Rekordsalg av fløte i juni og juli
Q-meierisjefen tror fløtesalget har sammenheng med jordbærsalget.
Årets sommer står i rekordenes tegn, med både rekordvarme og rekordsalg av jordbær og is. Torsdag melder Q-meieriene at de så langt i år har solgt 400.000 liter fløte.
– Desember og mai er normalt de store «fløtemånedene», men nå ser det ut som at juni og juli blir de nye, sier Q-sjef Bent Myrdahl i en pressemelding.
Meieriet ser at i år fikk de ikke den vanlige duppen i salgstallene etter 17. mai. Myrdahl trodde at salget kan ha sammenheng med at mange nordmenn bruker fløte på jordbærene. 11 prosent oppgir at de helst bruker krem til jordbær, mens mange også foretrekker is eller vaniljesaus.
På oppdrag fra meieriet fant analysebyrået Opinion ut at hele 50 prosent av Norges befolkning helst bruker fløte på jordbærene. Det er 51 prosent i aldersgruppen over 50 år som foretrekker fløte, mens blant de under 30 år varierer det mellom krem, is, yoghurt og andre meieriprodukter.
Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine, forteller til Godt at de ikke har opplevd samme økning i salget gjennom dagligvarebutikker.
– Salget av fløte til iskrem har imidlertid vist en veldig fin utvikling, her er økningen på nesten 20 prosent de siste to månedene, sier Malm.