Norske Anoushka driver ikonisk Paris-restaurant

14. april 2023Aktuelt
KAVIARPAR: Anoushka Gresvig Mac-Crohon og mannen Ramon driver restauranter i Paris, som de nå tar internasjonalt.
KAVIARPAR: Anoushka Gresvig Mac-Crohon og mannen Ramon driver restauranter i Paris, som de nå tar internasjonalt.
Foto: Privat
Åsa H. Aaberge
Åsa H. Aaberge
Journalist

Beyoncé og Rihanna er blant stamgjestene på Caviar Kaspia.

Anoushka Gresvig Mac-Crohon fra Oslo spiser gjerne norsk kaviar på tube. Men kaviaren som serveres på restauranten hun driver med mannen i Paris, har en ganske annen schwung.

I 2001 flyttet hun til Paris sammen med sin spanske ektemann Ramon Mac-Crohon, hvor de siden har stått i bresjen for den ikoniske restauranten Caviar Kaspia.

Kultfavoritten omtales som «kantinen» under moteukene i Paris. Beyoncé og Rihanna er stamgjester. Det ryktes at freidige gjester sniker med seg turkisblå askebeger med Kaspia-emblem, og selger dem for flere hundrelapper på eBay.

Kaviar- og sjømatrestauranten, som daterer tilbake til 1927, serverer det som trolig er verdens mest berømte potet.

Toppet med - åpenbart - kaviar.

Du har kanskje sett bilder av denne?
Du har kanskje sett bilder av denne?
Foto: WONHO LEE

– Babyen vår

Mac-Crohon-paret sitter i vintersolen ute på terrassen til restauranten da vi ringes. Det er kaldt, et par grader, men i tro parisisk ånd sitter man ute året rundt. Uteserveringen på Kaspia er mandags-dekket med hvit porselen på turkisblå duker.

Ramon filmer rundt seg, klarblå himmel matcher bordene.

– Kaspia er babyen vår, grunnen til at vi kom til Paris, og hva vi har bygget sammen alle disse årene, sier Anoushka.

– Når gjester ser på tallerkenen skal de vite at de er på Kaspia. De kan være hvor som helst i verden når de ser opp rundt seg, men når de ser ned på bordet er det den fargekoden, de små detaljene typisk for oss, sier Ramon. Her er han avbildet på Kaspia i St. Tropez.
– Når gjester ser på tallerkenen skal de vite at de er på Kaspia. De kan være hvor som helst i verden når de ser opp rundt seg, men når de ser ned på bordet er det den fargekoden, de små detaljene typisk for oss, sier Ramon. Her er han avbildet på Kaspia i St. Tropez.
Foto: Caviar Kaspia

– Vi er old school

Anoushka jobber i motebransjen ved siden av Kaspia. Hun har ansvar internasjonalt for det danske klesmerket Utzon.

Passende, for mote og Kaspia går hånd i hånd.

Designikonet Yves Saint Laurent var i sin tid stamgjest. Det er også flere i samtidens motebransje. Restauranten har dessuten samarbeidet med flere toneangivende motehus, kunstnere og designere.

– Vi er old school, litt som Theatercaféen i Oslo, et sted du kan gå med døtrene dine, mannen din, besteforeldre. I Paris er vi en institusjon, sier Anoushka.

Selv om kaviar er hovedingrediensen, byr menyen til Kaspia på et bredt utvalg sjømat.
Selv om kaviar er hovedingrediensen, byr menyen til Kaspia på et bredt utvalg sjømat.
Foto: Caviar Kaspia

Gjestelisten strekker seg fra naboen til verdensstjerner. Rihanna avslørte sin første graviditet i et Vogue-intervju på Kaspia i Paris.

– Det er en stor ære å få dele Kaspia-opplevelsen med innflytelsesrike mennesker fra ulike bransjer og bakgrunner. Jeg tror de liker å komme hit fordi Caviar Kaspia kultiverer en familiefølelse ved å få alle til å føle seg hjemme, sier Ramon og fortsetter:

– En spesiell privatklubb-følelse – uten å være en privatklubb – hvor alle føler seg hjemme. Det er noe betryggende i at det er «old school», at du vet hva du får.

Paris-restauranten har vært en institusjon i byen i snart 100 år. I et lokale ved siden av ligger restauranten Maison de la Truffe, som MacChron-paret kjøpte i 2007.
Paris-restauranten har vært en institusjon i byen i snart 100 år. I et lokale ved siden av ligger restauranten Maison de la Truffe, som MacChron-paret kjøpte i 2007.
Foto: Benjamin Andre

Vil ta enkel luksus internasjonalt

Kaspia feirer i år 95 år med å åpne restauranter i metropoler som New York og London.

