Hva er «pumpkin spice» egentlig?
«Pumpkin spice» er mer enn en basic smak av høst i en Starbucks-kopp.
Høst betyr «pumpkin spice»-sesong.
«Pumpkin spice», eller gresskarkrydder på godt norsk, smaker nemlig høst for mange. Særlig utbredt er fenomenet i USA, hvor det også stammer fra.
Drikker du ikke «pumpkin spice latte» selv, har du trolig hørt om det, eller sett bilder og sitater som hyller «pumpkin spice»-sesongen, som nå er her.
Du vet, oransje løv, kald luft, UGGs og en varm kopp «pumpkin spice latte» fra Starbucks i hånden – en basic høst-klisjé.
Alt fra duftlys og te, til cookies, brød og frokostblandinger skilter med å smake og lukte av «pumpkin spice».
Men hva er det?
Til tross for navnet, er ikke «pumpkin spice» laget av gresskar.
Det er nemlig egentlig en krydderblanding ment for bruk i «pumpkin pie», en pai som er vanlig å servere til høytiden Thanksgiving i november.
USA Today skriver at krydderblandingen «pumpkin spice» ble lansert allerede i 1934 for å smaksette paien. Blandingen inneholder blant annet ingefær, muskat og kanel.
Men den berømmelige «pumpkin spice latte» (PSL), først popularisert av Starbucks, får æren for å ha gjort krydderet til et verdensomspennende fenomen.
Taggen #PSL har flere millioner omtaler i sosiale medier. Noen gleder seg hele året til gresskarkrydder-sesong.
I knappe 20 år, når kalenderen viser september, har «pumpkin spice latte» dukket opp på menyen hos barista-giganten Starbucks.
De selger også varianter i form av frappé og såkalt «cold brew», iskaffe med gresskarkrydder.
Og folk elsker det:
Starbucks lagde den aller første «pumpkin spice»-oppskriften i 2003. Siden har de solgt over 600 millioner latter bare i USA, ifølge en talsperson for kjeden, skriver USA Today.
Latten er en av de aller mest solgte Starbucks-drikkene, også i Norge, til tross for at den kun er i salg i høstmånedene.
Ann Kristin Nomerstad i Starbucks Norge forteller til Godt.no at drikken har vært i salg i Norge siden kjeden åpnet her i 2012. Siden har den vært en slager. Og ja, latten inneholder ekte gresskar.
– PSL er laget med gresskar, espresso, skummet melk og varme høstkrydder med kanel, ingefær, muskat og nellik. Drikken toppes med krem og en «pumpkin spice»-topping, forteller Nomerstad.
PSL har vært yndet i snart to tiår, og kan vel anses som en tradisjon heller enn en trend.
Flere kaffekjeder lager nå sin variant av gresskarkrydder-drikker. Produsenter pumper ut produkter som lukter og smaker «pumpkin spice». Det finnes til og med hummus og popkorn med gresskarkrydder, skriver Business Insider.
Også livsstils-legenden Martha Stewart er fan, ifølge The Cut.
Nomerstad i Starbucks tror de varme og koselige smakene er nøkkelen til «pumpkin spice»-fenomenet.
Det støtter en forsker som Business Insider har snakket med: Smakene og duftene av «pumpkin spice» gir positive assosiasjoner om høst og familiekos. Det samme hevder en nyere studie fra amerikanske Johns Hopkins University.
Og Starbucks merker effekten, hvert år.
– Salget av «pumpkin spice» øker hvert eneste år. PSL fortsetter å være en av våre mest etterspurte drikker som kunder gleder seg til fra tidlig januar hvert eneste år. I 2021 solgte vi over 52.000 fordelt på 8 uker. I år forventer vi å selge over 60.000 drikker, sier Nomerstad.
Har du ikke en kaffebar med gresskar-latte der du bor, kan du innvie «pumpkin spice»-sesongen med litt høstkos hjemme: