Til hovedinnhold

Stor økning i salg av rosévin: – Helt unik vekst

TIDENES ØKNING: Rosévinsalget har økt kraftig de siste årene. Det samme har kvaliteten, mener ekspertene. Foto: Magnar Kirknes/VG
TIDENES ØKNING: Rosévinsalget har økt kraftig de siste årene. Det samme har kvaliteten, mener ekspertene. Foto: Magnar Kirknes/VG

Salget av rosévin har skutt til himmels de siste årene.


– Det har trolig vært tidenes økning, vil jeg si. En helt unik vekst i år, sier Jens Nordahl, kommunikasjonssjef i Vinmonopolet.

I juni har nemlig rosévinsalget gått opp 37,6 prosent fra juni 2017. I mai økte det med 30,3 prosent fra fjoråret, ifølge Horecanytt. Både musserende og hvitvin økte med 10,3 prosent fra fjorårets juni.

Hvis vi ser på første halvår i år i sammenligning med første halvår i 2017 kan vi se at rosévinsalget har økt med 30,3 prosent, hvitvinssalget har økt med 8,5 prosent, salg av musserende vin har økt med 8,9 prosent og rødvinssalget har sunket med 3 prosent.

– Vi vet rosévin har vært en kategori som øker, og det har vært stadig mer populært de siste årene. Det er ikke bare en trend mot rosévin, men mot lette, lyse viner.

Det er altså en økende trend i kategorien «lette og lyse produkter», som innebærer hvite, musserende og rosé. Av de tre vintypene er det rosévinen som i løpet av de siste årene har hatt den største veksten.

– Folk velger stadig lette og lyse produkter, som har et noe lavere alkohol-, sukker- og kaloriinnhold enn folk tradisjonelt har valgt, forteller Nordahl.

Helsemessige grunner

Kommunikasjonssjefen tror trenden kommer av ulike grunner. Blant annet på grunn av helsemessige grunner.

– Det er nok en underliggende helsetrend. Mange spiser nok også lettere og lysere kosthold, som salat, kylling, sushi – som nærmest er blitt den nye nasjonalretten – pizza og pasta. Veldig mange ferierer også rundt Middelhavet, sier han, og forteller om hvordan vi bringer med oss matkulturen fra Middelhavet hjem igjen til Norge.

– Når vi adopterer en matkultur er det også enkelt å la seg inspirere når det gjelder drikke. I middelhavslandene drikkes det cirka like mye rødvin som hvitvin, og musserende viner og rosévin drikkes mer. Alle middelhavslandene er ganske store på rosévin, forteller Nordahl.

Styrt av været

Ved siden av den underliggende trenden av lett og lyst, er det en annen faktor som – tro det eller ei – går i takt med salget.

– Salget er ekstremt styrt av temperatur og værforhold. Jo varmere og høyere gjennomsnittstemperatur det er, jo mer salg vil lette og lyse produkter ha, sier kommunikasjonssjefen.

Rosé er den største sesongdrikken, med lave salgstall om vinteren og høye salgstall om sommeren.

NY TREND: Flere får øynene opp for rosé, og tilbudet blir stadig bedre. Foto: Frode Hansen/VG
NY TREND: Flere får øynene opp for rosé, og tilbudet blir stadig bedre. Foto: Frode Hansen/VG

– Tidligere sa vi at rosésesongen var fra mai til august, men den blir bare lenger og lenger. Nå er den fra april og ut september. Ingen annen varekategori har så høy økning i salgstallene hver sommer, forteller Nordahl.

Fra terrassevin til kvalitetsvin

Mange har kanskje tidligere tenkt på rosévin som en terrassevin – en vin du tar et glass av på verandaen mens du ser på solnedgangen en sen sommerkveld. Nå kan Nordahl fortelle at flere ser på vinen som en matvin, og at produsentene fokuserer på å lage rosévin av høy kvalitet.

– Det har virkelig skjedd en renessanse i rosévin på bare ett til to tiår. Nå er det massevis av produkter i ulike stilretninger og fra ulike land, sier han.

Folk blir stadig mer oppmerksomme på rosé, og tilbudet blir stadig mer utviklet. Nordahl forteller at det nå i hele vinmonopolets sortiment finnes 545 ulike roséviner. Du finner derimot ikke alle i hver butikk.

– Det vil jo variere, men et middels til stort vinmonopol vil hvert fall ha mellom 30 og 50 roséviner å velge i, noen opp mot 100. Tilbudet lokalt i hver enkelt butikk vil variere med den lokale etterspørselen.

Variasjon i landet

Nordahl forteller at trendene oftest starter i Oslo-området, særlig på vestkanten, før det sprer seg ut i landet. Det er på Fornebu den rosa vinen er mest populær.

– Enkelte dager har rosévinen stått for 20 prosent av salget. På årsbasis står rosé for kun cirka to prosent av salget, sier Nordahl.

Rosévinen er også svært populær langs kystbyer som Tjøme, Sandefjord, Tvedestrand eller Risør.

– Jo tettere på sjøen, jo høyere andel rosévin. Lett og lyst står sterkest langs kyststripen. Der er det jo også større tradisjon for å spise mer fisk og sjømat, mens det innover i landet er mer vanlig med jakt. Der er det nok en større lokalmatkultur rundt kjøtt, og da står rødvin sterkt, forteller kommunikasjonssjefen og legger til:

– Dette er satt litt på spissen, men det er klare indikasjoner på våre salgstall. Det er spennende å se hvordan salget varierer med årstider, geografi og været. Været i dag er helt avgjørende for hva folk velger, salget fra dag til dag går i takt med gradestokken.

Solgt opp mot 500 flasker

Sandro Parmeggiani, hovedeier og styreleder ved restaurant og vinbar Vineria Ventidue på Frogner i Oslo, forteller at de har merket den økende interessen.

– Jeg sjekket litt med restaurantsjefen og han sier at vi nok har hatt en økning på i hvert fall 30 prosent i år på rosévin, sier han.

Han forteller at det «åpenbart» har en sammenheng med det varme været. Han forteller at det i hovedsak er kvinner som bestiller vintypen.

– Jeg vil tippe at mellom 80–85 prosent av de som bestiller rosé hos oss er kvinner. De vil gjerne ha noe litt fruktig, hyggelig og lettlikelig, sier Parmeggiani.

Det var da våren begynte så sterkt i mai at rosévinsalget tok av hos Vineria Ventidue.

– I mai og juni har vi nok solgt mellom 450 og 500 flasker, sier restauranteieren og legger til:

– Det som er litt interessant med rosévin, sett fra et vinmakerperspektiv, er at det tidligere har vært et litt sånn «venstrehåndsarbeid» i alle år. Men nå har det endret seg. De siste årene har alt blitt veldig profesjonelt. De har begynt å ta rosé på alvor og begynt å jobbe like hardt med det som med hvit og rød. Så mange satser på rosévin nå, og på å gjøre det til en like viktig vin som rødvin og hvitvin.

Kilde: Tallene er fra Vinmonopolet sine statistikker: Salgstall for juni 2018, salgstall for første halvår 2018 og bestselgere første halvår 2018.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?