Til hovedinnhold

Flere restauranter innfører no-show-gebyrer

11. november 2021Aktuelt
Kjøkkensjef Jimmy Øien på restaurant Rest.
Kjøkkensjef Jimmy Øien på restaurant Rest.
Trond Solberg

Hvis du ikke møter opp når du har booket bord på snakkisrestauranten Rest får du et gebyr på nesten 2000 kroner. - Noen få har blitt veldig sinte, sier restaurantsjefen.

– Vi hadde ikke avbestillingsgebyr i starten, men det har vi rett og slett blitt nødt til å innføre for ikke å tape penger og for å unngå matsvinn, sier Jimmy Øien på restaurant Rest i Oslo.

– Du kan sammenligne det med at du inviterer noen venner på middag hjem til deg. Du planlegger, handler inn og gleder deg til gjestene skal komme. På selve dagen forsøker du å ringe vennene dine, men da tar de ikke telefonen, selv om du forsøker flere ganger. Da blir du jo fryktelig lei deg, og sitter igjen med mat som ikke blir spist, sier Jimmy Øien fra restaurant Rest.

Stadig flere norske restauranter gjør nå som Rest og krever at gjestene aksepterer et avbestillingsgebyr før de får booke bord. I utlandet har dette vært mer vanlig, enn her hjemme.

Restaurant Rest i Oslo.
Restaurant Rest i Oslo.
Trond Solberg

1 950 kroner i gebyr

Når du for eksempel booker hos restaurant Rest må du først akseptere vilkårene på mail og et avbestillingsgebyr på 1950 kroner om du ikke avbestiller 48 timer før du har bord. Så må du bekrefte at du kommer på sms og på dagen for selve restaurantbesøket ringer restauranten deg for å bekrefte bordbestillingen.

– Vi opplevde en del som da bekreftet på mail og sms, men som ikke tok telefonen, selv om vi ringte dem opp flere ganger. Da er det dessverre så sent, at gebyret blir trukket, svarer Øien.

– Har dere fått noen negative reaksjoner på praksisen?

– Ja, noen få er blitt veldig sinte. Det er også en av årsakene til at vi har et eget bookingsystem som tar seg av dette nå, forteller Øien.

– Men mange viser også stor forståelse for at en bransje som opererer med så ekstremt små marginer, må være ansvarlige. Forskjellen på om vi taper eller tjener penger en enkelt kveld, kan i verste fall avhenge av det ene bordet, sier han.

Kjøkkensjef Bjørn Svensson t.v. på Schlägergården restaurant på Lilleaker.
Kjøkkensjef Bjørn Svensson t.v. på Schlägergården restaurant på Lilleaker.
Andrea Gjestvang

Bruker skjønn

På tre-stjernersrestauranten Maaemo kan en no-show utløse et avbestillingsgebyr på 3 500 kroner, per person. Avbestillingsfristen er 72 timer før du har bord.

En som også har fulgt praksisen med avbestillingsgebyr lenge, er Bjørn Svensson på Schlägergården, som høstet en 6'er på terningen i VG.

– Alle kan jo bare avbestille innen fristen, så er det ikke noe problem. Vi har forståelse for at ting kan oppstå. Det handler jo ikke om å være ufine, men at vi taper store summer om folk ikke avbestiller i tide eller ikke møter opp. Da får heller ikke de som står på venteliste sjansen til å komme, sier Svensson.

– Nå er det ikke så ofte det skjer, våre gjester er stort sett veldig flinke til å avbestille i tide, forteller han.

Schlägergårdens gebyr er på 1000 kroner per person, og tusenlappen tilsvarer i følge restauranten prisen for maten. Har du for eksempel bestilt et bord til fem, men bare fire gjester møter opp, så må du betale for den forhåndsbestilte maten til femtemann også.

– Men hvis du gir oss beskjed tidlig, så kan vi kanskje få plass til andre gjester, og får vi fylt opp tar vi selvfølgelig ikke betalt, forklarer Svensson.

