Kaffekunst med et skrik: Lee Kang-Bins kaffekunst får internasjonal oppmerksomhet
Lee Kang-Bin er en 26 år gammel kaffekunstner, og han lager det han selv kaller «Creamart»: I kremen på kaffe gjenskaper kjente malerier og figurer.
– Detaljene er nok det vanskeligste. Jeg har ikke lært fra å tegne på papir, bare på kaffe, forteller Lee Kang-Bin til Godt.
Kang-Bin har fått stor oppmerksomhet den siste tiden for sin «creamart»: Ved hjelp av konditorfarge og pensler dekorerer han kaffer med den største presisjon. Store nettsteder som Telegraph og Reuters har skrevet om den unge kunstneren.
Inspirasjonen finner han hvor som helst. Fra filmer, til nylige hendelser, og kunst. Sør-Koreaneren har gjenskapt det kjente maleriet, «Skrik» av norske Edvard Munch i kaffeskummens overflate.
– Jeg ville skape fantastisk smak og delikatesse, så jeg utviklet «Creamart», forteller Kan-Bin.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kang-Bin eier kafeen «C.TROUGH» som ligger i Sør-Koreas hovedstad Seoul. På bildedelingstjenesten Instagram har han bortimot 174 000 følgere. Her deler han videoer og bilder av kunsten.
Kunstneren har laget motiver fra Bambi, kaffebjørner til favoritten «Stjernenatt» av Vincent van Gogh.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det koster 7,500 Won, omlag 54 kroner, for en kopp «Creamart». Til sammenligning koster en gjennomsnittlig kopp kaffe i Sør-Korea rundt 31 kroner.
Akkurat nå har det blitt stor pågang, og kaffekunsten er så populært at Kang-Bin tar reservasjoner. Man kan få tegnet på kunst av eget ønske, men akkurat nå må man pålegge seg litt ventetid.
– Det er en maksgrense på tre «Creamart»-kopper per dag. Reservasjonene er nå fylt opp, og jeg tar ingen nye for øyeblikket, men man kan fortsatt få bjørnedesignet uten reservasjon, sier Kang-Bin.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kunsten blir skapt med konditorfarge i kremen, med pensler i forskjellige tykkelser som gjenskaper maleriene. Det kan ta opp til 15 minutter å lage kunsten.
Smaken skal det fortsatt ikke stå på. Kunsten endrer ikke smaken, til tross for både tidsbruk og farge.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Drikken er laget kald, så det har ikke noe å si hvor lang tid det tar. Smaken endrer seg ikke, forklarer kaffekunsteren.
Hvis du vil ta turen til Sør-Korea på besøk til kafeen så ligger den altså i Seoul.
Dette er ikke første gangen vi har skrevet om elleville matkreasjoner. Tidlig i juli skrev vi om hvordan folk gikk mann av huse for å få tak i cronut-skaperen Dominique Ansels siste dessertkreasjon, en vannmelonskive fylt med vannmelonsorbet.
For ikke å snakke om selfie-brødristeren som kom i 2014: Her kunne du sende inn et bilde av deg selv, slik at en spesiallaget brødrister kunne svi din egen selfie på brødskiven.
Sist, men ikke minst, kom selfielatten i 2015. Perfekt for dem som ikke får nok av å spise sitt eget ansikt til frokost.