Til hovedinnhold

Tips til sunne matvarer du alltid bør ha hjemme

13. januar 2017Aktuelt
SUNNE RETTER: Med noen sunne basisvarer i skapet er veien til retter som pannekaker, havregrøt, yoghurt med bær og granola og nøttebrød kort.
SUNNE RETTER: Med noen sunne basisvarer i skapet er veien til retter som pannekaker, havregrøt, yoghurt med bær og granola og nøttebrød kort.
Maiken Svendsen
Maiken Svendsen

Bloggeren Maren Erdvik gir sine tips til hvordan du kan fylle opp med friske og fargerike matvarer. La deg friste av basisvarene du enkelt kan trylle frem de fleste rettene med. 

Maren Erdvik står bak bloggen «Fitliving» og til sine omtrent 4000 daglige lesere skriver hun om matglede, trening og en sunn livsstil. På instagram har hun sin egen emneknagg #marenmat hvor både hun og leserne legger ut bilder av sine sunne favoritter.

Erdvik forteller at det er smart å fylle opp kjøleskap, skuffer og fryseren med sunn mat.

– Har man det tilgjengelig er det så mye lettere å spise sunt. Åpner du kjøleskapet og møter et fargerikt og friskt syn er det mer sannsynlig at du forsyner deg av det enn at du drar på butikken for å kjøpe sjokolade eller andre usunne fristelser, sier hun.

– Spar heller de godsakene der til helgen – det smaker jo så mye bedre når man spiser det litt sjeldnere, legger hun til.

Sørlandsbloggeren forteller at det er noen ting hun alltid passer på å ha hjemme, som hun enkelt forvandler til sine go-to-retter i hverdagen.

Meiriprodukter

Skyr, cottage cheese eller kesam er ting som Erdvik sverger til i hverdagen. Disse magre meieriproduktene er gode kilder til jod og kalsium, samtidig så inneholder de lite mettet fett.

Havregryn

Havregryn metter godt, og gir sunn energi. Har du denne kornsorten i skapet kan du enkelt diske opp med grøt, smoothie eller knekkebrød. I tillegg varer de lenge, så det er ingen grunn til at en pose havregryn ikke kan få plass i skapet.

Egg

Maren Erdvik lager gjerne en omelett med egg, skinke litt ost og noen grønnsaker til lunsj. Derfor har også eggene sin faste plass i hennes kjøleskap. Du kan også lage en enkel frokostpanne med spinat, eller kanskje du heller bare vil ha en rask eggerøre.

Frukt og grønt

Helsedirektoratet anbefaler at man får i seg «fem om dagen». Det betyr minst tre porsjoner frukt og to porsjoner grønnsaker. Erdvik forteller at oppkuttet frukt og vaniljekesam er et supert alternativ dersom søtsuget melder seg.

– Topp med litt hakkede mandler, sukrin og kanel, anbefaler hun.

Usaltede nøtter

Nøtter har mye av det gunstige umettede fettet i seg, men Helsedirektoratet anbefaler at man begrenser inntaket av salt. Derfor er usaltede nøtter et godt snacksalternativ. Eller så kan du bruke nøtter som base til müslibarer, eller et nøttebrød.

Knekkebrød

De kan brukes til både frokost, lunsj og kvelds. Topp dem med godt pålegg så har du et raskt, sunt og enkelt måltid klart. Knekkebrødene er kanskje ekstra gode om du har bakt dem selv.

Lomper

Speltlompene er redningen for Erdvik i en travel hverdag. Fylt med ost og skinke metter de godt enten det er frokost, lunsj eller kvelds. Til middag bruker hun dem gjerne som pizzabunn og topper med karbonadedeig eller kylling, ost og grønnsakene hun har tilgjengelig.

Frosne grønnsaksblandinger og bær

Frukt og grønt mister ikke næringsstoffene selv om du legger dem i fryseren. Varm bærene og ha de på grøt, med vanilje kesam eller yoghurt. Det gjør en sunn og enkel dessert for kalde kvelder.

Publisert: 13.01.2017 kl. 17:16


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?