Til hovedinnhold

Kjendiskokk ut mot priskrig: – Bør betale dobbel pris for juleribbe

3. desember 2021Aktuelt
TILBUDSMAT : Juleribben er et av produktene dagligvarekjedene ofte dumper prisen på før jul. For billig, mener flere.
TILBUDSMAT : Juleribben er et av produktene dagligvarekjedene ofte dumper prisen på før jul. For billig, mener flere.
Ola Vatn / VG

Prisen på julegrisen opprører, men dagligvarebransjen kontrer med at det er vi forbrukere som vil ha priskrig.

Jimmy Øien er kjøkkensjef på restaurant Rest. Han har også nylig, sammen med Øystein Ruud, sluppet kokeboken «Rest», som har undertittelen «Hvordan utnytte råvarene, bekjempe matsvinn og spise som en konge».

I boken tar han et oppgjør med hvordan vi forbrukere lar altfor mye mat havne i søppelposen. Problemet gjelder også restaurantbransjen.

– I lille Norge kaster vi så mye mat hvert år at vi kunne mettet Islands befolkning i 15–20 år, sier Øien.

Nå ønsker kjøkkensjefen også å rette fokus mot dagligvarehandelens prisdumping av juleprodukter, og i særdeleshet juleribben. Lenger ned i saken har han også tips til deg som vil tenke mer på dyrevelferden enn billig julemat.

Hvert år pleier de store dagligvarekjedene ha priskrig på julevarer. Ofte blir også juleribben kraftig priset ned i ukene før jul. Helt ned i 30 kroner kiloet for tynnribbe har vært annonsert tidligere år.

Når Godt sjekker prisene på juleribbe er laveste pris via appen Kupp, (som er utviklet av Schibsted som også eier VG), er det Bunnpris som tilbyr familieribbe for 50 kroner per kilo. Hakk i hæl følger Kiwi med 69 kroner kiloet. På få dager har prisene sunket fra 79 til 50 kroner.

USMAKLIG: Kokk på restaurant Rest, Jimmy Øien, mener jakten på billig ribbe er uetisk og usmaklig.
USMAKLIG: Kokk på restaurant Rest, Jimmy Øien, mener jakten på billig ribbe er uetisk og usmaklig.
Stian Broch

– Uetisk og usmakelig

– Juleribben er en versting! sier Øien.

– Til årets største festmåltid er det om å gjøre å finne en ribbe til langt under kiloprisen av hva det koster å ale opp en gris. Det er uetisk og usmakelig, og det gir ingen mening. Vi er villige til å bruke titusenvis av kroner på sportsutstyr til ungene, men ikke på maten som skal bygge dem opp etter trening. Hvor er logikken? spør Rest-kokken.

Han får støtte av leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming.

– Vi er opptatt av at prisen på juleribben gjenspeiler det som det koster å produsere den. Det ligger mye arbeid bak ei juleribbe, og det er et produkt forbundet med høytid og de større anledningene. Prisdumping på et kvalitetsprodukt som ribbe skaper en prisforventning som ikke er heldig. Det kan igjen kan bidra til et urealistisk prispress på bondens produksjon, mener Gimming.

– Vi skulle også gjerne dekket markedsbehovet for norsk ribbe, i år kommer det inn importert ribbe, og det er tapt verdiskaping i Norge, sier bondelagslederen.

KJEDENE BESTEMMER: – Kjedene styrer sine egne priser, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.
KJEDENE BESTEMMER: – Kjedene styrer sine egne priser, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.
Vidar Ruud

Forventer priskutt

Dagligvarekjedene kan ikke bekrefte at det blir priskrig på ribbe i år, men avslører likevel at det blir tilbud på julevarer.

– I julesesongen, som alle andre sesonger, er det alltid intens konkurranse og mange priskutt, og i år blir ingen unntak. Nøyaktig hvilke varer som vil få enda lavere priser fremover vil vise seg, sier Hanne Knudsen, leder for kommunikasjon i Rema 1000.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop bekrefter at prisene har falt de siste ukene og svarer dette:

– Jeg kan bekrefte at de siste års tøffe konkurranse gjør at ribbe ikke nødvendigvis er et produkt vi tjener så mye penger på.

Norgesgruppen, som eier Meny, Kiwi, Joker og Spar, svarer dette:

– Eventuell priskrig hverken kan eller vil vi spekulere i. Kjedene styrer sine egne priser, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i selskapet.

