Til hovedinnhold

Matblogger har solgt over 100.000 kokebøker

POPULÆR: Da Trine lanserte kokeboken i fjor var det lange køer for å få en signert utgave. Foto: Krister Sørbø/VG
POPULÆR: Da Trine lanserte kokeboken i fjor var det lange køer for å få en signert utgave. Foto: Krister Sørbø/VG

Med eventyrlige tall for Trine Sandbergs kokebok er den nå forlagets mestselgende kokebok gjennom tidene.


– Jeg blir helt rørt av å tenke på at så mange har gått og kjøpt kokeboken min, sier en strålende fornøyd Trine Sandberg til Godt.

Sandberg står bak Trinesmatblogg.no, og er Norges største matblogger med over 3 millioner sidevisninger i måneden. Da matbloggeren i fjor ga ut sin første kokebok, «Trines mat», ble 4000 eksemplarer revet fra hyllene så kjapt at forlaget måtte trykke opp et nytt opplag dagen den ble lansert.

TRAVEL: Matblogger Trine Sandberg startet bloggen for åtte år siden, og jobber også som jurist. Foto: Gry Traaen
TRAVEL: Matblogger Trine Sandberg startet bloggen for åtte år siden, og jobber også som jurist. Foto: Gry Traaen

Nå har salgstallet steget desto mer: På ett år har nemlig matbloggerens kokebok nådd et opplag på hele 107.350 eksemplarer. Dette gjør den til Cappelen Damms mestselgende kokebok i Norge noensinne.

– Jeg husker markedsavdelingen først foreslo å trykke opp et opplag på 2500 bøker. Da sa jeg at det nok var for lite siden jeg har så mange lesere på bloggen. Men jeg hadde aldri trodd at det skulle ta av på denne måten, sier Sandberg.

Kokeboken har nå ligget 60 uker på bestselgerlisten hvorav åtte har vært på førsteplass. Den fikk et salgsoppsving i mai da den ble tilgjengelig for fripris i samsvar med Bokavtalen, ifølge Bokhandlerforeningen.

Travel hverdag

Sandberg tror hemmeligheten bak salgssuksessen ligger i at oppskriftene er enkle, gode og fungerer i en hektisk hverdag.

– Jeg er selv en dobbeltarbeidende småbarnsmor, så jeg har ikke noe bedre tid enn andre til å lage mat. Kanskje jeg har klart å overbevise leserne om at det ikke er så vanskelig å lage mat fra bunnen av, sier matbloggeren.

Tidligere i år ble superbloggeren kåret til Norges beste matblogger under prisutdelingen «Årets matblogger», som gikk av stabelen i Mathallen i Oslo. Der var blant annet et av Sandbergs største idoler, Ingrid Espelid Hovig. Hovigs hovedverk «Den rutete kokeboken» står i over 250.000 hjem rundt omkring i landet.

Hele Norges matmor har vært en stor inspirasjon for Sandberg.

– Da jeg vokste opp så jeg Ingrid Espelid Hovig på TV hver eneste uke, og da jeg flyttet hjemmefra fikk jeg kokeboken hennes med på studenthybelen. Nå har jeg fått tilbakemeldinger om at kokeboken min er på mange studenthybler rundt omkring i landet. Det er stort, forteller den suksessrike forfatteren.

Relasjonsbygging

Medieforsker og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Gunn Enli, omtaler salgstallet som overraskende.

- Det er en stor bragd at kokeboken har vært såpass mange uker på topplisten. Spesielt siden Sandberg ikke er en etablert kokebokforfatter eller matekspert fra tidligere av, sier medieforskeren.

Enli mener dette viser hvordan mediebildet er i endring, og sammenligner bloggernes kjendisstatus med hvordan en for ti år siden ble vant til at «vanlige mennesker» ble kjendiser gjennom blant annet reality-TV.

- Gjennom relasjonsbygging via bloggene skapes det nå et tillitsforhold mellom bloggeren og leserne. På den måten skapes også en merkevare og en troverdighet som tidligere kun var forbeholdt eksperter med kokkeutdannelse, sier Enli.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DEILIG: Slik lager du saftige kanelsnurrer à la Trine Sandberg. Klikk for oppskrift. Foto: Trine Sandberg/Trinesmatblogg.no
DEILIG: Slik lager du saftige kanelsnurrer à la Trine Sandberg. Klikk for oppskrift. Foto: Trine Sandberg/Trinesmatblogg.no

Enorm interesse

Tom Dahl er forlagsdirektør ved faktaavdelingen på forlaget Cappelen Damm, og sier det høye opplagstallet er sensasjonelt høyt.

– Vi visste at bloggen hadde en stor tilhengerskare på nettet, men dette er et tall som bare ville vært et eventyr for oss da boken først ble lansert, sier forlagsdirektøren.

Dahl trekker frem at kokeboken har solgt like bra i år som den gjorde da den ble lansert i fjor:

– Den blir ikke mindre populær, og vi vet ikke om det stopper med dette siste opplaget engang. Interessen er enorm, sier forlagsdirektøren og fortsetter:

– Mange vil kanskje tro at matblogger «tar over» og fører til at papirbøker ikke selger så bra, men så har du da dette paradokset at Norges største matblogger også er Norges mest solgte kokebokforfatter, sier Dahl.

Hva er din favorittkokebok? Diskuter gjerne i kommentarfeltet under.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?