Til hovedinnhold

Godbitene som forsvant

Hyllene er fulle av ”gamle” produkter. Det er ikke på grunn av mangel på nylanseringer, men fordi nordmenn flest fortsetter å kjøpe sine favoritter. (Foto: Scanpix.)
Hyllene er fulle av ”gamle” produkter. Det er ikke på grunn av mangel på nylanseringer, men fordi nordmenn flest fortsetter å kjøpe sine favoritter. (Foto: Scanpix.)

Her er godteriet som vi savner i butikkhyllene.


Ikke alle sjokolader og annet godteri kan overleve i butikkhyllene, og få av nylanseringene klarer å utkonkurrere de gode gamle favorittbitene.

Det betyr ikke at godteriet som er tatt ut av produksjon ikke er savnet av mange.

Men det nytter å kjempe for sine favorittbiter. De siste årene har mange kommet tilbake i hyllene etter press fra forbrukerne.

Soho er tilbake

Soho.
Soho.

Soho finner du i Nidars jubileumspose, som kommer ved årsskifte. (Foto: Nidar.)

Mange av oss husker kanskje Soho, sjokoladen med den særegne formen med stivpisket yoghurt og sprø crisp. Etter kun tre år i butikkhyllene måtte den gi tapt, men mange savner den.

Faktisk så mange at Nidar nå har valgt å ta den inn på markedet igjen. Etter 31.000 Facebook- tilhengere og over 800 henvendelser, får Soho en ny sjanse sammen med et utvalg andre ”mislykkede” godbiter.

Soho blir ved årsskiftet å finne i Nidars jubileumspose, sammen med rød Stratos med mandler, Smørbukk- stang og Bamsemums med banansmak.

Soho har vært den desidert mest savnede sjokoladen i Nidars portefølje. Til sammenligning har de mottatt bare 80 henvendelser på nestemann på listen som er tatt ut av sortimentet, nemlig Stratos Nøtter.

Nidar mener selv at Soho har vært deres største fiasko, og da ikke fordi de ikke var fornøyd med produktet.


- Soho var Nidars storsatsning på 1990-tallet, og vi brukte mye ressurser både på utviklingen og lanseringen. Alle produktene vi lanserer leverer på smak, og vi håper jo at de skal klare å etablere seg på markedet også. Dessverre går det ikke alltid sånn, og det er klart det er skuffende, sier Marthe Helene B. Schomacker, kommunikasjonsrådgiver i Nidar.

Kun en av ti overlever

De som ble borte

Innovasjon er en viktig del av produsentenes strategi. Nidar er intet unntak, og de jobber kontinuerlig med produktutvikling. Årlig lanserer de 10- 15 nyheter.

- Det inkluderer alt fra helt nye merker til en ny smak på et eksisterende merke, eller relansering av et eksisterende produkt, sier Schomacker.


Opp gjennom årene har Nidar hatt dusinvis at produkter som ikke lenger er på markedet. De fleste av dem er fort glemt, men noen har gjort seg bemerket og blir savnede produkter.

- Soho og Rød Stratos er eksempler på det. Det er vanskelig å etablere nye merker, og på lang sikt ser vi at bare en av ti overlever, sier hun.

Nidar mener at nordmenn er glad i å prøve nye produkter, men samtidig skal det mye til for at man går bort fra sine faste favoritter.

- Vi har ofte et fast antall godterifavoritter som vi velger mellom, og så mange som 40 prosent av oss har den samme favorittsjokoladen i dag som det vi hadde når vi var barn, sier Schomacker.

Gamle favoritter står sterkt

Nidar Favoritter, Smash! og Stratos er Nidars tre største merker. Stratos er en gammel favoritt, og er fremdeles like populær som da den ble lansert i 1936.

Smash som ble lansert i 1980, Nidar Favoritter som ble lansert i 2001, Laban Sure Skrikerunger som ble lansert i 2007 og Bergene Melk som ble lansert i 2009 er eksempler på produkter som Nidar har lansert i nyere tid, og som har klart den vanskelige oppgaven med å etablere seg i markedet.

Det har ikke gått like bra med for eksempel Doc’ Stærk eller Yade, som ble lansert i 2008 og 2007.

Yade er det produktet Nidar er mest skuffet over, fordi det ikke slo an hos kundene som de hadde håpet.


- Yade var en utrolig god sjokoladeserie. Selv om vi vet at den falt i smak hos veldig mange, var det ikke nok som kjøpte den. Derfor ble den dessverre sanert tre år etter lanseringen i 2007, sier Schomacker.

Nytter å kjempe

Soho er ikke den eneste godbiten eller produktet som er kommet tilbake i butikkhyllene etter massivt mas fra forbrukerne.

Stor oppslutning i Facebook- grupper de siste årene, har ført til relanseringer av flere gamle produkter.

Brusen Urge og Fanta lemon kom tilbake i hyllene etter kampanjer på Facebook, og det samme skjedde med Pære is, banan- twist og tyggisen Bugg. De to siste hadde henholdsvis 50.000 og 60.000 tilhengere på nettsamfunnet.

HaPå var egentlig historie da fabrikken som produserte pålegget skulle legges ned, men Kavli kjøpte fabrikken fra Nestlé og fortsatte produksjonen da de oppdaget engasjementet for å beholde pålegget på Facebook.

Sjelden med relanseringer


Nidar er opptatt av hva forbrukerne sier, og følger med på både Facebook og det som kommer inn til deres forbrukerservice. Men det er sjelden gamle produkter får en sjanse til.

- Rød Stratos er ett eksempel på et produkt som vi har relansert etter forbrukeraksjon, og Smash! storplate ble også til etter forbrukerinitiativ på Facebook. Men det er mange faktorer som spiller inn før en idé blir til produkt. Så selv om en idé er aldri så god, så er det ikke sikkert den lar seg produsere eller vil slå an på markedet. Og det er faktorer vi er nødt til å ta hensyn til, selv om vi vet om forbrukerengasjementet er stort, sier hun.

Det er sjelden produsentene relanserer sanerte produkter, siden de allerede har bevist at de ikke fortjente livets rett.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?