Til hovedinnhold

Dette er den mest populære frukten

24. februar 2014Aktuelt
BANANNASJON: Nordmenn elsker bananer - kun svenskene spiser mer. Foto: Frode Hansen/VG
BANANNASJON: Nordmenn elsker bananer - kun svenskene spiser mer. Foto: Frode Hansen/VG
Hanne Kreutz-Hansen
Hanne Kreutz-Hansen

Banan er en av verdens mest brukte matvarer og i Norge spiser vi årlig 17 kilo hver.

I 2008 skapte en japansk trykkeriarbeider nasjonal banankrise etter at hans banandiett spredte seg som en farsott i landet.

Mannen skrev på nettet at han hadde gått ned 18 kilo etter å ha spist banan til frokost i ett år. En tv-kanal intervjuet ham og snart var hundretusener av japanere på banandiett. Bananimporten skal ha økt med 25 prosent, enkelte steder var frukten umulig å oppdrive.

Her hjemme hadde lavkarbovinden så smått begynte å blåse. Frukt ble fy-fy og den sukkerrike bananen ble verstingen.

Bananindustrien hadde hatt dårlig rykte en stund, for sine elendige lønninger og arbeidsforhold, og i 2009 kom dokumentarfilmen Bananas som skildret konflikten mellom arbeidere på en bananplantasje i Nicaragua og det internasjonale fruktimperiet Dole. Utstrakt bruk av sprøytemidler gjorde mange av arbeiderne sterile.

Nå frykter miljøbevegelsen regnskogens fremtid på grunn av den massive jakten på nye jordbruksområder for å dyrke bananer.

Den gule krokens harde medfart til tross - i Norge elsker vi vår banan. Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt spiser vi årlig rundt 17 kilo hver:

- Vi er en banannasjon, bare svenskene spiser mer enn oss. Nordmenn har vært glad i bananer over lang tid, og det er den frukten vi spiser aller mest av, sier informasjonssjef Britt Kåsin.

Hun synes ikke det er rart: Den er tilgjengelig over hele landet. Bananen er dessuten noe av det første vi moser og gir et spedbarn, og noe av det siste et gammelt menneske kan spise med god nytelse.

Totalt spiste nordmenn i gjennomsnitt omtrent 64 kilo frukt per capita i 2012. Etter bananer spiser nordmenn mest av epler. På topplisten følger druer, meloner, pærer, fersken/nektariner, ananas, kiwi og sitroner.

SUPERSAFTIG: Har du overmodne bananer liggende? Lag en deilig banankake med sjokoladebiter. Klikk her for Julies oppskrift. Foto: Julie Ilona Balas
SUPERSAFTIG: Har du overmodne bananer liggende? Lag en deilig banankake med sjokoladebiter. Klikk her for Julies oppskrift. Foto: Julie Ilona Balas

Bananen har trolig vært dyrket i minst 6500 år. Alexander den Store ble så begeistret for den gule frukten under sine erobringer i øst 300 år f.Kr. at han lastet skipene sine til randen med dem da han skulle hjem. Men bananene ble overmodne på veien.

Det var først i 1876 at skip fikk kjølerom som gjorde det mulig å frakte bananer verden rundt. Norge ledet an - 59 av 79 bananskip var norske.

Rundt århundreskiftet møter den norske trelastprodusenten Christian Matthiessen en britisk bananimportør på et tog ut av London. De inngår en bytteavtale og i 1905 blir Norge verdens andre importør av bananer.

- Banan er en rask og enkel tilgang til energi. Ingen andre frukter har høyere stivelseinnhold samtidig som den inneholder sukker og fiber, dessuten er banan uten gluten i motsetning til brød, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh.

Fordøyelsen skal derfor være tjent med litt banan.

- Spesielt den som er litt grønnlig er mest fiberrik. Når bananen modnes fra grønn til gul og brun øker innholdet av vann og sukker i fruktkjøttet. Trenger du energi raskt, tar du den gulbrune bananen, vil du ha langsom energi kan du gå for den gulgrønne, fortsetter von Krogh.

Daglig inntak av banan kan være med å beskytte mot høyt blodtrykk og bidrar slik til å forebygge slag og andre blodkarsykdommer. Det er bananens høye innhold av kalium som gjør den til en naturlig blodtrykksregulator.

International Journal of Cancer skrev i 2005 om at bananen trolig er den frukten med størst forebyggende effekt på nyrekreft. Kreftstudier peker også på at banan sammen med andre frukter og grønnsaker kan redusere risiko for flere krefttyper.

En passe stor banan dekker også en sjuendedel av dagsbehovet for vitamin C, men det kan imidlertid være lurt å unngå overspising av bananer.

- Det kommer an på hvor mye energi du trenger. Skal du ned i vekt bør du ikke overdrive bananinntaket, men alle bør kunne unne seg en banan om dagen. En banan inneholder rundt 100 kcal og kan inngå som en porsjon i 5 om dagen-rådet, forklarer ernæringsfysiologen.

Visste du at...

FLERE FUNKSJONER: Bananen fungerer like bra på brødskiven, som skopuss eller i tekstiler. Foto: Jan Ovind/VG
FLERE FUNKSJONER: Bananen fungerer like bra på brødskiven, som skopuss eller i tekstiler. Foto: Jan Ovind/VG

Bananen er kaloririk, men likevel sunn. Den har 83 kalorier per hundre gram mot appelsinens

37 og eplets 47 kcal. Til gjengjeld har den mer jern og protein enn eple og 416 mg kalium mot eplets 133 mg. Den er også rik på vitamin B-6 som lager røde blodceller.

Svenskene har begynt å gjøre som Hollywood, å oppkalle ungene sine etter fruktnavn som Banan, Kiwi, Cherry og Melon.

Fem millioner mennesker har sett YouTube-videoen How to Peel a Banana like a Monkey.

Grønn banan? - legg den i en pose med et eple, og etylengassen vil virke som et aldringshormon og fremskynde modningen.

Bananskall kan rense drikkevann for giftige metaller, viser studier fra American Chemical Society. Skallet fungerer også utmerket som skopuss, og om myggstikket klør kan du gni stikket med innsiden av et bananskall.

I India ber man på bananbladene som også brukes som resirkulerbar matemballasje.

Bananen er et fallossymbol i pop-kunsten, og gjennom generasjoner har folk ledd av andre folk som sklir på bananskall.

Bananplanten ble brukt til tekstiler lenge før bomull ble rimelig og utbredt. I dag brukes bananfiber i papir og duker, men også i eksklusive kimonoer og sarier.

Publisert: 24.02.2014 kl. 07:53
Oppdatert: 24.02.2014 kl. 15:08


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?