Gigantisk termokopp tar internett med storm
Skal det være en pastellfarget vannflaske på størrelse med et nyfødt spedbarn?
I takt med at verden har blitt mer og mer klar over at vi kaster for mye plast, har drikkeflasken blitt en statusmarkør. Den gamle brusflasken vi dro med oss rundt før, er erstattet med stilige varianter vi kan bruke igjen og igjen. Det vil si – helt til vi blir lei, og en ny trend lokker.
Termoflaskene fra S’well er for lengst blitt allemannseie, og flaskene fra friluftsmerket Nalgene har fått en renessanse. Men nå er det en ny variant som gjelder, i hvert fall på sosiale medier: En enorm termokopp med sugerør som finnes i all verdens pastellfarger.
Videoer som omhandler termokoppen sett 3,3 milliarder ganger på TikTok og termosprodusenten Stanley sliter med å møte etterspørselen. På sosiale medier kryr det av folk som enten fortviler eller jubler over henholdsvis å ikke ha klart, eller ha klart, å sikre seg et eksemplar.
«The Adventure Quencher Travel Tumbler», som er koppens fulle navn, finnes i flere størrelser og det er primært den største varianten internett har lagt sin elsk på. Den rommer 40 ounces – tilsvarende omtrent 1,2 liter – og veier drøyt 600 gram. Fyller du opp med vann, snakker vi altså en drikkeflaske på nærmere et par kilo. Prisen: 40 dollar eller drøyt 400 norske kroner.
Tirsdag kveld norsk tid var koppene igjen tilgjengelig på Stanleys amerikanske hjemmeside. Ifølge nettsiden Forbes Vetted sto 90.000 personer på venteliste. I løpet av minutter var de fleste pastellfargene utsolgt og etter mindre enn en time var det tomt for alle farger – så nær som en blomstermønstret utgave som har vært tilgjengelig en stund.
– Litt amerikansk
I dag er det ikke mulig å kjøpe akkurat denne termokoppen i Norge, fordi den ikke finnes i det europeiske sortimentet til Stanley, opplyser Arne Sylliåsen i Ultimate Nordic, som selger Stanley-produkter i Norge, til Godt.
– Det er litt amerikansk. Alt skal være så fryktelig mye større der borte. Vi ser det både på kaffekopper og vannbeholdere. En kaffekopp i USA skal gjerne være en liter, men her fortrekker folk 0,35 liter. Vi har ulike preferanser og behov, sier Sylliås.
– Vi selger mye annet fra Stanley og vår storselger er «Trigger Action Mug» som er en drikkekopp med trykknapp. Den selger vi faktisk mer av enn énliters termoser, som på mange måter er selve urproduktet.
Sylliåsen utelukker imidlertid ikke at termokoppen kan komme på det norske markedet.
– Vi er åpne for å ta inn produkter hvis det er etterspørsel, men må forholde oss til det europeiske sortimentet. Samtidig ser vi at ting har forandre seg mye de siste ti årene med alle de sosiale mediene vi har rundt oss. Slike trender kommer kjappere enn de gjorde før. Tidligere kunne det ta år, mens nå kan noe bli populært nærmest over natten.
– En hær av influensere
For hvordan ble denne koppen så ettertraktet i USA?
Ifølge The New York Times skyldes populariteten i stor grad nettstedet The Buy Guide som drives av tre amerikanske venninner og bloggere. De ble alle svært begeistret for produktet, men oppdaget at Stanley i 2019 midlertidig hadde tatt termokoppen ut av produksjon.
– Vi rådet Stanley til å jobbe med siden sin, ble med i en annonselenke-plattform og sa at vi ville introdusere dem for en hær av influensere som kom til å elske koppen og selge den videre til sine følgere, har The Buy Guide-gründerne forklart i et blogginnlegg, ifølge Buzzfeed News.
Stanley tok åpenbart rådet.
– Vi har fått en stor hit, takket være til The Buy Guide og takket være influencere fra overalt og jungeltelegrafen, sier Stanleys globale sjef Terrence Reilly til nettstedet.
Publisert: 13.07.2022 kl. 10:58
Lag deg en gratis konto