– Vi har en hovedregel som sier at du må betale gebyret hvis du avbestiller etter fristen, men vi er jo menneskelige. Det går på skjønn, sier stjernekokken.

– En total forvandling

Også restaurant Stallen har avbestillingsgebyr på 1000 kroner og restaurantmanager Hanna Johansson forteller til Godt.no at de fleste gjestene har vist stor forståelse for dette. Her må du avbestille senest klokken 17.00 dagen før.

I Bergen er også avbestillingsgebyrer blitt mer vanlig.

– Vi har praktisert dette i minimum ett år nå og for oss har det vært en total forvandling. Vi opplever at gjestene nå informerer oss om alle endringer i forkant. Alle no-shows har opphørt, svarer restaurant Bare i Bergen på mail. Kun to gjester har blitt belastet det siste året. På Bare må du avbestille 72 timer i forkant for å unngå 1650 i gebyr.

Kokk og daglig leder på Kvitnes Gård
Kokk og daglig leder på Kvitnes Gård
Gabriel Aas Skålevik

Samme som tannlege og frisør

Halvar Ellingsen, kokk og daglig leder på Kvitnes Gård i Vesterålen kan fortelle at de har hatt denne type gebyrer siden åpningen. Fristen for avbestilling er 72 timer før du har bord.

– Vi har ikke fått noen reaksjoner på dette, selv om det kanskje er nytt i vår bransje, så er det jo vanlig praksis stort sett over alt ellers. Om du ikke dukker opp til frisør-, lege- eller tannlegetime, må du jo fremdeles betale for timen, mener Ellingsen og legger til.

– Nå er det er ikke ofte dette skjer hos oss, vi snakker kanskje om tre til fire ganger i løpet av et år. Om vi får inn folk fra venteliste, slipper man selvfølgelig å betale avbestillingsgebyret, sier Ellingsen.

VGs matanmelder Mathias Steinbru.
VGs matanmelder Mathias Steinbru.
Jo Michael Studio

– Dårlige gjester

Godt.nos egen matanmelder Mathias Steinbru har denne kommentarer til de nye gebyrene:

– Avbestillingsgebyr har blitt for mange et nødvendig onde etter at noen av oss har vært dårlige gjester og booket flere steder på samme tid og så valgt å ikke avbestille, sier anmelderen.

– Jeg forstår hvorfor mange trenger forutsigbarheten, men jeg tror også det er mulig å prate seg til en ny reservasjon hvis man reelt sett er forhindret fra å komme. Som med det meste annet i dette livet, det løser seg ofte med dialog, mener Steinbru.

Kommunikasjonssjef i If forsikring, Sigmund Clementz.
Kommunikasjonssjef i If forsikring, Sigmund Clementz.
If.no

Nei fra forsikringen

Nå i disse pandemitider skal man jo holde seg hjemme hvis man har forkjølelsessymptomer. Men hvis man da er så uheldig å bli syk på selve dagen for restaurantbesøket, kan man få økonomisk hjelp til avbestillingsgebyret?

På NHO Reiselivs hjemmesider skriver deres advokater følgende:

«Det er vår foreløpige vurdering at det ikke har noe å si om det er sykdom eller karantene/isolasjon som er årsaken til at gjesten ikke kan komme. Dette er uansett forhold på gjestens side, og gjesten må selv søke dekning av sin reiseforsikring».

Man hva sier forsikringsselskapene?

– Det enkle svaret er nei, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Avbestillingsforsikringen er knyttet opp mot en reise, og det er bare forhåndsbetalte utgifter som eventuelt kan være dekket. Forutsatt at kunden har betalt inn et forskudd, så kan dette muligens kunne regnes som en turisttjeneste, men i så fall må følgende betingelser er oppfylt:

  • Årsaken til avbestillingen må være sykdom, ulykke eller død
  • Restaurantbesøket er en del av an forskuddsbetalt reise. Det vil si i kombinasjon med en forhåndsbetalt transport.

Publisert: 11.11.2021 kl. 17:19
Oppdatert: 12.11.2021 kl. 08:35


Finn flere artikler:
pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?