Til hovedinnhold

Grandiosa fyller 40 år: Selger 25 millioner i året

BURSDAGSPIZZA: Grandiosa kom på markedet i begynnelsen av 1980. Foto: Magnar Kirknes/VG
BURSDAGSPIZZA: Grandiosa kom på markedet i begynnelsen av 1980. Foto: Magnar Kirknes/VG

Frossenpizzaen har gått fra fjern til nær.


Nordmenn elsker frossenpizza, og i 2018 spiste vi nesten fem kilo hver! Det vil si ni og en halv pizza hver, og med dét topper Norge listen over konsum av frossenpizza per innbygger. 40 år har nå gått siden «Grændisen» kom som den første norske frossenpizzaen på markedet, og den har siden stort sett regjert i frysedisken. Selv de kongelige på Skaugum har tidligere delt at de har spist mye «jåsa», som de kaller den, til tider.

Ifølge ferske tall fra Nielsen Scantrack ble det solgt omtrent 51,7 millioner dypfryste pizzaer i perioden 2019 i norsk dagligvarehandel. Kategorien «Dypfryst pizza» hadde et verdisalg på 2,5 milliarder kroner, som er en verdiøkning på åtte prosent fra året før.

De fem største merkene i 2019 var Grandiosa, Big One, Ristorante, Peppes og Rustica, mens de fire største produsentene i 2019, basert på verdisalg, var Orkla Foods Norges, Dr Oetker, Synnoeve Finden ASA og Norgegruppen ASA.

Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania. Foto: Markedshøyskolen
Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania. Foto: Markedshøyskolen

Nytt måltidsmønster

Runar Døving, professor i sosialantropologi ved Høyskolen Kristiania, forklarer at det er både sosiale og praktiske grunner til at frossenpizzaen har gjort suksess her til lands. En av grunnene til det kjappe inntoget til pizzaen i de norske hjem på 70-tallet, er at den passet perfekt inn i det nye måltidsmønsteret.

– Da vi fikk lørdagsfri fikk vi en ekstra kosekveld som ble raskt knyttet til barn. Måltidene med sunnhet ble flyttet til hverdagene, og kos til helgene der man gjerne spiser foran TV-en med pizza og brus, forteller Døving.

Samtidig passet den enkle frossenpizzaen i frysediskene og fryserne da folk sluttet med forrådshusholdning.

Da pizzaen ble lansert var det nærmest et «snobbeprodukt», men den fikk rask spredning, og dermed tok den øvre klassen avstand fra frossenpizzaen, forklarer professoren.

– Grandiosa er blitt pizzaen for folk flest. Her har de laget et enkelt og godt produkt, samtidig har de gjort den ekstremt folkelig.

Lykkes på tredje forsøk

Den aller første produksjonen av pizza Grandiosa skjedde 11. februar 1980 på fabrikken til Nora i Stranda. Og da var ikke akkurat frossenpizza kjent og kjært.

Markedssjef i Orkla, Ingrid Rønneberg Næss, forteller at de fikk ideen til frossenpizza fra USA, hvor det begynte å bli populært. På 70-tallet prøvde de å importere et par forskjellige typer frossenpizza, Famosa og Favorita, men dette slo ikke så godt an i det norske kjøkkenet.

– Så fant vi ut at vi skulle gjøre et tredje forsøk, men denne gangen skulle vi gjøre det litt annerledes og tilpasse smaken den norske ganen. Vi brukte flere år på å utvikle den rette smaken til Grandiosa, sier Rønneberg Næss.

