Nedgang i issalget: – Været er svært viktig
Isprodusentene melder om en markant nedgang i issalget i mai siden i fjor. Det kan skyldes det dårlige sommerværet hittil i år.
I fjorårets varme sommer eksploderte småissalget, og det var en god sommer for isprodusentene.
– Fjorårets iskremsesong var helt eventyrlig, forteller Lillian Susanne Hall, markedsdirektør i Hennig-Olsen.
Historisk sett var mai i fjor måneden med mest solgte is i løpet av en måned noensinne. Med denne sommeren – eller bedre sagt, mangelen på den – er det kanskje ikke så rart at iskremsalget for mai 2019 ligger et godt stykke bak.
– I mai i år, har vi solgt cirka 32 prosent færre iskrem i antall, sammenlignet med i fjor, sier Hall.
Disse tallene er medregnet bokser og flerpakninger – altså at en tipakning utgjør ti småis. I løpet av mai i fjor solgte Hennig-Olsen 32,3 millioner iskrem.
Også for Diplom-Is har issalget gått ned. Til sammenligning med fjoråret, hvor de solgte 29 millioner is – inkludert småis og literis, har salget gått ned cirka 20 prosent.
– Salget i mai i år er svakere enn mai i fjor. Hele iskremkategorien går tilbake fordi været i år har vært mye dårligere enn i fjor og fordi det har vært mindre kampanjer i butikk generelt for iskremkategorien, forteller Anne Borgen Sturød, marketing og produktutviklingsdirektør i Diplom-Is.
Artikkelen fortsetter under bildet
Selv om salget for mai har hatt en markant nedgang fra året før, er det ikke så langt fra det gjennomsnittlige salget for måneden for Hennig-Olsen. Diplom-Is må på den andre siden tilbake fem år for å finne tilsvarende tall.
– Salget i mai i år er godt under snittsalget for mai de siste fem årene. Vi må tilbake til den elendige sommeren 2015 for å se tilsvarende salgstall, sier Borgen Sturød.
Hun legger til:
– Været er svært viktig for issalget. Når det er finvær og gradestokken går over 20 grader, får folk lyst på is. Det merker vi på issalget. Ved kaldt vær og regn er det færre som ønsker å spise is, og da faller salget.
Som med nordmenn flest, venter også Hennig-Olsen og Diplom-Is på ordentlig sol og varme nå.
– Iskrem er et impulsprodukt og vi er avhengige av fint vær for å selge mye is. Året har startet godt for oss salgsmessig, og som resten av Norges befolkning venter vi nå på skikkelig sommervær. Vi har is i magen og troen på at finværet vil komme og løfte iskremsalget, sier Hall i Hennig-Olsen.
– Vi i Diplom-Is, som de fleste andre nordmenn, håper på en varm og solfylt sommer slik at man kan kose seg med is, sier Borgen Sturød.
Bestselgeren hos Diplom-Is er for øvrig Royal Trippel, mens Daim Balltop er den isen som selger best hos Hennig-Olsen.
Dette er ikke første gangen vi skriver om is. Tidligere i år skrev vi om vårens store iskremtrend, nemlig vegansk is. Vi har også skrevet om ispinnene vi savner og at Hennig-Olsen lanserer Norges første is uten kalorier.
Vil du lage is hjemme i sommer? Prøv disse: