Trender 2022: Dette kommer vi til å se mer av
Hva står på menyen i det nye året? Her er åtte spådommer for mat- og drikketrendene i 2022.
Da 2021 meldte sin ankomst preget hjemmekokkelering, mat-kits og nye alternativer til kjøtt, mer alkoholfri drikke og naturvin listen over matbransjens nye tilskudd og tendenser.
I løpet av året som har gått har også TikTok satt et stadig større preg på hva folk her hjemme har laget, med virale retter som fetapasta og tacobrettetriks. På restaurant har vi derimot blitt servert mye mat preget av bistro-bølgen som har skylt inn over landet. Har du ikke sett en vannbakkels eller et eller annet «en croute» på restaurantmenyen i høst, blir vi veldig overrasket.
I 2022 tar vi tilsynelatende steget videre inn i plantenes verden når vi oppdager nye og bedre måter å bruke maten på, og glasset til de mest trendorienterte fylles med alkoholfattig, fermentert drikke.
Her er åtte trender som kan prege året som kommer.
Potetmelk
Plantemelk har eksistert lenge, og alternativene til kumelk har blitt stadig flere de siste årene. Nå har den trofaste poteten, som jo kan bukes til «alt», også blitt melk.
Hæ, tenker du kanskje, melk av potet? Men potetmelken er allerede på markedet, som Godt skrev om i november. Naboene våre i Sverige utviklet nemlig i 2021 «Dug», en potetmelk laget med rapsolje og en emulsjon av potet, som ifølge dem selv er kremet, passer som skum i kaffe, og ellers funker som hvilken som helst melk. The Guardian siterer den svenske professoren Eva Tornberg ved Lund Universitet, som står bak «Dug»-oppskriften. Hun hevder at siden potet har et lavere klimaavtrykk enn havre, er potetmelken et mer klimasnillt alternativ enn flere andre plantemelker på markedet.
Sopp
Sopp er topp og har et allsidig bruksområde. Soppen kommer i mange varianter og brukes hyppig som kjøtterstatning. Nå skal også sopp fremstilt innendørs på middagstallerkenen og fibrene fra soppen får ytterlige bruksområder – de kan brukes i gjenvinnbar emballasje for eksempel, skriver New York Times.
Mer sopp er matblogger og kokebokforfatter Julie Ilona Balas helt med på:
– På matfronten tror jeg folk kommer til å dyrke sin egen sopp hjemme, jeg tenker i hvert fall å prøve meg på rosa østerssopp. Sopp og bønner kommer til å erstatte kjøtt på manges tallerkener, sier hun til Godt om 2022-trendene.
Robot-kokker
En av de største endringene vi vil se i restaurantbransjene de kommende årene er en stadig mer automatisering. Vi har allerede i pandemien sett at QR-koder og apper har tatt over mye av jobben til servitørene, nå inntar robotene kjøkkenet, skal vi tro trendspådommene til Baum + Whiteman.
Ikke bare det – vi vil også se flere minibank-lignende automater som tilbyr nylagde retter på stedet – «roboter pakket inn i dekorerte bokser». De har faktisk allerede kommet til Norge, automatene som lover deg ferskbakt pizza på under fire minutter. Dette vil vi sannsynligvis stadig se mer av.
Spiselig emballasje
Da EU sommeren 2021 innførte forbud mot engangsplast, så vi en oppblomstring av emballasje og bestikk i andre, mer bærekraftige materialer. Mindre engangsplast gagner miljøet, og alternativene blir trolig flere i året som kommer.
På Øyafestivalen i Oslo har de servert takeaway fra spiselige tallerkener siden 2016. På fotballklubben Manchester City sin stadion kan man nå kjøpe takeaway-kaffe og så spise opp selve kaffekoppen etterpå, forteller årets mat-trend-rapport fra det amerikanske markedsbyrået Af & Co. De opplyser om at det også finnes skjeer i søte og salte smaker, laget av havre og kikerter, som holder formen i 30 minutter før de kan spises. Bon appétit!
