Til hovedinnhold

Hva er «pumpkin spice» egentlig?

EN HØSTKLISJÉ: Det er gresskar-latte tid.
EN HØSTKLISJÉ: Det er gresskar-latte tid.

«Pumpkin spice» er mer enn en basic smak av høst i en Starbucks-kopp.


Høst betyr «pumpkin spice»-sesong.

«Pumpkin spice», eller gresskarkrydder på godt norsk, smaker nemlig høst for mange. Særlig utbredt er fenomenet i USA, hvor det også stammer fra.

Drikker du ikke «pumpkin spice latte» selv, har du trolig hørt om det, eller sett bilder og sitater som hyller «pumpkin spice»-sesongen, som nå er her.

Du vet, oransje løv, kald luft, UGGs og en varm kopp «pumpkin spice latte» fra Starbucks i hånden – en basic høst-klisjé.

Alt fra duftlys og te, til cookies, brød og frokostblandinger skilter med å smake og lukte av «pumpkin spice».

Men hva er det?

Starbucks utvider stadig sitt «pumpkin spice»-repertoar. – Grunnleggeren av drikken, Peter Dukes, anses som å være «The father of Pumpkin Spice Latte».
Starbucks utvider stadig sitt «pumpkin spice»-repertoar. – Grunnleggeren av drikken, Peter Dukes, anses som å være «The father of Pumpkin Spice Latte».

Hva er det laget av?

Til tross for navnet, er ikke «pumpkin spice» laget av gresskar.

Det er nemlig egentlig en krydderblanding ment for bruk i «pumpkin pie», en pai som er vanlig å servere til høytiden Thanksgiving i november.

USA Today skriver at krydderblandingen «pumpkin spice» ble lansert allerede i 1934 for å smaksette paien. Blandingen inneholder blant annet ingefær, muskat og kanel.

Men den berømmelige «pumpkin spice latte» (PSL), først popularisert av Starbucks, får æren for å ha gjort krydderet til et verdensomspennende fenomen.

Taggen #PSL har flere millioner omtaler i sosiale medier. Noen gleder seg hele året til gresskarkrydder-sesong.

Hvorfor så poppis?

I knappe 20 år, når kalenderen viser september, har «pumpkin spice latte» dukket opp på menyen hos barista-giganten Starbucks.

De selger også varianter i form av frappé og såkalt «cold brew», iskaffe med gresskarkrydder.

Og folk elsker det:

Starbucks lagde den aller første «pumpkin spice»-oppskriften i 2003. Siden har de solgt over 600 millioner latter bare i USA, ifølge en talsperson for kjeden, skriver USA Today.

Latten er en av de aller mest solgte Starbucks-drikkene, også i Norge, til tross for at den kun er i salg i høstmånedene.

Ann Kristin Nomerstad i Starbucks Norge forteller til Godt.no at drikken har vært i salg i Norge siden kjeden åpnet her i 2012. Siden har den vært en slager. Og ja, latten inneholder ekte gresskar.

– PSL er laget med gresskar, espresso, skummet melk og varme høstkrydder med kanel, ingefær, muskat og nellik. Drikken toppes med krem og en «pumpkin spice»-topping, forteller Nomerstad.

Trofast tradisjon

PSL har vært yndet i snart to tiår, og kan vel anses som en tradisjon heller enn en trend.

Flere kaffekjeder lager nå sin variant av gresskarkrydder-drikker. Produsenter pumper ut produkter som lukter og smaker «pumpkin spice». Det finnes til og med hummus og popkorn med gresskarkrydder, skriver Business Insider.

Også livsstils-legenden Martha Stewart er fan, ifølge The Cut.

Nomerstad i Starbucks tror de varme og koselige smakene er nøkkelen til «pumpkin spice»-fenomenet.

Det støtter en forsker som Business Insider har snakket med: Smakene og duftene av «pumpkin spice» gir positive assosiasjoner om høst og familiekos. Det samme hevder en nyere studie fra amerikanske Johns Hopkins University.

Og Starbucks merker effekten, hvert år.

– Salget av «pumpkin spice» øker hvert eneste år. PSL fortsetter å være en av våre mest etterspurte drikker som kunder gleder seg til fra tidlig januar hvert eneste år. I 2021 solgte vi over 52.000 fordelt på 8 uker. I år forventer vi å selge over 60.000 drikker, sier Nomerstad.

Har du ikke en kaffebar med gresskar-latte der du bor, kan du innvie «pumpkin spice»-sesongen med litt høstkos hjemme:

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?