Nå kan du gjøre bærkupp: Lave priser på norske jordbær
Flere av de store kjedene har satt ned prisen på de norske jordbærene.
Da vi snakket med Bama i starten av sesongen, forklarte de at prisen kom til å variere gjennom sesongen: Prisen vil være høyere i starten og slutten av sesongen, og lavere i midten. Det kan det virke som at merkes nå: Hos flere kjeder selges nå en kurv norske jordbær for under 30 kroner.
På Kiwi Bislett i Oslo koster 500 gram jordbær 24,90 kroner. Også her har prisen blitt satt ned fra 29,90 kroner, som det kostet forrige uke.
Nora Helgesen er kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, og forteller at prisen på 24,90 kroner per kurv er landsdekkende, og skal vare ut uken.
– Vi har god tilgang på norske jordbær for tiden, og vi vil ha de laveste prisene.
Hun forteller at de så langt har solgt mindre norske jordbær hittil i år sammenlignet med i fjor, men at det sier hun kommer av at det var en kort og tidlig sesong for norske jordbær i fjor.
– Totalt forventer vi at vi kommer til å selge mye mer av norske jordbær denne sommeren enn hva vi gjorde i fjor.
Også på Coop koster jordbærene nå 24, 90 kroner. Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, kan fortelle at prisene på jordbær hos Coop var vesentlig høyere på begynnelsen av sommeren.
På Coop kan man på slutten av dagen også finne lokale tilbud helt ned mot 12,90 kroner per kurv. Ifølge Kristiansen er dette på grunn av det de kaller en «nullvisjon», der ingenting skal kastes, men spises.
– Det hele handler om matsvinn og at kunden skal få ferske varer. På slutten av dagen setter noen av butikkene ned prisen på jordbærene slik at det selges ut. De er fortsatt fine dagen etter, men da kommer gjerne en ny levering av jordbær og kunden velger heller disse. Så i stedet for å kaste fine og gode jordbær, senker vi heller prisen på slutten av dagen.
Meny har også satt ned jordbærprisen denne uken, fra 34,90 kroner per kurv på 500 gram forrige uke til 29,90 kroner denne uken. Markedsdirektør i Meny, Jørgen Normann-Larsen, sier at prisene vil variere gjennom sommeren og deler av landet. Hovedårsaken er tilgang og den lokale priskonkurransen i markedet.
– Vi har god tilgang på norske jordbær nå, og da er det en lavere pris enn forrige uke.
– Ser dere på de andre kjedene når dere setter prisen på jordbærene?
– Priskonkurransen i norsk dagligvare er kjempetøff, så vi konkurrerer på priser hele tiden, ikke spesifikt på kun jordbær.
Rema 1000 svarer at de setter prisene regionalt avhengig av sesong og tilgang.
– Det viktigste for oss er å ha de laveste prisene i hvert lokalmarked.
Direktør for kommunikasjons og samfunnskontakt, Mette Fossum, sier også at jordbærprisen er avhengig av tilgang.
– Akkurat nå er det mye norsk jordbær tilgjengelig, og da går prisen ned. De fleste steder vil kunder altså oppleve at prisen er lavere nå enn for noen uker siden da tilgangen var dårligere. Da får kundene gode bær til bare lave priser i våre butikker, samtidig som bøndene får solgt produktene sine når avlingene er på sitt største og beste.
I starten av sesongen kunne for øvrig Bama fortelle at de forventet å levere 10 millioner kurver i butikk fra midten av juni til august/september. Pia Gulbrandsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, mente at den kjølige våren hadde vært bra for årets jordbær.
– Det har ikke vært for varmt, noe som gir bærene lengre tid til å modnes, og dermed en veldig søt smak, sa hun da.