Til hovedinnhold

Kraftig vekst i ølsalget

ØLSALGET OPP: Ølsalget har hatt en stor vekst det siste året. Her fra VGs test av årets sommerøl. Foto: Mattis Sandblad/VG
ØLSALGET OPP: Ølsalget har hatt en stor vekst det siste året. Her fra VGs test av årets sommerøl. Foto: Mattis Sandblad/VG

Vinmonopolet har merket seg en kraftig vekst i ølsalget hittil i år. Og nesten halvparten av ølet som forsvinner fra hyllene deres, er norsk.


– Vi er litt overrasket, og det er derfor vi har sett på dette i utgangspunktet, forteller Idar Sørensen.

Han er produktsjef for øl og brennevin i Vinmonopolet, og har laget salgsrapporten på øl fordi de la merke til hvor mye øl som har solgt det siste året.

– Øl gjør det fryktelig bra. I fjor gikk ølsalget opp 1,07 prosent, mens det så langt i år – mai inkludert – er opp 8,2 prosent. Så vi har fått en voldsom vekst, sier Sørensen.

Det er ikke bare på Vinmonopolet ølsalget har gått opp. Ifølge produktsjefen gjelder det også i HoReCa-bransjen (hotell-, restaurant- og catering journ.anm.) og dagligvarebutikkene.

Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at det totale ølsalget hittil i år er opp i overkant av tre prosent. Tallene omfatter over 100 av Norges største bryggerier og alt importert øl.

Norsk, fruktig og masse humle

– Det er en trend om lyst og lett, på samme måte som med vin. Det ser vi, sier Sørensen.

Han legger til:

– Men det er ikke bare lyst og lett – det er økning på alt øl, mørkt også.

Erlend Fuglum, i Bryggeri- og drikkevareforeningen, forteller at en global øltrend viser til at alkoholfritt og alkoholsvak drikke øker kraftig.

– Det utgjør fortsatt en liten andel av totalen, men veksten i prosent er altså stor – hittil i år i Norge er det solgt over 10 prosent mer enn på samme periode i fjor, sier Fuglum.

Det er vanskelig for produktsjef Sørensen å si noe om hvorfor salget har vært så bra akkurat det siste året.

– Selv med varmen i fjor, så selger det fortsatt så mye mer i år. Sammenlignet med vær, helligdager og så videre, kan jeg ikke se noe fra i fjor eller i år om at det har skjedd noe spesielt. Jeg kan ikke si at «dette er grunnen», selv om jeg vanligvis kan gjette litt, sier han.

Det han derimot kan si noe om, er hvilke øltyper som har utmerket seg.

– Lyst lager, IPA og surøl utmerker seg. Surøl har gått opp 30 prosent, sier han.

Selv om 30 prosent høres mye ut, minner Sørensen om at det er en liten kategori, og ikke nødvendigvis utgjør så mye i liter. Han forteller at surøl blir sett på litt på samme måte som rosévin. Det er lyst og lett, og når det er varmt ute vil folk gjerne ha det.

– Folk vil gjerne ha de mer fruktige surølene. Kettle Sours – øl tilsatt melkesyrebakterier, frukt og bær, for eksempel.

Artikkelen fortsetter under bildet

LYST: Lyst og lett er en trend, og det er lyst lager, IPA og fruktøl som utmerker seg. Foto: Brian Cliff Olguin/VG
LYST: Lyst og lett er en trend, og det er lyst lager, IPA og fruktøl som utmerker seg. Foto: Brian Cliff Olguin/VG

Selv om fruktøl har vært vanlig på polet en god stund, er det nå blitt en større trend. Den største trenden produktsjefen vil trekke frem, er likevel New England IPA.

– Dette er øl som gjerne er tilsatt veldig mye forskjellig. Den er opprinnelig ufiltrert, men tilsatt frukt, laktose, hvete og så videre. Den smaker masse humle, men den er ikke bitter. Den er «juicy», fruktig og «tuttifrutti», kjempepopulær og selger som bare det.

Sider har også økt som bare juling, ifølge Sørensen. Salgstallene på sake har også gått opp. Og er det én ting som er tydelig, så er det at folket liker norsk øl.

– Norsk øl er populært. 49 prosent av ølet vi har solgt så langt i år er fra Norge, forteller Sørensen.

Bryggeri- og drikkevareforeningen har litt andre tall å vise til. Norskbrygget øl har gått ned 0,08 prosent hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Salget av det norske ølet er likevel opp 2,09 prosent de siste 12 månedene.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?