Kapsel-drink har skapt viral storm
En ny drink i tablettform har skapt røre. Norske Monica Berg har mikset innholdet.
Det er den skotske whisky-produsenten The Glenlivet som står bak drink-kapselen, som i forrige helg ble lansert i et svært begrenset opplag i forbindelse med London Cocktail Week. Lanseringen har ikke gått upåaktet hen.
The New York Times skriver at kapslene blir sammenlignet med gelé-shots og de mye omtalte Tide pods. Og The Guardians kommentator uttrykker tydelig at hun synes kapslene kanskje ikke var en veldig god idé.
– Hvis vi vil at folk skal drikke ansvarlig, er det ikke nok å skrive helsevarsler på nettsteder og flasker. Det vi trenger er opplæring i nytelse, og det kommer ikke i en spiselig kapsel, skriver The Guardians Nina Caplan.
Ellers har en rekke andre nettsteder som Time, Forbes, Huffington Post, Business Insider, CNN og matsiden Delish omtalt kapslene. Kapslene har også spredd seg i sosiale medier, hvor flere Twitter-brukere blant annet sammenligner dem med Tide Pods, skriver Grubstreet, matsiden til New York Magazine.
Det er norske bartenderen Monica Berg, og hennes kjæreste Alex Kratena som har mikset innholdet i kapselen.
– Dette var alltid ment som en «one-off»-greie – det var aldri snakk om å lansere dette internasjonalt eller permanent – og det var aldri snakk om at drink-kapslene skulle inneholde kun whisky, sier Berg til Godt om kritikken.
Bartender-paret står bak den nye London «hot spoten» Tayer and Elementary, som ligger i London-bydelen Shoreditch. I barverdenen utgjør de en to nemlig en anerkjent duo. Kratena drev tidligere Artesian, som i fire år på rad ble kåret til verdens beste bar av magasinet Drink International. Mens Berg tidligere i sommer ble kåret til Årets internasjonale bartender, i prestisjetunge The Spirited Awards.
– For å være helt ærlig, så synes jeg det bare er morsomt at folk blir så engasjerte. Men samtidig så er det jo interessant å se hvor raske folk er til å uttale seg, uten å nødvendigvis gjøre noe research. Som artikkelen på Scotchwhisky.com sier; flesteparten av kritikerne har jo egentlig ingen anelse om hva de uttaler seg om, sier Berg.
Hun forteller at de har fått bra respons fra dem som faktisk har smakt på kapslene.
– De som besøker oss og prøver drinkene synes det er moro og spennende, og synes det smaker godt. Det er det eneste som betyr noe for oss. Våre gjester er generelt veldig eventyrlystne når det kommer til å prøve nye ting, og det er derfor vi alltid kommer til å prøve å pushe grensene for hva drinker og kreativitet kan være.
Glenlivet-produsenten har også tvitret om kritikken.
– Det kan se ut som om vår cocktail kapsel-kolleksjon har skapt «a bit of a stir» (litt røre) – vi ønsker å forsikre dere om at The Glenlivet alltid lager trygge, ansvarlige og nydelig produkter for voksne. Tang-kapslene er et begrenset slipp i forbindelse med London Cocktail Week og kommer ikke til å være tilgjengelig andre steder.