Satser på italiensk barkonsept
Bargründerne på Løkka har latt seg inspirere av italienerne, og åpnet egen aperitivo-bar med trenddrinken Aperol Spritz i spissen.
– Vi tror dette blir det neste store i Oslo, sier eier og bartender, Erkan Yelkenci.
– Folk reiser mer og har fått opp øynene for mat- og drikkekulturen i Italia, Spania og Frankrike. Aperol-trenden er stor. Norge er sent ute som vanlig, men jeg tror virkelig at det er et marked for dette konseptet, forklarer Yelkenci videre.
På øvre Grünerløkka i Oslo ligger gamle Tea Lounge med nytt utseende. Det mørke lokalet har blitt erstattet med lyst treverk og grønne planter. Couch er nysatsningen til Erkan Yelkenci og Tayfun Üner, som også står bak hovedstadens første ginbar Chair.
Trendy drinkkonsept
I fjor kom Aperol Spritz-trenden til Norge for fullt, og siden har salget av den populære oransje drinken økt.
– Drinken har blitt populær fordi den er balansert. Den er både bitter, søt og tørr, og perfekt nå i sommer hvor det har vært så fint vær her i Norge, sier barsjef Radko Urbanyak. Han har tidligere vunnet prestisjekonkurransen World Class Bartender.
– Fargen er også en god markedsføring i seg selv, mener Urbanyak.
Han tror også prisen har mye å si for den økende populariteten:
– Aperol er rimelig fordi den har et lavere alkoholnivå. Men drinken er altfor overpriset på barer i Norge - en Aperol Spritz burde ikke koste mer enn en hundrelapp, legger Yelkenci til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Alternativ til øl eller vin
New York Times forklarer aperitivo-konseptet som tiden mellom jobb og middag, hvor italienerne tradisjonelt tar seg en drink eller to mens de spiser noe enkelt.
– Aperitivo har blitt veldig populært i Europa etter finanskrisen. Folk vil fortsatt gå ut for å spise og kose seg. Derfor er drinkene med lavere alkoholprosent mer populære enn før fordi de rett og slett koster mindre, mener Yelkenci.
Han mener konseptet er «classy», og kan appellere til folk som ønsker å sosialisere over noe mer enn en øl eller et glass vin.
– De fleste italienske restauranter i Norge startet ikke med aperitivo-tid før for et år siden. Å basere en hel bar på konseptet kan være tøft, men jeg tror folk er klare for aperitivo-livsstilen, avslutter Yelkenci.
Ut og spise? Her finner du alle anmeldelsene!
Aperitivo-tid i Norge
I fjor startet Grand Café i Oslo med konseptet. I vinkjelleren er det aperitivo hver onsdag fra slutten av august til november, ifølge nettsiden. Den italienske pizzakjeden Villa Paradiso har også aperitivo-tid mellom klokken 17 og 19, hvor kundene får fingermat til drinken de bestiller.
– Aperitivo er en sterk del av den italienske kulturen. I Norge har det tatt lang tid å innføre, men jeg tror folk reiser mer nå og Italia har blitt veldig populært, sier restauranteier Jan Vardøen.
– Vi var tidlig ute med Aperol Spritz drinkene, men ser at de virkelig har blitt lagt merke til de siste årene. Jeg tror det føyer seg til den tendensen at folk vil drikke mindre og svakere alkohol, mener Vardøen.
Andre nisjebarer i Oslo er blant annet Storgatas Himkok med eget destilleri, bakgårdsservering og ciderbar, Torggata Botaniske med yrende planteliv, Izakaya med japansk sake-tema og «leiligheten» Andre til høyre.
Lei av Aperol Spritz? Slik lager du Spritz Al Cafè:
Dette trenger du
40 ml Aperol tilsatt ekstrakt av kaffebønner
100 ml prosecco
En klunk sodavann
Til pynt:
Kaffebønner og appelsinskall
Slik gjør du
1. Bland 100 gram kaffebønner med Aperol (gjerne direkte i flasken) og la det stå i 12 timer i romtemperatur.
2. Ta ut kaffebønnene og bland resten av ingrediensene. Voilà!
Publisert: 03.08.2018 kl. 15:48
Oppdatert: 07.08.2018 kl. 09:01
Lag deg en gratis konto