Til hovedinnhold

Holzweiler-gjengen åpner restaurant: - Vi liker å gutse

Holzweiler-gjengen utenfor sin nye restaurant. Fra venstre Susanne Holzweiler, Andreas Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler.
Holzweiler-gjengen utenfor sin nye restaurant. Fra venstre Susanne Holzweiler, Andreas Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler.

Holzweiler har så langt vært synonymt med klær og mote. Nå tar trioen steget over i matverdenen med Café Platz i Oslobukta - med Oslos mest hypede spisested som nabo.


– Det er en drøm for oss å få åpne en restaurant. Vi vil vise at vi er mer enn klær. Vi har alltid vært veldig opptatt av god mat, kaffe og vin, og ville ha et sted der vi kunne henge med venner og familie, og nye folk, forteller Susanne Holzweiler.

Sammen med broren Andreas Holzweiler og svigersøsteren Maria Skappel Holzweiler har de gjort stor suksess med motemerket Holzweiler. I 2019 dro de inn over 150 millioner kroner, og ble samme år kåret til årets Gasellebedrift på Østlandet av DN - altså en bedrift som er raskt voksende og vellykket.

Nå vil de prøve noe nytt. Fredag denne uken åpner de sin første restaurant, nemlig Café Platz som ligger i Oslobukta ved Bjørvika i hovedstaden. Enn så lenge minner restauranten mest om en byggeplass. Det sages med en hvinende sirkelsag, det legges gulv og brannalarmen testes mens vi er innom uken før åpning. Men gjengen har et lavt stressnivå.

– Hadde du spurt meg for noen måneder siden, hadde jeg sagt at dette ikke kom til å gå, sier Andreas.

– Men etter at vi fikk på plass prosjektleder Silje Steien, som tross alt kan alt med å åpne nye steder, så fikk vi roen.

Andreas Holzweiler kan blant annet fortelle om en uteservering på 160 kvadratmeter når Café Platz åpner denne uken.
Andreas Holzweiler kan blant annet fortelle om en uteservering på 160 kvadratmeter når Café Platz åpner denne uken.

Ifølge Susanne har de hatt ideen om en restaurant i mange år, men de har bare lett etter riktig sted.

– Første gang vi så dette stedet var i september 2019, og da var alt rundt her en byggeplass. Men vi fikk en god følelse, og troen på området. Men det har tatt lang tid på grunn av covid, og det har vært mye fram og tilbake. I fjor var vi først gira på å gjøre det, men så ble alt stengt ned, jeg var høygravid, og vi kjente at vi trengte en ferie på å bestemme oss.

Etter ferien slo de allikevel til.

– Vi liker å gutse. Og dette er et skikkelig gutseprosjekt, sier hun.

– Vår lekeplass

Restauranten ligger i samme lokale som en egen Holzweiler-butikk, kun skilt av en glassvegg. Hele stedet skal hete Holzweiler Platz, mens restauranten da heter Café Platz. «Café» over «restaurant» fordi de ønsker «høy kvalitet, men en laidback atmosfære».

– Og så er vi halvt tyske, så da gikk vi for «platz» over «place», sier Susanne.

På hjemmesiden til restauranten, som vil ha en uteservering på 160 kvm, står det at dette skal være «a place to eat, think and be». På spørsmål om hva de mener med det, forklarer hun at det skal være et sted for mye forskjellig.

– Vi gjør mye som vi ikke får vist. Vi jobber for eksempel med en parfyme, og det er masse annet på kalenderen til høsten. Det er det samme på kjøkkenet: Vi har mange spennende middagskonsepter som er hemmelige. Så dette kommer til å bli vår lekeplass. Vi har ingen rammer, vi skal bare utforske og se hvor langt vi kan dra det.

– Dette kommer til å bli vår lekeplass, sier Susanne Holzweiler. Her med sin elleve måneder gamle sønn.
– Dette kommer til å bli vår lekeplass, sier Susanne Holzweiler. Her med sin elleve måneder gamle sønn.