Mindre alkohol
Alkoholfri voksendrikke har hatt en renessanse de siste årene, og har vært på trendlisten til Godt noen år nå. Nå har corona-stengte alkoholserveringer tvunget restauranter til å utvide sitt alkoholfrie repertoar og alkoholfrie drinker smaker ikke lenger vann med sukker. Stadig flere avstår fra, eller kutter ned på alkohol av ulike grunner. I USA økte det alkoholfrie salget med 33 prosent i 2021, skriver Business Insider, mens Vinmonopolet i Norge opplevde 23 prosent økning fra 2020.
Flere og flere hiver seg på trenden, fra lokale bryggeri til Hollywood-stjernen Blake Lively som nylig lanserte sitt eget merke bestående av alkoholfrie drinkmikser.
Det alkoholfrie utvalget vil altså med all sannsynlighet bli enda spenstigere i året som kommer. Vi snakker alt fra alkoholfri fermentert «sparkling tea», alkoholfritt surøl og «gin», «whisky» og «tequila» helt uten alkohol.
Vegansk kylling
Vi har i løpet av de siste årene fått en boom av produkter som etterligner smaken og teksturen til kjøtt, i stor grad basert på alternative proteiner. Nå i høst kom også Nestlé på markedet vegansk sjømat – «vuna» og «vrimp» – en vegansk tunfisk og reke.
Selskaper som Impossible Foods og Beyond Burger, som allerede har revolusjonert burger-verden med sine kjøtterstatninger, har i USA nå kommet ut med veganske versjoner av kylling – og skal vi tro Forbes så kommer plantebasert kylling til å ta av i året som kommer.
Samtidig jobbes det på spreng «der ute» med å lage laboratoriedyrket kjøtt basert på celler, men det vi trolig kommer til å se på markedet aller først er kylling fra laboratorier, ifølge New York Times.
Garum til folket
Varianter av romernes fermenterte fiskesaus, garum, som er kokkenes «hemmelige» umami-triks blir nå stadig mer tilgjengelig for folk flest. Noma, som akkurat nå er verdens beste restaurant, lanserer veldig snart en nettbutikk hvor du kan bestille deres garum hjem på døren.
Restaurant Kontrasts Mikael Svensson startet i løpet av pandemien selskapet B Culture, som selger garum og andre fermenterte produkter. Målet er å unngå matsvinn. Restaurantens blomkål-rett med garum av biff er så god, at den havnet på listen over det beste vår anmelder spiste i året som har gått.
Men det trenger ikke være så komplisert, en skvett garum i pastasausen og du har en ny smaksopplevelse!
Retrodrinker og- desserter
Ingenting gleder oss mer enn at det fargerike 80-tallet hentes tilbake! Ifølge det San Fransico-baserte konsulentselskapet AF & Co. vil alle drinkene du kan (eller ikke kan) huske fra 1980-tallet dukke opp igjen. Blue Lagoon, Tequila Sunrise, Long Island iceed tea og Amaretto sours kommer tilbake i oppdaterte versjoner, med friskpressede juicer, mindre sukker og bedre sprit.
«Vi trenger alle ting som er søte, fargerike og lekne, spesielt akkurat nå,» sier Andrew Freeman, i AF & Cos trendrapport for 2022.
Også på dessertfronten spås det at det fortsatt vil være populært å se bakover. Det sørkoreanske retro-godteriet ppopgi, ble en snakkis verden over etter at serien Squid Game gikk som en farsott i høst. Ifølge NYT vil det, og andre kinesiske og sørkoreanske retrofavoritter, dukke opp i både butikkhyller og i desserter og drikke i året som kommer.
I trendspaningspodkasten til Elsa Billgren og Sofia Wood har også retrodesserten vært et tema nå i høst. De mener vi kommer til å se mer av veldig enkle men klassisk gode smaker som vanilje, kanel, sjokolade, karamell – i form av den hjemmelagde sjokoladekremen, puddinger, cobbler, eplekake, sukkerbrød og småkaker.
– Å ha kaker hjemme som man kan sette frem når det er kommer noen over på kaffe. Det vil jeg ha, sier Wood i podkasten.
Publisert: 29.12.2021 kl. 14:17
Oppdatert: 04.01.2022 kl. 11:29
Lag deg en gratis konto