alle norske barn spiser leverpostei på brødskiven hver uke, og for mange er dette det først pålegget de spiser. Den milde smaken passer godt med mange ulike typer topping, som blant annet agurk, rødbeter og bacon.

Gult er kult

Det var en selvfølgelig ting at leverposteien skulle bli pakket i gul boks, og hele produktporteføljen til Stabburet var preget av gule bokser.

Gunnar Nilsens teori var at gulfargen skilte seg godt ut i butikken, særlig den gang da utvalget var lite.

LIDENSKAPELIG: Gunnar Nilsen startet med hermetikk som 11-åring og grunnla etterhvert Stabburet, som er vår største hermetikkprodusent. Foto: NTB/Scanpix.
LIDENSKAPELIG: Gunnar Nilsen startet med hermetikk som 11-åring og grunnla etterhvert Stabburet, som er vår største hermetikkprodusent. Foto: NTB/Scanpix.
pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?