Deleretter

På kjøkkenet står kjøkkensjef Petter Nyström, som har bakgrunn fra Eik Annen etage, mens restaurantsjef er Rikke de Lange med bakgrunn fra Tim Wendelboe og Einer.

Maten skal være sesongbasert, i stor grad økologisk, og med mange små retter man kan dele. Det vil være masse grønnsaker, litt fisk og kjøtt, og de jobber med lokale gårder.

– En typisk rett vil for eksempel være grillet kål med løyrom, rømme og fermentert sitron. Mens kjøttretten vi foreløpig har på menyen er en portugisisk chicken piri piri med tomatsalat og pommes frittes. Vi kommer også til å ha en litt mer eksklusiv rett med hamachi som en kontrast. Men det skal være enkelt og godt, forteller Nyström.

Holzweiler-gjengen har fått med seg restaurantsjef Rikke de Lange og kjøkkensjef Petter Nyström på laget.
Holzweiler-gjengen har fått med seg restaurantsjef Rikke de Lange og kjøkkensjef Petter Nyström på laget.

– Livet er for kort til å være selvhøytidelig. Det gjelder også mat.

Restaurantsjef de Lange kan fortelle at de skal ha et vinkart med alt fra vin på tappekran, til Burgund. De skal også ha cocktails som endrer seg etter kolleksjonene til Holzweiler.

– Og ingen skal føle seg dumme når de skal bestille. Det skal være en god dialog mellom servitørene og gjestene, og vi skal ha kaffe fra gode produsenter. Alle skal kunne ha råd til å komme hit.

– Hvilken rett er det som er mest Holzweiler?

– Kanskje breakfast burritoen? ler de Lange, mens Susanne istemmer.

– Eller øl og svinesvor. Eller den grilla kålen, fortsetter hun.

– Men vi vil ikke definere hva slags mat vi serverer, som «europeisk» eller «new nordic». Det vil variere hele tiden.

Miks av folk

Designet på interiøret står arkitektfirmaet Snøhetta bak. Taket er senket med bølgende tredetaljer, og gulvet er bærekraftig laget av parkettavkapp. Kjøkkenet er åpent for å lage en hjemmekoselig følelse.

– Det bølgende designet tar utgangspunkt i skjerfene våre. Vi lurte veldig på om vi kom til å klare å gjenskape det vi så på 3D-modellene av restauranten, og så har det bare blitt enda bedre. Siden lokalene her ikke har noe historikk, og er bygd opp fra bunnen av, ville vi skape noe koselig og varmt i et tomt skall. Vi vil at det skal føles lite pretensiøst, og at folk skal ville henge der, sier Andreas.

Interiøret er designet av Snøhetta.
Interiøret er designet av Snøhetta.

– Hvem er den typiske gjesten på Café Platz?

– Det er så mange forskjellige typer som henger i området her, både unge jenter og dresskledde eldre menn, sier restaurantsjef de Lange.

– Så vi vil både ha gutter som er slitne og svette etter å ha skatet en hel dag, som bare vil ha en øl, og par som skal på operaen og vil ha noe godt å spise før forestillingen. Det er viktig at folk føler det er laidback, og at det skal være en miks av folk i alle aldre, fortsetter Andreas.

– Dere ligger nærmest vegg i vegg med The Vandelay (Maaemo-sjef Esben Holmboe Bangs nyeste restaurant), som jo er veldig populær. Hvordan blir det?

– Dette blir jo et helt annet konsept. Og de har vært støttende, og sagt at vi må si ifra hvis vi trenger hjelp til noe. Men man får jo litt press på seg. The Vandelay er Oslos mest «hypede» sted, så de setter jo en standard. Vi er veldig spente på folkets dom.

– Uff, ja, da tror jeg bare at jeg reiser bort, ler Susanne.

– Men det blir godt å få det opp og gå, og så må vi la det dure og gå litt. Det tar litt tid. Det er en evig prosess, vi må justere og endre. Kontinuerlig.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?