Til hovedinnhold

Bytter ut Joika-boksen

KLASSIKER: Joikakakene fyller 60 år i år – men kommer snart til å se ganske annerledes ut. Foto: Maria Tveiten Helgeby/VG
KLASSIKER: Joikakakene fyller 60 år i år – men kommer snart til å se ganske annerledes ut. Foto: Maria Tveiten Helgeby/VG

Nortura tar miljøgrep, og bytter ut metallhermetikk med papp.

I forrige uke ble det kjent at den klassiske O'boy-boksen forsvinner fra butikkhyllene til fordel for en mer miljøvennlig pose. Boksen har vært i butikk siden 1960, men de nye posene vil ifølge O'boy redusere materialforbruket med 60 prosent.

Nå skjer en lignende endring i hermetikkhyllen: Nå forsvinner nemlig den klassiske metall-hermetikkboksen med Joika.

Metallboksen byttes ut med en hermetisk kartongvariant av papp. Også Snurring, Gilde Bog og Prior Kylling vil få byttet ut metallemballasjen med papp. De nye boksene kommer i salg fra uke 8.

Konsernsjef i Nortura SA, Anne Marit Panengstuen, sier at bærekraft er hovedgrunnen til endringen, og at de nye pakkene vil kutte CO₂-utslippene fra emballasjen med inntil 80 prosent.

– Denne løsningen gir oss et mindre klimaavtrykk da kartongen kommer fra fornybare ressurser, den er resirkulerbar på en mindre krevende måte for forbrukeren og vi får veldig store utslippsinnsparinger på transport.

Ifølge Panengstuen vil den flatpakkede pappemballasjen være såpass plassbesparende, at de vil spare ni av ti lastebiler på inntransporten av emballasjen. Den vil også kunne resirkuleres på samme måte som en melkekartong. Nortura er første produsent i verden som vil benytte denne type pappemballasje på rene kjøttprodukter, ifølge en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NYTT UTSEENDE: Både Joika og Snurring kommer i pappbokser fra og med uke 8. Innholdet er dog det samme som før. Foto: Nortura
NYTT UTSEENDE: Både Joika og Snurring kommer i pappbokser fra og med uke 8. Innholdet er dog det samme som før. Foto: Nortura

– Plast vi har de store utfordringene

Kari Brunes, direktør i Emballasjeforeningen, forteller til Godt at hun ikke vil uttale seg om kartong er et mer miljøvennlig alternativ når det kommer til akkurat dette produktet. Men på et generelt grunnlag sier hun:

– Hverken emballasje i metall eller fibermateriale som kartong er synderne, det er når det kommer til plast vi har de store utfordringene.

Hildegunn Bull Iversen, daglig leder i Loop som blant annet står bak sortere.no, mener at det mest sannsynlig er når det kommer til transport at Nortura sparer inn på CO₂-utslippet.

– Det er lettere å stable kartong i en lastebil, så man får plass til mer. Så jeg tenker at grunnen til at de bytter fra metall primært er knyttet til det, sier kildesorteringseksperten.

Hun peker på at kartong ikke nødvendigvis er et bedre alternativ enn metall.

– Jeg vil ikke si at det er enklere å sortere papir enn metall for innbyggerne da det er gode kildesortingsmulighet for begge deler. Metall er et veldig enkelt materiale å resirkulere og det gjenvinnes til det uendelige. En del emballasjekartonger bruker en blanding av fiber og plast, så det kan være mer utfordrende å få maksimal nytte av det. Men det kan godt hende at det totale C02-regnskapet gjør at kartong er et bedre alternativ, sier hun.

Kortere holdbarhet

Den nye innpakningen fører til at holdbarheten blir noe kortere – mens den klassiske metallhermetikken hadde en holdbarhet på fem år, vil de nye pakkene ha en holdbarhet på to år.

– Noen er kanskje vant til å ha disse boksene stående i årevis i boden eller på hytta. Hvordan tror du folk vil reagere på byttet?

– Vi håper det blir godt mottatt. Det er populære produkter som folk er vant til å finne i butikkhyllene, og vi har fått forbrukerstorm tidligere hvis det har vært tomt. Så vi håper og tror at dette gir et mer delikat utseende på innpakningen. Produktet er fortsatt veldig gjenkjennbart, og innholdet og smaken er akkurat det samme som før, sier Panengstuen.

– Er dette et prøveprosjekt, eller vil pappboksene bestå uansett hvordan tilbakemeldingen fra forbrukeren er?

– Dette er ikke et prøveprosjekt. Vi har investert 50 millioner kroner på denne nye innpakningen, og mener vi har god grunn til å god tro på produktene.

Mindre hermetikk

Stadig færre velger for øvrig middag på boks. I oktober i fjor skrev vi om at tall fra analyseselskapet Nielsen Norge viste at omsetningen av hermetiske middagsretter hadde falt nesten 30 prosent siden 2008. Det ble solgt hermetiske middagsretter for over 88 millioner kroner mindre i 2018 enn ti år tidligere.

Ifølge kommunikasjonsansvarlig i Nielsen Norge, Gunnar Portvik, valgte norske konsumenter i økende grad middagsalternativer som «Ferske ferdigretter» og «Dypfryst pizza». Begge disse kategoriene har til sammenligning steget med nesten 60 prosent i samme periode.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?