Fått med deg? Bytter ut Joika-boksen

TIDLIGERE TOPPSJEF: Leif Frode Onarheim var sjef for Nora Industri og Orkla fra 1970 til 1992. Siden den gang har han hatt flere høye stillinger i næringslivet og politiker. Foto: Trond Solberg/VG
TIDLIGERE TOPPSJEF: Leif Frode Onarheim var sjef for Nora Industri og Orkla fra 1970 til 1992. Siden den gang har han hatt flere høye stillinger i næringslivet og politiker. Foto: Trond Solberg/VG

Leif Frode Onarheim var sjef for Nora Industri på 80-tallet. Han forteller til Godt at han hadde fått nyss om at Ideal Flatbrød ønsket å være de første til å importere pizzabunner fra Canada til Norge. Da reagerte han raskt og tok med en gang en telefon til fabrikken i Canada. Et par dager etter satt han på et fly over Atlanteren og skrev kontrakt med fabrikksjefen over lunsj.

Måtte endre oppskrift

Videre bestemte han seg for at fabrikken i Stranda var best egnet til å produsere den nye satsingen. Han tok opp telefonen og ringte fabrikksjef Ivar Moss.

– Jeg spurte om han var interessert i å produsere frossenpizza, og han svarte «ja, det er ikke noe problem» tvert. Men senere har han fortalt meg at han snudde seg til kona med en gang etter han la på røret og sa «Ka pokker e pizza for noke?», sier Onarheim lattermildt.

Det var Ruth Romskaug på Stabburet i Brumunddal som komponerte den aller første oppskriften, ifølge NRK. Tanken bak Grandiosa var å lansere en pizza som alle kunne like. Resultatet ble en lys bunn med egenutviklet tomatsaus og stekt kjøttdeig som topping.

– Den ble opprinnelig lansert med kjøttdeig stekt for hånd, men på grunn av det store salget måtte vi finne en mer effektiv måte å toppe pizzaen på. Vi kom fram til kjøttet som er nå, som er krydret farse basert på storfekjøtt og soya, forklarer markedssjef Rønneberg Næss.

MASSEPRODUSERES: Grandiosa har blitt produsert på fabrikken i Stranda i 40 år. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
MASSEPRODUSERES: Grandiosa har blitt produsert på fabrikken i Stranda i 40 år. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Effektiv markedsføring

Det første året ble det solgt 370.000 Grandiosa. Nå selges det 25 millioner pizza i året. Siden 1980 har det blitt solgt 587 millioner Grandiosa-pizzaer, ifølge Orkla-markedssjefen.

Grunnen til at nettopp Grandiosa av alle frossenpizzaer har holdt sin popularitet opp gjennom årene, er det professor Runar Døving kaller for «glitrende markedsføring».

– De holder merkevaren relevant gjennom konkurranser, men også hele tiden lansere nye varianter - nærmest for å holde den varm. Enten ved at de fjerner paprikaen, tar på mer ost eller hva enn det er, så får det folk til å forsvare klassikeren. Det er en utmerket markedsstrategi som får folk til å få et eierskap og tilhørighet til merkevaren.

Døving mener at Grandiosa er satt seg som både merkevare og nødmat, men han kjøper ikke at den er nærmest som nasjonalrett å regne.

– Det er tross alt fem millioner mennesker som bor i Norge - med andre ord spiser vi fem pizzaer hver i løpet av ett år. Den effektive markedsføringen får det til å virke som folk flest spiser den ukentlig, det gjør vi selvfølgelig ikke. Det er ikke nærheten av brødskiver med skinkeost som er et helt annet volum. Det spiser vi hver dag, sier professoren og legger til:

– Men her sitter vi og er med på å holde markedsføringen vedlike i denne saken.

Markedsføringsekspert Trond Blindheim mener forklaringen til pizzaens suksess kort kan oppsummeres på tre punkter: Treffende smak, god markedsføring og tilgjengeligheten i butikkene. Han påpeker at til og med på bensinstasjoner finner man Grandiosa.

– For det første er det et produkt som er veldig godt markedsført. Grandiosa er også en av de kjente varemerkene som har høy distribusjonsgrad, som betyr at den har kommet inn i alle dagligvarehandler og bensinstasjoner. Samtidig har pizzaen truffet både den norske ganen og smaksløkene til alle mennesker i alle aldre.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?