Til hovedinnhold

Nick og Akira lager sandwichen som har frelst «foodies»

1. mars 2019Aktuelt
SANDO: Fyllet på Konbis eggesandwich består av blant annet japansk Kewpie-majones, sennep og vårløk - og selvfølgelig egg. Foto: Alicia Cho
SANDO: Fyllet på Konbis eggesandwich består av blant annet japansk Kewpie-majones, sennep og vårløk - og selvfølgelig egg. Foto: Alicia Cho

Sandoen er inspirert av en klassiker man finner på japanske nærbutikker.

– Det var ikke intensjonen å gå viralt. Men vi tar det!

Akira Akuto og Nick Montgomery ler via telefon fra Los Angeles. Siden de åpnet spisestedet Konbi i Echo Park i storbyen, har det gått slag i slag for duoen. Grunnen er deres japansk-inspirerte sando - en spesiell type sandwich man ofte finner i japanske nærbutikker som Family Mart og Lawson, den japanske ekvivalenten til 7/Eleven.

En sando lages ofte med et hvitt, mykt og ganske søtt brød. Fyllet kan være alt fra katsu (fritert kjøtt) og omelett, til pisket krem og bær. Sando-ene er nesten alltid skorpefri og delt for å vise innholdet.

Visuelt sett er de som skapt for Instagram, og New York Times, Los Angeles Times og Bon Appétit er noen av de som har skrevet om både Konbi og sandoen deres.

– Vi har vært heldige. Vi hadde lagt opp til at det skulle bli travelt, men ikke så fort. Så vi ligger foran skjemaet, sier Montgomery som legger til at de er takknemlige for at det går så bra.

Yōshoku-rett

Japanske sandwicher, som da også er kalt sando, går under termen «yōshoku» i Japan. Yōshoku er japanske matretter som er inspirert av vestlig mat, men som er gjort på japansk vis.

Denne typen cuisine fikk sin framvekst etter Meiji-perioden da lokale ble sendt til Europa og Amerika for å lære om blant annet vestlig industri. Da tok de også med seg cuisinen tilbake, ifølge New York Times.

De siste årene har sandoens popularitet fått et oppsving i USA. Nettsider som Thrillist omtalte i fjor katsu-sandoen som «dette årets avokadotoast», mens Bon Appétit skriver «Katsu sandos er overalt, og vi er her for det.»

Varianter med eksklusiv wagyu-biff har også blitt postet hyppig på Instagram, og er ifølge Eater «trenden du trenger å vite om».

Wagyu-sandoen er for øvrig visstnok oppfinnelsen til kokk Kentaro Nakahara, som serverte den som dessert da han tidligere jobbet på den grill-baserte restauranten Sumibiyakiniku Nakahara i Aoyama, Tokyo, skriver Eater videre. Han serverte kjøttet mellom hvitt, mykt brød, smør og tomatmarmelade.

– Noe folk hadde råd til

Kompisene Montgomery og Akuto begynte å snakke så smått om å åpne noe sammen for fem år siden da de jobbet på David Changs berømte Momofuku Ssam Bar. De visste ikke hvordan stedet deres skulle bli, bare at det skulle være åpent på dagtid, og i Los Angeles.

– I tillegg ville vi lage noe som folk hadde råd til, ikke noe som bare 200 dollar kunne skaffe deg, sier Akuto.

Artikkelen fortsetter under bildet.

GRÜNDERE: (Fra v.) Nick Montgomery og Akira Akuto åpnet spisestedet i fjor. Foto: Alicia Cho
GRÜNDERE: (Fra v.) Nick Montgomery og Akira Akuto åpnet spisestedet i fjor. Foto: Alicia Cho

De startet med popups for et par år siden, og fant fort ut at omelettsandwichen de lagde ble veldig populær.

– Da forstod vi at det kanskje var et marked for sandos i L. A.

Mellom 50 og 100 per dag

Siden de åpnet for noen måneder siden, har matkjendiser som Alison Roman og Tejal Rao både skrevet og instagrammet om sandoene deres. Hver dag selger de omlag 50-100 eggesandwicher, mellom 175-300 sandwicher totalt, og køen strekker seg fort rundt hjørnet i helgene.

– Så vi har laget mellom tre og fire tusen så langt. Så det er mye, ler kokkene.

Akuto forteller at han har blitt veldig inspirert av å vokse opp i Japan. Han bodde der til han var seks år gammel.

De siste fem årene har Akuto reist tilbake til Japan med en kokkevenn, og for to år siden dro han og Montogemry sammen.

– Vi spiste utrolig godt, men endte alltid opp på nærbutikken om morgenen. Og det skjer alltid når jeg tar med meg venner til Japan - de trekkes mot nærbutikkene i Japan.

KATSU: En katsusando består blant annet av frityrstekt svin og lyst, søtlig brød. Foto: Alicia Cho
KATSU: En katsusando består blant annet av frityrstekt svin og lyst, søtlig brød. Foto: Alicia Cho

Maten de serverer på Konbi er derfor inspirert av maten på nærbutikkene.

– Forskjellen er at vi lager det med råvarer som har svært høy kvalitet, og at vi bruker teknikker vi har lært fra fine dining.

Kan være stressende

I tillegg til sando-ene, lager de også bakervarer som croissanter, og vegetarretter basert på hva de finner på bondens marked den dagen.

Selv om de synes det er morsomt, innrømmer de at det kan være stressende å skulle lage 75 eggesandwicher på den begrensede plassen de har på Konbi.

– Men vi er glade for det vi har fått til, sier Montgomery.

Viral-toast

I 2017 var det en annen type toast som var populær på nettet, nemlig såkalt «mermaid toast». Dette var brødskiver som ble dekorert med kremost i forskjellige farger.

Særlig toastene til matstylist og fotograf Adelin Waugh gikk viralt. Hun farget kremosten med naturlige fargepigmenter fra for eksempel rødbete, spirulina og klorofyll. Smaken på kremosten-dekorasjonen var nøytral siden det ble brukt svært lite fargepigmenter for å lage pastelltoner.

- Som matstylist lager jeg innimellom retter som rett og slett kun ser vakre ut også - uten å tenke på smaken, fortalte Waugh da.

Publisert: 01.03.2019 kl. 12:13
Oppdatert: 07.03.2019 kl. 14:16


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?