Gaver til matglade: Dette er årets julegavetrend
Stadig flere går for eksklusive matgaver når de skal handle inn julegaver til sine nære og kjære.
Det begynner å nærme seg julaften. Hvis du ennå ikke har kommet i mål med årets julegaver - eller ikke har startet i det hele tatt - kan det være godt med noen tips.
Trenden viser at flere og flere velger matgaver i form av alt fra spiselige gaver til opplevelser.
– Vi ser en oppblomstring av eksklusive matkonsepter om dagen, forteller utviklingssjef i Oslos Handelsforening (OHF), Lars Fredriksen.
– Gaver fra norske småprodusenter og gavekort på kjøttforretning, fiskehandler og lignende, utdyper han.
Selv om de ikke har tall og statistikk på hvor mange, kan Fredriksen fortelle at det de siste årene har vært en enorm vekst for lokalmatkonsepter og småleverandører.
– Folk shopper jo gjerne matgaver. Vi har ikke noe statistikk på det, men vi har sett en utvikling på mer eksklusive matvarer og oljer, sier han, og legger til:
– God matvin er også populært.
Ifølge undersøkelser gjort av OHF er det fortsatt de harde pakkene som gjelder, men innenfor mat er det en økning de siste årene på mer eksklusive matvarer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fredriksen forteller også at servering er den bransjekategorien - sammen med hus og hjem - som vokser mest om dagen.
– Det betyr at det er flere som går ut og spiser. Det er det som øker aller mest innen kategorien hus og hjem. Folk bruker restaurantlivet, og i forbindelse med jul er det nok slettes ikke slutt på julebordstidene.
Nyte verden mer
Trendforsker Michelle Orme tenker at økningen av matkonsepter som gave er i tråd med tiden hvor fysiske konsum er ut - og nytelse er inn.
– Vi er lei av materielle ting og omfavner organisk konsum i større og større grad. Det henger selvsagt sammen med motbevegelsen til massekonsumet, som går ut på å konsumere mindre, forsøple verden mindre og å nyte og ivareta verden mer, sier Orme.
Videre mener hun at det er flere grunner til at vi er mer opptatt av det lokale:
– Man kan si at folk flest har fått en høyere forståelse av viktigheten ved å tenke på norsk økonomi, og dermed fått fokuset bort fra oljen og over på norsk produksjon, så som lokale småskala aktører og norsk landbruk. Samtidig reiser vi mer – og globetrotteren i oss gjør at vi har hevet standarden litt på hva vi anser som ekstra lekkert eller ekstra eksklusivt, forklarer trendforskeren og legger til:
– Vi ser også at hjemmelaget gastroluksus som gaver også øker.
Så hva med å ta turen til nærmeste kjøttforretning eller fiskehandel, eller eksklusive matbutikk for å finne den perfekte gave? Eller hva med gavekort på restaurant? Du kan også la deg inspirere av vår storejulegaveguide her!
Publisert: 15.12.2017 kl. 23:24
Oppdatert: 16.12.2017 kl. 10:25
Lag deg en gratis konto