Nå satser fastfoodkjempene på vegetarburgere
McDonald’s og Deli de Luca satser på burgere for vegetarianere og veganere.
De siste årene har den grønne trenden vokst seg større og større. Å spise mindre kjøtt var blant annet spådd til en av de store mattrendene for 2017, Max Burger har lenge hatt en grønn meny, og Narvesen lanserte i fjor høst en veganpølse som ble utsolgt på kort tid.
Nå følger også Deli de Luca og McDonald’s etter, og lanserer kjøttfrie burgere. Mens Deli de Lucas burger består av hveteprotein og en kokosbasert ost, jobber den amerikanske burgerkjeden nå med å utvikle sine vegetarvarianter. Det var Dagbladet som først omtalte McDonald’s lansering.
Ikke lenger vanskelig og sært
Pål W. Thorbjørnsen, informasjonsansvarlig for norsk Vegetarforening, forteller at synet på vegetarisme har endret seg fra noe sært til noe interessant i løpet av de siste årene.
– Vegetarmat har blitt trendy, og noe som mange kjeder satser på. Når matbransjen selv ser at det er et marked der, vil de også gi tilbudet, mener Thorbjørnsen.
Kombinasjonen av stort engasjement blant forbrukere, interesseorganisasjoner og at kjedene har mulighet til å tjene penger, tror han har vært avgjørende for at tilbudet nå kommer.
– Selv om det er ganske få prosent av Norges befolkning som er vegetarianere hele året, så er det ganske mange som spiser vegetarisk innimellom. Jeg tror at flere vil benytte seg av tilbudet når vegetarmat blir mer tilgjengelig, sier Thorbjørnsen.
Thorbjørnsen forteller at det å få vegetarisk fastfood har vært en drøm lenge.
– De fleste vil ha muligheten til å bare plukke med seg noe enkelt på veien, smiler han.
Tok utgangspunkt i bestselgere
Deli de Luca lanserte denne uken sin veganske burger både i sin 32 storbybutikker og langs veien i 60 av de tidligere Esso-butikkene.
– Responsen fra de som var på prelanseringen var bra, og vi har troen på dette. Det var stor glede over at vi lanserte en vegansk burger, sier Anne-Katrine Ertesvåg, kategorisjef for mat i Deli de Luca.
Ertesvåg forteller at de tok utgangspunkt i bestselgerne i deres butikker, og erstattet kjøttet med hveteprotein og osten med en kokosbasert variant.
– Denne burgeren skulle først og fremst smake godt. Etter noen runder med smaking endte vi opp med den løsningen som testpanelet mente smakte best, forklarer Ertesvåg.
Kundene fikk teste burgerne
Erik Lødding, kommunikasjonssjef for McDonald’s Norge, kan bekrefte at de vil lansere en vegetarburger i sine restauranter allerede i løpet av våren.
– Vi har fått med oss mange kunder som har tatt kontakt med oss opp gjennom årene, og latt de teste to forskjellige alternativer, forteller han.
McDonald’s har opplevd et stort engasjement rundt vegetarburgere, både fra vegetarianere og andre grupper.
– Det har vært viktig for oss å få kundenes tilbakemeldinger i løpet av prosessen, slik at de får bidra i utviklingen. De har fått muligheten til å teste to alternativer å gi sine tilbakemeldinger, sier Lødding.
Begge burgerne har samme «patty», altså kjøttersetatning, som blant annet består av paprika, gulrøtter, kidneybønner, canellinibønner og løk. Den ene burgeren har en tomatbasert saus, mens den andre har en majonesbasert saus.
– Nå gjenstår det bare å finne ut hvilke av dem som får høyest score totalt sett, både i form av tilbakemeldinger fra kundene og våre interne kvalitetskrav. Vi regner med å annonsere «vinneren» i begynnelsen av april, mens selve burgeren blir servert i de fleste restaurantene våre i slutten av april, sier Lødding.
Publisert: 02.03.2017 kl. 16:33
Oppdatert: 03.03.2017 kl. 11:55
Lag deg en gratis konto