Toby Cecchini fant opp Cosmopolitan: - Jeg lagde den jævla drinken alle måtte lage

3. november 2017Aktuelt
OPPFINNER: Bartender Toby Cecchini med sin elskede - og forhatte - Cosmopolitan. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
OPPFINNER: Bartender Toby Cecchini med sin elskede - og forhatte - Cosmopolitan. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Etter mange år med fornektelse, har bartender Toby Cecchini endelig begynt å ta eierskap til den rosa drinken.

COSMO-FANS: Miranda, Carrie, Samantha og Charlotte i Sex & Singelliv drakk mang en Cosmopolitan i løpet av seriens fartstid. Foto: Warner Bros
COSMO-FANS: Miranda, Carrie, Samantha og Charlotte i Sex & Singelliv drakk mang en Cosmopolitan i løpet av seriens fartstid. Foto: Warner Bros

Bartender Toby Cecchini simulerer å bli hengt.

Cecchini er ingen hvilken som helst bartender. Han fant opp cocktailen Cosmopolitan, nittitallets store trenddrink, som ble udødeliggjort i TV-serien Sex og singelliv. I episode etter episode drakk Carrie Bradshaw og hennes glamorøse vennegjeng den rosa cocktailen på New Yorks mest trendy barer.

Øynene ruller bakover i hodet. Ting tilsier at han er lei av å prate om den.

– Jeg er han som lagde den jævla drinken alle måtte lage. På nittitallet måtte alle lage Cosmopolitans minst hundre ganger hver kveld. Bartendere sa «ugh.. you're that fucking guy»» da jeg fortalte dem at jeg stod bak den.

Du finner oppskriften på Toby Cecchinis Cosmopolitan nederst i saken.

Tomme Oslo-gater

Cecchini driver til daglig baren The Long Island Bar i Brooklyn. I forrige uke var han i Norge i forbindelse med utenlandslanseringen av en norsk gin. Etter et kjapt besøk i Bergen, møter vi han i Oslo på baren Himkok - som ble kåret til en av verdens 50 beste barer for bare noen uker siden.

– Sånne kåringer har ingenting å si. Det som er viktig er hvordan folk føler seg når de kommer inn på en bar, om bartenderen er imøtekommende, hvordan musikken er. Og da jeg kom inn hit ble jeg helt «wow», sier bartenderen.

Selv hadde han hørt om Himkok via «startender» Monica Berg («hun er en big deal»). Og når hun plasserer en bar på kartet, følger Cecchini med.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FROST: - Du vet drinken er shaket lenge nok når frosten på shakeren såvidt fester seg til hånden din, sier Toby Cecchini. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
FROST: - Du vet drinken er shaket lenge nok når frosten på shakeren såvidt fester seg til hånden din, sier Toby Cecchini. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Han har vært i Norge flere ganger tidligere, blant annet for å skrive om akevitt for New York Times for 12 år siden.

– Alle gatene i Oslo var helt tomme, sier han.

Da han kom tilbake for åtte år siden i forbindelse med Oslo Cocktail Conference, var det noe helt annet som møtte han.

– Nivået på bartenderne her var helt fantastisk. Jeg hadde forberedt foredrag på nybegynner-nivå, og måtte skrive om absolutt alt. Nivået i Oslo nå er bedre enn det er i New York.

Lysets hastighet

Når han er i Oslo liker han å dra på Bar Boca og Parkteatret på Grünerløkka, og Fuglen i Pilestredet. Han mener det er en cocktailrenessanse på gang både i Norge og verden.

– Cocktailer har blitt for overdådige de siste årene. Alle skal liksom inneholde 17 ingredienser og ha svære garnityrer. Det er helt utmattende. Nå tror jeg vi kommer til å bli mer avslappet, og trenden kommer til å bli enkle drinker med gode råvarer - og ingen flere voksede barter på bartenderne, sier Cecchini.

Han fortsetter:

– Alt tok så lang tid på nittitallet, mens nå skjer ting i lysets hastighet. Alle vet hva som er de beste barene i verden. Nå er alle unge bartendere så nysgjerrige, de har alle slags verktøy ved fingertuppene. Mens da jeg var 25 lagde jeg bare en dum drink.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SYRLIG: - Mange sier ofte at jeg lager for sure Cosmopolitans. Da prøver jeg å si at, nei, det er sånn den faktisk skal smake, sier Cecchini. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
SYRLIG: - Mange sier ofte at jeg lager for sure Cosmopolitans. Da prøver jeg å si at, nei, det er sånn den faktisk skal smake, sier Cecchini. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Elsket og hatet

Cosmopolitan var nemlig elsket av gjestene - men hatet av bartenderne som måte lage den. Cecchini omtaler drinken som «the albatross around my neck», en tung bør å bære som hindret suksess.

Drinken ble til mens han jobbet på den legendariske baren Odeon i New York. «Absolut citron» hadde nettopp kommet på markedet, og Cecchini hadde nettopp smakt en «grusom» cocktail fra San Francisco som også het Cosmopolitan. Han hadde lyst til å prøve den nye vodkaen, og endret oppskriften til den nå kjente kombinasjonen av sitrusvodka, limejuice, cointreau og tranebærjuice - og vipps - var drinken vi nå kjenner som Cosmopolitan skapt.

Først ble den kun drukket av de ansatte i baren. Men så ville Odeons kjendisgjester, som Madonna, Basquiat og Warhol, drikke den. Deretter begynte helt vanlige gjester å bestille drinken. Til slutt begynte andre barer å reklamere for cocktailen.

– Da Sex og singelliv gjorde det til en greie noen år senere, tok det helt av. Drinken ble populær utenfor USA, og jeg så «Cosmopolitan» på svære billboards i New York. Jeg har fortsatt ikke sett en eneste episode av den serien, sier han.

Etter mange år med fornektelse ble han lei av at andre tok æren. Han begynte å anerkjenne cocktailen, og skrev en bok med samme navn.

– Cosmopolitan-en er den eneste ordentlige drinken som kom ut av åttitallet, sier han.

Helt krise er det med andre ord ikke å ha funnet opp en «jævla drink».

ROSA: - En perfekt Cosmopolitan skal være dus, dus rosa, sier Cecchini. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
ROSA: - En perfekt Cosmopolitan skal være dus, dus rosa, sier Cecchini. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Slik lager du Toby Cecchinis Cosmopolitan:

Publisert: 03.11.2017 kl. 15:47
Oppdatert: 03.11.2017 kl. 16:01


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?