Til hovedinnhold

Ben & Jerry's lanserer iskremsmak mot Trump

31. oktober 2018Aktuelt
POLITISK IS: Iskremgiganten Ben & Jerry's lanserte tirsdag en ny smak for å markere motstand mot president Donald Trump. Foto: Ben & Jerry's
POLITISK IS: Iskremgiganten Ben & Jerry's lanserte tirsdag en ny smak for å markere motstand mot president Donald Trump. Foto: Ben & Jerry's

Den nye isen har fått navnet «pecan resist» og hedrer alle som står opp mot den amerikanske presidenten.

Det ikoniske iskremmerket Ben & Jerry's annonserte tirsdag at de lanserer en helt ny smak med hvit og mørk sjokolade, pekannøtter, valnøtter og karamelliserte mandler.

Produktet har imidlertid fått omtale av blant annet People og Delish for noe helt annet enn den søte smaken: Sin politiske aktivisme.

– Inkludering, likestilling og rettferdighet

– Denne boksen har en kraftig beskjed under lokket: Sammen kan vi bygge en mer rettferdig og likestilt morgendag. Vi kan fredelig stå imot Trump-administrasjonens regressive og diskriminerende politikk, og bygge en fremtid som verdsetter inkludering, likestilling og rettferdighet for fargede mennesker, kvinner, LGBTQ-samfunnet, flyktninger og immigranter, skriver produsenten på sine hjemmesider.

De legger til at Pecan Resist-isen støtter fire organisasjoner: Color of Change, Honor the Earth, Neta og Women's March. Ben & Jerry's donerer 25 000 dollar, tilsvarende rundt 211.000 norske kroner, til hver av disse organisasjonene, samtidig som de oppfordrer kundene sine til å melde seg inn i og lære mer om dem.

Feirer mangfoldet i USA

Iskremsmaken er foreløpig kun tilgjengelig i utvalgte butikker i USA og på deres hjemmesider.

Boksen ble designet av kunstner og artist Favianna Rodriquez. I teksten på boksen står det følgende:

«Velkommen til motstandsbevegelsen. Sammen, Pecan Resist (ordspill: «vi kan stå imot», journ.anm.)! Vi hedrer og står sammen med kvinner, immigranter, fargede mennesker og de millioner aktivistene og allierte som på modig vis står imot presidentens angrep på våre verdier, menneskelighet og miljø. Vi feirer mangfoldet i den strålende nasjonen vår, og hever våre skjeer i solidaritet for alle amerikanere».

Har engasjert seg politisk flere ganger

Dette er ikke første gang det 40 år gamle iskremmerket engasjerer seg politisk, skriver Delish.

I 2015 omdøpte de smaken «Chocolate Chip Cookie Dough» til «I Dough, I Dough» for å hedre ekteskap for homofile. Året etter lagde de en egen smak kalt «Bernie's Yearning» til ære for den daværende presidentkandidaten Bernie Sanders.

I fjor startet Ben & Jerry's i Australia en kampanje hvor de nektet å selge to iskremkuler av samme smak per kjeks eller beger, for å vise solidaritet med likekjønnede som ikke fikk gifte seg.

De har også laget smaken «EmpowerMint» for å promotere stemmerett.

Flere matgiganter har engasjert seg politisk

En rekke mat- og drikkeselskaper har engasjert seg i politikken de siste årene.

I fjor terget kaffegiganten Starbucks på seg Trump-supportere, etter at de lovte å ansette 10 000 flyktninger i løpet av fem år, som svar på Donald Trump's innreiseforbud.

Dette ble møtt med både støtte og raseri på sosiale medier. Hashtagen #BoycottStarbucks ble en trend på Twitter, da en rekke Trump-supportere gikk ut for å boikotte dem. Dette førte uansett ikke til at Starbucks trakk løftet sitt, og ifølge Business Insider var det en god taktikk av kaffekjeden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

ENGASJERT: Starbucks-sjef Howard Schultz brydde seg ikke om at Trump-supportere ville boikotte Starbucks som følge av at de vedtok å ansette 10 000 flyktninger. Foto: AFP/Jason Redmond
ENGASJERT: Starbucks-sjef Howard Schultz brydde seg ikke om at Trump-supportere ville boikotte Starbucks som følge av at de vedtok å ansette 10 000 flyktninger. Foto: AFP/Jason Redmond

Truet med boikott etter påstått Trump-utsagn

Etter at Pepsi-sjef Inda Nooyi deltok på en New York Times-konferanse i 2016 begynte en Pepsi-boikott å spre seg, fordi hun angivelig sa at hun hatet Trump og hans supportere. Det var imidlertid ett problem: Utsagnet var falskt.

Under konferansen sa nemlig Nooyi at hun gratulerte Trump med valgseieren, men at hun også hadde måttet svare på spørsmål fra sine døtre og ansatte om hvorvidt de nå var trygge, ifølge Fortune.

– Jeg trodde aldri at jeg måtte svare på disse spørsmålene. Det første vi må gjøre nå er å forsikre alle i USA om at de er trygge. Ingenting har forandret seg på grunn av dette valget, sa hun.

Det falske hat-utsagnet gikk likevel som en farsott i sosiale medier, og hashtagen #BoycottPepsi ble en Twitter-trend.

Følg oss også gjerne på Instagram: @Godtno

Publisert: 31.10.2018 kl. 13:14


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?