Til hovedinnhold

Noe av det sunneste du kan spise

1. februar 2015Aktuelt
VITAMINKICK: Rødkål inneholder seks ganger så mye C-vitamin som vanlig kål. Foto: Magnar Kirknes/VG
VITAMINKICK: Rødkål inneholder seks ganger så mye C-vitamin som vanlig kål. Foto: Magnar Kirknes/VG
Håkon F. Høydal
Håkon F. Høydal

Kål ble lenge sett på som fattigmannskost, inntil man fikk øynene opp for hvilken helsebombe det er.

Fireåringen hjemme hos Trine Midtun (24) elsker rødkål. Ikke så rart, når mamma er sunnhetsbombens selvutnevnte forkjemper.

«Jeg har begynt å bruke rødkål i det meste, også taco. Det gir maten litt ekstra krønsj, og så har den fin farge. Den liver opp både matpakken, salatene og wraps. For barna som tør er det moro å spise noe som har en så sterk farge.»

Det er nettopp fargen som gjør rødkål enda ett hakk sunnere enn annen kål. Rødkålens farge kommer av en antioksidant som heter anthocyanin og er kreftforebyggende.

Rødkål inneholder generelt mer av de gode stoffene enn vanlig kål. 100 gram rødkål inneholder 196,5 mg av de kreftforebyggende polyfenolene, mens vanlig kål inneholder bare 45 milligram. Den inneholder også glucoraphanin, et stoff som sies å ha kreftforebyggende egenskaper. Kål har lenge vært kjent som kreftbekjemper. En studie fra 2012 på kvinner med brystkreft fant at de som spiste mye kål hadde 62 prosent mindre sannsynlighet for å dø av sykdommen, enn de som ikke spiste kål. Det sies ikke hvor mye kål de spiste, men en studie fra Polen i 2005 fant at kvinner som spiste kål fire ganger i uken, hadde 72 prosent færre tilfeller av brystkreft enn andre.

Kålelskeren Midtun driver matbloggen Klisjéhjemmet. Navnet er en protest mot perfeksjonspresset hun ser i bloggverden.

«De fleste bloggerne - inkludert meg selv - viser bare en fasade: Det kuleste interiøret, den lekreste maten. Man viser ikke bilder av at man sitter i en rotete stue og spiser take away.»

Midtun selv skrev for eksempel ikke hva hun og familien gjorde i går.

«Jeg digger å lage mat, men da vi kom hjem i går etter en lang dag, var det ingenting som var planlagt. Da kjøpte vi bare en pizza.»

Det hun imidlertid liker best, er salater. Da kommer rødkålen virkelig til sin rett, synes hun.

«I salater pleier jeg å tilberede én grønnsak på flere måter: Noe av den wokker eller steker jeg, og noe av den river jeg på rivjern. Da får jeg ulik smak og tekstur på samme ingrediens. Noe blir sprøtt og noe blir lunt og søtt.»

En god måte å bruke rå rødkål på, er å rive den med ostehøvel eller rivjern, synes Midtun.

«Da får du spaghettitynne remser i rødt og hvitt. Det blir veldig fint, og smaker nesten annerledes.»

Det neste på planen hos Klisjéhjemmet er å lage risotto med rødkål.

«Det er stilig, for da får du lilla risotto. Det spørs om fireåringen min tør å spise det,» sier Midtun og ler.

Slik lager bloggeren couscoussalat med rødkål:

Lag couscous som anvist på pakken (omtrent 2 dl til en liten familie). Ha det i en bolle sammen med saften fra en sitron, to spiseskjeer olje, to spiseskjeer hvitvinseddik, litt pepper og tre spiseskjeer hakket frisk timian.

Hakk en halv rødkål, et halvt eple, en halv rødløk, 12 røde druer og fire blader grønnkål i småbiter og bland med en teskje søt sennep, en spiseskje hvitvinseddik og litt pepper. Kok tre egg i åtte minutter og avkjøl i kaldt vann. Skrell eggene og del i båter. Rist fire spiseskjeer pinjekjerner i en tørr stekepanne og anrett alt på en serveringstallerken.

Eller hva med en lekker fisketaco?

Foto: Hanne Buxrud/Borte borte hjemme
Foto: Hanne Buxrud/Borte borte hjemme

Server lune tortillalefser med kålsalat på rødkål, avokadorøre og fiskepinner - knallgod og sunn fiskemiddag.

Publisert: 01.02.2015 kl. 20:34
Oppdatert: 16.03.2015 kl. 16:10


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?