Til hovedinnhold

På denne restauranten er servitørene demente

GLEMSK RESTAURANT: Hvem bestilte burger? Eller var det dumplings? (Illustrasjonsfoto). Foto: Shutterstock
GLEMSK RESTAURANT: Hvem bestilte burger? Eller var det dumplings? (Illustrasjonsfoto). Foto: Shutterstock

Vil gjøre restaurantgjester mer tolerante.


Det kan være frustrerende å være på restaurant og få servert en helt annen rett enn den du bestilte. Men på pop-up-restauranten «The restaurant of order mistakes» (Restauranten for feilbestillinger) i Tokyo var det akkurat det som var poenget. Spisestedet dukket opp i en prøveperiode 2.-4. juni i år, og alle servitørene var demens- og Alzheimers-pasienter.

PÅ JOBB: Servitør Aiko på Restauranten for feilbestillinger. Foto: Mamoru Ichikawa/ Yahoo! Japan Corporation Byline
PÅ JOBB: Servitør Aiko på Restauranten for feilbestillinger. Foto: Mamoru Ichikawa/ Yahoo! Japan Corporation Byline

- Mange problemer kan bli løst hvis vi er litt mer tolerante. Å akseptere at folk gjør feil og sette pris på de feilene. Jeg håper vi kan formidle de verdiene med denne spesielle «restauranten», sier arrangør Shiro Oguni til Yahoo Japan.

Restauranten for feilbestillinger skal etter planen åpne igjen i Tokyo i forbindelse med verdens Alzheimers-dag 21. september.

Matblogger Mizuho Kudo skrev på Twitter at hun var strålende fornøyd med maten, selv om hun fikk dumplings i stedet for burger, og at de ansatte så ut til å ha det veldig moro på jobb.

En av servitørene, Aiko, sa til Yahoo at hun var nervøs for å gjøre feil og søle maten, men at hun var glad for å få gjøre noe nytt.

Vanlig sykdom

POSITIV: Lisbet Rugtvedt i Nasjonalforeningen for folkehelse. FOTO: Pressefoto
POSITIV: Lisbet Rugtvedt i Nasjonalforeningen for folkehelse. FOTO: Pressefoto

Demens skyldes sykdom i hjernen og gir pasienten problemer med å huske, orientere seg og utføre hverdagslige aktiviteter. Alzheimers er den vanligste sykdommen som fører til demens, ifølge Nasjonalforeningen for Folkehelse. Over 77 000 mennesker i Norge har demens.

Lisbet Rugtvedt i Nasjonalforeningen for folkehelse mener demens-restauranten i Japan har en viktig funksjon.

- Ideen fra Japan viser et viktig poeng: At mange som har demens kan delta i vanlig samfunnsliv, dersom de blir møtt med aksept og forståelse fra omgivelsene. Det er viktig å ikke undervurdere mennesker som har demens. Det er en sykdom som utvikler seg gradvis, ofte over mange år. Mange vil ha mye å bidra med, på ulike måter, sier Rugtvedt.

Hun mener også, i likhet med arrangøren av prosjektet, at det ikke er så mye som skal til.

- I møte med personer med demens kommer man langt litt ekstra tid, vennlighet og vilje til å forstå. I likhet med andre, er mennesker med demens ulike, så det viktige å se hver enkelt som individ, sier hun.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?