Til hovedinnhold

Vibeke Klemetsens beste havregrøt

GRØTENTUSIAST: Vibeke Klemetsen kan lage uendelige vrier på den klassiske grøten. FOTO: Anti.
GRØTENTUSIAST: Vibeke Klemetsen kan lage uendelige vrier på den klassiske grøten. FOTO: Anti.

Vibeke Klemetsen har bevist at det finnes uendelige vrier på havregrøten, og her får du hennes beste tips for å gi en ny vri på klassikeren. 


Havregrøt holder deg mett lenge, og er raskt og enkelt å lage. I 2014 ga Vibeke Klemetsen ut boken «Grøt» med oppskrifter på nettopp grøt. På bloggen hennes finner du også flere oppskrifter på både tradisjonell havregrøt, og basert på andre korn- og frøsorter.

Hun forteller at det ikke tar mange minuttene å koke havregrynsgrøt selv, men om du lager en kjøleskapsgrøt kvelden før er frokosten klar uten at du trenger å gjøre noe.

– Som alltid når du skal lage mat fra bunnen av så er det viktig å ha gode råvarer. Man må røre hele tiden slik at grøten ikke brenner seg, og det er viktig å justere mengden væske og tørt slik at man får riktig konsistens. Ikke vær redd for å tilsette mer væske hvis den blir for tørr, forteller Klemetsen.

Grøten kan du toppe med det du foretrekker. Klemetsen velger helst en blanding av bær og nøtter.

– Da får du den søte og litt syrlige smaken fra bærene og du får crunchen fra nøttene. I tillegg syns jeg også det er godt med litt mandeldrikk på toppen som gjør at grøten ikke blir så tørr. I tillegg smaker det så godt, sier hun.

For å få den beste smaken liker Klemetsen å tilsette litt kokosolje. Hun anbefaler også en liten klype salt for å balansere smaken. Om du bruker mandeldrikk i stedet for vann vil det også gi en bedre smak, forteller hun. Blant hennes mange favorittgrøter, klarer Klemetsen å trekke frem to.

– Både kjøleskapsgrøt med havregryn og chia, og søtpotetgrøt med avokado og bacon er to av mine favoritter, sier hun.

Eilin Lundekvam By, matrådgiver i opplysningskontoret for brød og korn, forteller at grøt er noe som har lang tradisjon i Norge. De norske sortene havre og bygg er gode grøtkorn og i tillegg er de næringsrike, sier hun.

– Det er mange måter å lage grøten sunn på, avhengig av om du vil ha den næringsrik eller kalorifattig, sier hun.

Kombiner med frukt, bær og meieriprodukter

For å få den næringsrik anbefaler hun å være kreativ med toppingen, og å legge kornene i bløt kvelden før.

– Enten om du velger å lage en kjøleskapsvariant eller koke dem dagen etter så vil næringsstoffene i kornet bli mer tilgjengelig om de får ligge i bløt en stund, sier hun.

Topper du grøten med frukt og bær, eller drikker et glass juice til vil du få i deg mange vitaminer. C-vitamin hjelper kroppen å ta opp næringsstoffene.

– For å få et fullverdig måltid av grøten, så bør du også kombinere det med et meieriprodukt. For eksempel kan grøten kokes på melk, legges i bløt på yoghurt eller toppes med cottage cheese. Da får kroppen alle proteinene den trenger også, legger hun til.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?