Burger King i Russland vil forby «IT»-reklamer
Kjeden har lagt inn offisiell klage fordi de mener klovnen i skrekkfilmen er for lik kloven til McDonald's.
Nyinnspillingen av skrekkfilmen «IT» hadde premiere for bare noen uker siden, men har allerede rukket å bli tidenes mest innbringende skrekkfilm i USA. Klovenen Pennywise som både anklages for å inspirere til fenomenet «Killer Clowns» rundt om i verden får nå uant skyts fra fastfood-verden.
Den russiske avdelingen til Burger King mener nemlig at klovnen som brukes i promoteringen av filmen, er for lik klovnen til McDonalds. The Independent skriver at avdelingen har sendt inn en offisiell klage til det russiske konkurransetilsynet (Federal Anti-Monoply Service (FAS)), hvor de krever at filmen trekkes fra kino.
Det russiske nyhetsbyrået Veodmosti melder at Burger King mener fargene til Pennywise og ballongene, som han bruker til å lokke barn til seg, er litt for like Ronald McDonald sine, skriver Fox News.
En talsperson for konkurransetilsynet i Russland (FAS) sier til The Hollywood Reporter at klagen er mottatt og at den vil bli vurdert.
– Vi kan ikke ta stilling til innholdet i filmen fordi forfatteren og regissøren har sin egen kreative forståelse av hvilken som helst rollefigur, sa hun og la til at de kun ser på hvorvidt det er produktplassering eller annen reklame i filmen.
Publisert: 28.09.2017 kl. 08:27
Lag deg en gratis konto