Derfor er TikTok perfekt til matinspirasjon
Matvideoer på TikTok får mange tusenvis av seere. Det upolerte og kreative formatet er midt i blinken for matentusiaster.
Mat-TV har tatt mange former, fra Ingrid Espelid Hovigs «Fjernsynskjøkkenet» til korte videoer på sosiale medier. Da BuzzFeed lanserte Tasty i 2015 «revolusjonerte» de matvideoformatet ved å gjøre stor suksess på de raske, korte instruksjonsvideoene, filmet ovenfra. Med TikTok har mat-TV-evolusjonen tatt et steg videre og skapt raffinert sport ut av å lage matnyttig innhold på maks 60 sekunder.
Vi har tatt en prat med Kristoffer Kaayne Kaalsaas, mannen bak TikTok-kontoen «kaaynelagermat». Via appen legger Kaalsaas ut forklarende matlagingsvideoer, med høyt tempo og innslag av humor. Kontoen har nesten 150 000 følgere og den mest sette videoen har blitt sett over 1,3 millioner ganger.
– Det er så rart. At man bare kan legge ut en enkel matvideo og få så mange «views», sier Kaalsaas til Godt.
TikTok-karrieren startet egentlig med en humorkanal som etter hvert gjorde det veldig bra. Likevel kjente Kaalsaas på behovet for å lage mer avslappet innhold.
– Jeg følte at jeg alltid måtte være på tærne, så jeg begynte å legge ut matvideoene på humorkanalen, for moro skyld, forteller han, og forklarer at det kjapt tok av. Han hadde i flere år drevet en matblogg og opprettet mat-TikToken i februar i år – siden har den vokst svært raskt.
Lett, rått og ærlig
Der videoplattformer som YouTube har vokst seg såpass store og etablerte at de kan virke avskrekkende, byr TikTok på et lavterskels delingssamfunn. Du trenger ikke flott utstyr eller klippeferdigheter. Det er, i kanskje større grad enn på YouTube, kun kreativiteten som setter grenser.
– Jeg tror folk synes det er motiverende at jeg ikke er så perfeksjonist i videoene, sier Kaalsaas.
– Nå i det siste har jeg brukt kommentarer fra følgere som utgangspunkt for videoene. Jeg tror de setter pris på at de er med på å forme hele greia. Jeg lærer av dem og de lærer av meg.
Litt som Binging with Babish?
– Ja han har jeg blitt veldig inspirert av! Han gjorde noe unikt, svarer Kaalsaas engasjert når vi nevner YouTube-kokken. Kaalsaas er i likhet med Andrew Rae av Binging with Babish også selvlært på kjøkkenet.
– Han tar med feilene sine og viser at det ikke er krise. Det viktigste er at man lærer av feilene og ikke gir opp, sier Kaalsaas som også har fokus på å være ærlig og upolert.
Derfor er TikTok kanskje ideelt for matinspirasjon. Her er det fokus på det enkle og folkelige. Det er lett fordøyelig og underholdende men også inspirerende, med en slags «hvis jeg klarer det, klarer du det»-holdning.
Stort potensial
Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik mener at det kan ligge et stort potensial i TikTok som en markedsføringsplattform. Selv om det startet med en primært yngre brukergruppe, ser man at flere og flere voksne bruker appen.
– Det er fortsatt en kanal hvor unge ikke vil se vanlig innhold fra voksne eller bedrifter. Derfor er det viktig å være kreativ, og å tenke annerledes enn man gjør på andre plattformer, sier Valen-Utvik og påpeker at hvis man derimot får det til, fungerer algoritmen slik at man fort kan bli veldig synlig.
– Jeg tror at for norske matbloggere vil det være god bruk av tid å sette seg inn i TikTok, sier Valen-Utvik som mener det er en god måte å nå ut til flere og å få mer oppmerksomhet rundt oppskrifter.
Kristoffer Kaayne Kaalsaas bemerker også markedsføringspotensialet.
– Jeg når ut til et publikum jeg ellers aldri ville nådd ut til. Alle har et forhold til mat, men ikke alle går inn og leser en matblogg.
Gjennom TikTok kan matinspirasjon nå bredere. Kaalsaas forteller også at han får tilbakemelding fra foreldre som takker ham for å inspirere barna til å lage mat. Også voksne gir tilbakemelding på at de har tørt å ta tak i stekespaden, til tross for manglende kunnskap og erfaring.
– Det er veldig motiverende å få slike tilbakemeldinger, sier Kaalsaas.
Publisert: 30.07.2020 kl. 07:46
Oppdatert: 30.07.2020 kl. 09:58
Lag deg en gratis konto