– Hver Kaspia, i Dubai, Los Angeles, New York, St. Tropez eller São Paulo, åpner vi samarbeid med lokale partnere. Nettverket vårt, venner eller kunder, som vi personlig kjenner og som kjenner verdiene og hva Kaspia representerer, sier Ramon.

Kaspia må behandles med kjærlighet, sier han. Partnerne må forstå historien, menyen – og ritualet av kaviarspising.

Ramon kaller det haute couture av spiselig luksus. Den originale Paris-menyen følger med på Kaspias verdensreise.

– Enkelhet er luksus, for meg, sier Ramon og ramser engasjert opp:

– Vi har husets klassikere som stjernen bakt potet, blinis og norsk røykelaks. Klassikerne lages på spesifikke måter, uansett hvor, men lokale kokker har frihet til å foreslå egne retter, basert på ingredienser typisk for Kaspia signatur-smaker, med lokale justeringer.

– I LA kom de opp med en typisk amerikansk «grilled cheese» med kaviar, som vi aldri ville kommet på her – og det var så godt, sier Anoushka. Nå finnes den på menyen i Paris også.
– I LA kom de opp med en typisk amerikansk «grilled cheese» med kaviar, som vi aldri ville kommet på her – og det var så godt, sier Anoushka. Nå finnes den på menyen i Paris også.
Foto: WONHO LEE

Fordi kaviar har en distinkt smak, komplimenteres det godt med mat som ikke har dominerende smaker, som pasta, potet, blini og egg, sier paret.

Deres personlige favoritt er poteten. Det er angivelig den Rihanna også ofte bestiller.

– Og tagliolini, ser Ramon.

– Ja, og blini. Det er vanskelig å velge, vi er kaviar-elskere, det er våre barn også, sier Anoushka om sønnene på 14 og 15 år.

Duoen håper Kaspia kan være et sted hvor tiden stopper og man kan forlate hverdagen. Med de samme servitørene som for 20 år siden, stamgjester i generasjoner, som kjenner hverandre, hopper mellom bordene.

Da covid stengte grensene, fylte lokale gjester de turkiskledde bordene.

– Som med Theatercaféen er klientellet vårt parisere i generasjoner. Jeg har venner som tar med sine barn, som forteller om første gang de selv kom med sin bestefar da de var barn, sier Ramon.

– Vi er heldige

Ringvirkninger av en skakket økonomisk situasjon i verden preger flere bransjer. Mat- og restaurantbransjen har hatt harde år.

Likevel opplever Ramon at det er rom for å satse, og vedgår at det faktum at de opererer i luksussektoren har gjort at Kaspia står stødig gjennom krisene.

– Vi er heldige som er i den sektoren. Vi ser også at etter at folk har brukt de siste årene på å være hjemme, vil de leve og nyte, unne seg. Mange leter etter unike opplevelser. De vil ikke bare spise på restaurant, de vil ha noe mer, og derfor prøver vi alltid å gi litt mer, så gjestene går ut med mer enn en full mage, med minner de kan dele, sier Ramon.

– Hva drømmen er? Vi lever den, sier Ramon. Avbildet er London-restauranten.
– Hva drømmen er? Vi lever den, sier Ramon. Avbildet er London-restauranten.
Foto: Francis Amiand

Kaspia til Oslo?

I mange kjøkken, som det franske, er kaviar til høytider tradisjon. Nå har det attpåtil blitt trend.

– Vi har sett når vi åpner internasjonalt, at kaviar er kult. Før var det bare forbeholdt spesielle anledninger, men nå ser vi flere synes det er gøy og at det serveres på flere måter, sier Ramon.

– Kommer Kaspia til Norge?

– Nå som du sier flere i Norge både selger og kjøper kaviar, så kan det hende. Det er ikke i planene i nær fremtid, men kanskje en dag? sier Ramon.

– Liker du noe norsk mat?

– Hva heter det jeg liker?

– Å, ja, pinnekjøtt, sier Anoushka.

– Men min norske favoritt er Salmalaks, som vi lager carpaccio av.

– Kan du noe norsk, da?

– Eeeh. God påske, god jul, tusen takk.

– Vi lar det ligge der, ler Anoushka.

Vil du få flere tips til gode oppskrifter og lese inspirerende saker om mat? Nyeste utgave av magasinet Godt kan bestilles fra vår nettbutikk (fri frakt!)

Publisert: 14.04.2023 kl. 14:11
Oppdatert: 17.04.2023 kl. 12:58


Finn flere artikler:
pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?