Disse superstjernene gjør suksess med alkohol
Store navn som George Clooney og Drew Barrymore gjør god business av å produsere tequila, vin og whisky.
VG Rampelys har tidligere skrevet om Bob Dylan som lanserte sitt eget whiskey-varemerke. Men han er ikke den eneste superkjendisen som gjør suksess i mat- og drikkebransjen.
Kjente fjes som Angelina Jolie og George Clooney har startet selskaper som produserer alkoholholdige drikker. Vi har samlet et knippe superstjerner som gjør suksess utenfor rampelyset med alt fra champagne til tequila:
Suksess med tequila
I 2013 startet George Clooney et tequila-selskap kalt Casamigos med Cindy Crawfords ektemann, Rande Gerber, og eiendomsutvikler Mike Meldman. Det var Clooney og Gerber som kom på at de ville lage sin egen tequila etter flere måneder med tequila-smaking i Mexico. De brukte to år på å finne riktig smak, og tequilaen ble tilgjengelig for publikum i 2013.
I dag er Casamigos solgt til alkohol-firmaet Diageo for nærmere åtte milliarder kroner. Det spanske navnet Casamigos betyr «hus av venner» løst oversatt. The Guardian skriver at selskapet var det raskest voksende tequila-selskapet i USA.
Tequilaen kommer i tre forskjellige kvaliteter, og koster mellom 400-500 norske kroner.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Produserer prisvinnende vin
Det tidligere ekteparet Brad Pitt og Angelina Jolie kjøpte vingården Château Miraval i Frankrike i 2011. Med hjelp av Marc Perrin, en vinveteran, begynte de å produsere rosevinen Miraval Rosé.
I 2013 kom rosévinen med på den anerkjente vinlisten til Wine Spectator, som hvert år kårer verdens 100 beste viner. Miraval Rosé var den eneste rosévinen på listen det året. Selv om paret i dag er skilt, fortsetter produksjonen som før, skriver W Magazine.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lager favorittvinen
Hollywood-skuespiller og selverklært vinelsker Drew Barrymore startet med vinproduksjon i 2015. Sammen med vinskaper Kris Kato og Jackson Family Wines, lanserte hun sin første rosévin, som ifølge Fortune ble utsolgt i løpet av kort tid. Vinselskapet heter Barrymore Wines og blir produsert nord i California.
Tidligere har kjendiser i fått kritikk for å ikke være involvert i prosessen. Selv sier Barrymore at hun er svært engasjert i produksjonen og henter inspirasjon fra vinkvelder med venninner, skriver Fortune videre.
I 2016 lanserte hun også Pinot Grigio og Pinot Noir som selges for mellom 130 og 260 kroner per flaske.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Satser på whiskey
Den tidligere fotballspilleren David Beckham og produsenten Simon Fuller gikk sammen med drikkegiganten Diageo i 2014 for å lansere Haig Club - en singel malt whisky.
Ifølge The Guardian gjorde selskapet god business ved å markedsføre whiskyen med Beckham i front, rettet mot en yngre målgruppe. Reklamene har også fått kritikk, blant annet for å sende ut et forvirrende signal om drikking til unge mennesker, skriver The Guardian videre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kjøpte opp luksuschampagne
Den verdenskjente rapperen Jay-Z gikk inn i drikkebransjen allerede i 2006 da han investerte i champagne-selskapet Armand de Brignac, også kjent som Ace of Spades, skriver Forbes.
I musikkvideoen «Show Me What You Got» fra samme år, reklamerer Jay-Z for den gullbekledde champagnen. Den eksklusive champagnen blir ofte servert på nattklubber og er svært populær blant sportsutøvere, ifølge New York Times.
I 2014 ble det kjent at rapperen kjøpte opp Armand de Brignac fra moderselskapet Sovereign Brands. Champagneflaskene selges til 2600 kroner per stykk.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Metal-vin
Sigurd Wongraven, vokalist i det kjente norske black metal-bandet Satyricon, slapp sin første vin i 2010. Det var da en rødvin fra Piemonte, laget i samarbeid med Luca Roagna, skrev TV2 da.
Siden den gang har Wongravens viner fått mye postiv omtale i norsk presse. Hans Barolo Riserva Magnum ble blant annet beskrevet som «vellykket» av DN Smak i 2015.
Nå produserer han en rekke forskjellige viner, blant annet riesling og champagne.
Publisert: 29.06.2018 kl. 14:59
Lag deg en gratis konto