Til hovedinnhold

Toro ruller ut klimamerking av produkter

3. mai 2019Aktuelt
NYTT MERKE: Slik ser klimamerket ut, som vil pryde blant annet Toro-supper som er klimavennlige fra høsten av. Foto: Caroline Roka
NYTT MERKE: Slik ser klimamerket ut, som vil pryde blant annet Toro-supper som er klimavennlige fra høsten av. Foto: Caroline Roka

Orklas bærekraftansvarlige håper det vil føre til en bransjestandard.

Toro skal starte med klimamerking av produktene sine for å vise hvilke produkter som har lave klimaavtrykk. I første omgang er det kun tørkede supper og tørkede gryter som skal merkes, før selskapet senere skal regne på sauser og deretter resten av Toro-porteføljen.

For at et produkt skal kunne merkes med klimamerket, må hver porsjon ligge under 0,8 CO2-ekvivalenter. Merket er basert på en klimaskala som er utviklet av det uavhengige svenske forskningsinstituttet RISE, og de har sett på råvarer, emballasje, transport og produksjonsform når de har regnet ut hvor et produkt ligger på klimaskalaen.

– Vi håper først og fremst at dette skal være starten på en diskusjon om et bransjesamarbeid der vi kan få til en bransjestandard, sier bærekraftansvarlig i Orkla Foods Norge, Johanne Kjuus, til Godt.

Ifølge en Norstat-undersøkelse gjennomført på vegne av Toro, ønsker to tredeler av befolkningen å bidra til å redusere klimaavtrykket sitt. Samtidig syntes 56 prosent av de spurte at det er vanskelig å finne informasjon om norske råvarers klimapåvirkning.

– Vi ønsker å hjelpe forbrukere til å spise mer klimasmart mat, og derfor starter vi med denne merkeordningen nå, sier Kjuus, som sier at alle som ønsker kan bruket merket og skalaen.

Kjuus trekker frem at vi må redusere klimaavtrykket til maten vi spiser med 50 prosent hvis FNs klimamål om global oppvarming skal nås.

– Vi som leverandør kan gjøre mye i vår verdikjede for å redusere våre klimaavtrykk, men vi vet at også forbrukeren ønsker å spise mer klimavennlig.

Vil ha positiv merking

Når de har regnet ut om en rett er klimavennlig eller ikke, har de også regnet med det anbefalte proteininnholdet, som for eksempel storfekjøtt eller kylling.

– Når vi regner ut dette får noen produkter lavt klimaavtrykk, og noen får høyt klimaavtrykk. Vi skal derfor også legge ved grønne serveringsforslag på alle produktene våre, sier Kjuus.

Hun forteller at det at en del Toro-produkter inneholder tørkede råvarer, og dermed er mer klimavennlige med tanke på klimaavtrykk fra transporten, har vært med på å avgjøre at Orkla valgte å starte med Toro-produktene.

– Men det har også noe å gjøre med at vi selger 250 millioner middagsporsjoner årlig. Så hvis vi klarer å få halvparten av disse grønne, er det enormt.

Det vil kun være produkter med lavt klimaavtrykk som får merket. Hvis et produkt derimot har et høyt klimaavtrykk, vil ikke dette bli markert på pakken.

– All informasjon vil ligge på hjemmesiden, men vil vil at dette skal være en positiv merking, som nøkkelhullmerket, så det skal være veldig enkelt for de i butikk å velge klimavennlig, sier Kjuus.

– Veldig god nyhet

Leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, synes Orklas klimamerking er en veldig god nyhet.

– Det er stor forskjell på fotavtrykket til ulik mat og matvarer, og vi har lenge etterspurt klimamerking av matvarer for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta gode klimavalg i matveien, sier hun.

Hun sier imidlertid at det kan være krevende å gi et fullstendig og sammenlignbart bilde av miljøbelastningen til en matvare.

– En ting er klimagassavtrykket, noe annet er andre ressurser som kan ha gått inn i produksjonen, som vann og sprøytemidler, og andre forhold som ikke handler om klima, men for eksempel fordeling, eller å støtte opp om lokal matproduksjon, sier hun.

– Da er det viktig at Orkla er ærlig med forbrukerne om hvordan klimaavtrykket av middagen deres er regnet ut, og er åpen for forbedringer av metoden underveis.

Artikkelen fortsetter under bildet.

POSITIV: Framtiden i våre hender-leder, Anja Bakken Riise, er positiv til den nye klimamerkingen.
POSITIV: Framtiden i våre hender-leder, Anja Bakken Riise, er positiv til den nye klimamerkingen.

Miljøgrep

Orkla er for øvrig ikke de eneste gigantene som har gjort miljøgrep de siste årene.

Allerede i 2017 kunne vi fortelle at IKEA planla å halvere matavfallet innen 2020. De har også introdusert lakseboller som et mer miljøvennlig alternativ til de klassiske svenske kjøttbollene.

McDonald's satt i fjor et miljømål om at all emballasje hos alle restaurantene deres skulle være bærekraftig innen 2025. De har også byttet ut plastsugerør med papirsugerør - noe de har høstet kritikk for den siste tiden.

Publisert: 03.05.2019 kl. 09:28


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?