Mener butikkene taper

– Mener dere det er forsvarlig å sette en pris på ribben som er lavere enn kostprisen?

– Vi skal ha de laveste prisene til jul, så vi følger tett med på prisene i markedet – også på ribbe. Til syvende og sist handler dette om at kunden velger oss i julen fordi vi selger varer av høy kvalitet til så lave priser vi kan, sier Knudsen i Rema 1000.

Kristiansen i Coop svarer slik:

– Under de villeste priskrigene har det fra tid til annen blitt reist spørsmål om det er etisk riktig å selge mat med tap, i respekt for dem som har produsert den. Det er først og fremst butikkjedene som taper penger på priskriger, ikke produsentene.

Kritikkverdige forhold

I 2019 sendte NRK dokumentaren om vold og lovbrudd mot norske griser – og det ble lovet bot og bedring. Sommeren 2021 laget statskanalen en oppfølger med nye skjulte opptak som viste at det fortsatt er høyst kritikkverdige forhold.

Det ble stor oppstandelse både i andre medier og sosiale medier etter at dokumentarene ble vist. Men har vi forbrukere nå lagt det hele bak oss, nå når julen nærmer seg og ribbelysten er stadig økende?

GLADE I PRISKRIG: – De som er mest glade i priskrig er folk i aldersgruppen 50–59 år, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.
GLADE I PRISKRIG: – De som er mest glade i priskrig er folk i aldersgruppen 50–59 år, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.
Coop

Forbrukerne er delt

Godt har sett utdrag fra en undersøkelse blant norske dagligvarekunder som Coops lavpriskjede Extra har fått YouGov til å utføre, for femte året på rad. I år svarer 34 prosent av de spurte at det «ikke er uetisk og respektløst mot matprodusentene med denne typen priskrig», noe som på nivå med svarene i 2020.

– 29 prosent av de spurte mener at «det er uetisk og respektløst mot matprodusentene». Dette er også samme nivå som tidligere år, sier Kristiansen.

– I undersøkelsen svarer hele 62 % at det er positivt for kundene å få ekstremt lave priser på noen få utvalgte varer. De som er mest glade i priskrig er folk i aldersgruppen 50–59 år og folk fra Vestlandet, sier kommunikasjonssjefen i Coop.

DROPP PRISKRIGEN: - Min sterke oppfordring til kjedene er unngå priskrigen i årets julehandel – la produktene og kvaliteten være i fokus, sier Bjørn Gimming,  leder i Norges Bondelag.
DROPP PRISKRIGEN: - Min sterke oppfordring til kjedene er unngå priskrigen i årets julehandel – la produktene og kvaliteten være i fokus, sier Bjørn Gimming, leder i Norges Bondelag.
Jon Olav Nesvold / NTB

– Kjøp økologisk

– Hva bør juleribben koste, Jimmy Øien?

– Jeg kan ikke sette en nøyaktig kilopris, da kostnadene selvsagt vil variere. Men jeg kan si dette: Alle som mener alvor når de ønsker seg bedre dyrevelferd, bør betale for det dyrevelferd faktisk koster. Og det betyr minst dobbel pris på juleribben, mener kokkekjendisen.

Heller ikke Norges Bondelag vil sette en nøyaktig pris på juleribben.

– Men en stadig lavere pris før jul vil ikke gjenspeile kostnadene og verdien av produktet. Min sterke oppfordring til kjedene er unngå priskrigen i årets julehandel – la produktene og kvaliteten være i fokus. Så lover jeg at bonden skal fortsette å produsere god og trygg mat fremover, sier Gimming.

– Hva kan man som forbruker gjøre for å sikre dyrevelferden?

– På lang sikt handler det om å endre grunnleggende strukturer og holdninger som gjør at vi krever at dyr skal ha det bra, men ikke vil betale det det koster, mener Øien.

– På kort sikt er det å kjøpe mest mulig økologisk. Følg med på mindre leverandører og se etter lokale produsenter. Har du en gård i nærheten, så ta kontakt med dem. Eller så kan du handle på REKO-ringen. Da går også pengene direkte til bonden. Planlegg litt i forkant, så du ikke står på lille julaften og «må» kjøpe billigribbe, sier Rest-kokken.

Publisert: 03.12.2021 kl. 15:34
Oppdatert: 03.12.2021 kl. 16:05


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?