Duften av kanel kan føre til dyrere shopping
Et amerikansk forskerteam mener de har knekt koden som får deg til å handle dyrere varer.
Hvis du går inn i en butikk og kjenner den milde, krydrete duften av kanel, skal du ikke se bort ifra at du går ut igjen med et par store handleposer.
Et forskerteam fra blant annet Stevens Institute of Technology og City University of New York har nemlig funnet ut at duften av kanel kan føre til at vi handler dyrere varer.
- Folk som kjente lukten av en «varm» duft, som kanel, føler at rommet de er i er mer overfylt [av mennesker]. Dermed føler de seg mindre mektige, noe som igjen kan føre til at de kompenserer ved å kjøpe prestisjefylte [og dyre] objekter, står det på nettsiden Medical Daily.
Forskerne eksperimenterte med en rekke lukter, og kom fram til at «varme» dufter som kanel, førte til en følelse av tristhet og maktesløshet, skriver Fox News.
Når man shopper, derimot, utløser hjernen et kjemikalie som kalles dopamin, ifølge CBS News. Dette kjemikaliet fungerer som et slags «belønningssystem», og frigis for eksempel både ved lystbetonte aktiviteter og ved inntak av rusmidler, ifølge Store Norske Leksikon.
De som oppholder seg i et rom med kanelduft, kan dermed endre opp med å shoppe for å føle seg bedre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ikke lurt
Anders Gustafsson er professor innen markedsføring ved BI. Professoren har tidligere forsket på duft som markedsføring, og sier det er riktig at dufter kan ha en stor effekt på forbrukeren.
- Lukt går direkte på forbrukeren, siden man ikke kan velge bort en lukt som er i rommet en oppholder seg i. Dermed blir man eksponert uansett, forteller Gustafsson til godt.no.
Lukter trigger minner og får kunden i en spesiell sinnsstemning.
- Hvis en matbutikk som selger boller passer på å få spredd denne lukten rundt i butikken, viser forskning at dette fører til at kunden handler mer av dette produktet, sier professoren.
Men at kanel kan føre til et ønske om å kjøpe dyrere varer generelt, overrasker Gustafsson.
- Jeg har aldri hørt om dette før, og det høres veldig annerledes ut fra tidligere resultater. Poenget med duftmarkedsføring er jo at duften skal skape en positiv følelse, ikke en negativ en, sier professoren, og legger til:
- Hvis kunder får negative erfaringer med en butikk, er det veldig liten sjanse for at de drar tilbake. Sånn sett kan det til og med være dumt å gi kunder negative opplevelser i butikken, sier Gustafsson.
Publisert: 28.01.2015 kl. 11:36
Oppdatert: 28.01.2015 kl. 13:06
Lag deg en gratis konto