Lanserer Soft Shake med lakris etter viral aprilspøk
- Vår raskeste innovasjonsprosesss noensinne, sier markedsdirektøren.
1. april postet isprodusenten Hennig-Olsen en aprilsnarr på sine Facebook-sider om at de skulle produsere svart lakris-Soft Shake med gullflak. Posten gikk viralt med over 10.000 kommentarer. En oppfølgingspost der de spurte om folk faktisk ville ha lakrisisen fikk over 19.000 kommentarer og 26.000 likes.
Nå bekrefter de at det gjøres virkelighet av aprilsnarren: I august kommer nemlig svart Soft Shake med lakrissmak - riktignok uten gullflak.
Markedsdirektør i Hennig-Olsen, Lillian Susanne Hall, kan fortelle at isen skal smake salt lakris, og at den er farget sort ved hjelp av en vegetabilsk farge som er laget av kull. Isen lages i et begrenset opplag i første omgang, og skal selges i kiosker og på bensinstasjoner fra og med uke 34.
– Dette er vår raskeste innovasjonsprosess noensinne. Vanligvis har vi lang tid på å utvikle nye produkter, men denne gangen måtte vi jobbe raskt. Vi postet jo dette 1. april, og det har bare gått noen uker siden da, sier Hall.
– Vil det gå ut over smaken når dere har brukt såpass kort tid på å utvilkle produktet?
– Nei, vi har allerede flere lakrisiskremer på markedet, så vi har masse erfaring med nettopp denne typen is, sier direktøren.
Sosiale medier
På spørsmål om 1. april-posten egentlig var en skjult markedsundersøkelse for å sjekke interessen, svarer direktøren nei.
– Jeg skjønner at det kan virke sånn, men dette var virkelig ment som en aprilspøk. Vi hadde ingen planer om å lansere den, men da vi så engasjementet i sosiale medier måtte vi bare få det til, sier Hall om posten som nå er sett av over 700.000 nordmenn.
Dette er ikke første gang Facebook-respons har ført til produktlanseringer. I 2016 skrev VG om at store oppslutninger i Facebook-grupper har ført til relanseringer av flere gamle produkter, som Bugg og Pæreis.
Markedsekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania forteller at sosiale medier har blitt som en ny type markedsundersøkelse.
– Tidligere måtte produsentene gjennomføre kostbare og tidkrevende markedsundersøkelser for å vite noe om forbrukernes preferanser. Men i sosiale medier ser man at folk diskuterer og henger seg på, noe som gjør det relativt lett for produsenter å skaffe til veie informasjon, sier Blindheim.
Han forteller at det er viktig å trekke forbrukeren inn i produktutviklingen.
– Næringslivet ønsker jo at flest mulig skal kjøpe produktet. Og slik sosiale medier og andre interaktive medier er nå, ligger det godt til rette for at produsentene kan utnytte disse mediene for å lære mye om forbrukeren. Og det at Hennig-Olsen bruker informasjonen [fra denne posten] til å lage iskrem, vil øke deres treffsikkerhet ved lansering, sier Blindheim.
– Må ikke være for søt
Kokk Jan Ivar Nykvist har eksperimentert med lakris i maten siden han oppdaget lakrispulver i en Oslo-butikk for noen år siden. Han synes den nye isen høres spennende ut, men mener den må være riktig balansert for at isprodusenten skal lykkes med smaken.
– Jeg elsker en god lakrisis, men da må først og fremt isen være av god kvalitet, for deretter være smaksatt med god lakris. Den må ikke være for søt, så her må de finne den perfekte balansen mellom det søte og salte, sier kokken til Godt.
Svart iskrem er ikke noe nytt; i utlandet har kull i maten vært en trend lenge. Nylig lanserte også 7-Eleven en svart yoghurtis med kull og smak av kokos.
– Kull er nok mest jåleri og en trend! Her tipper jeg de (Hennig-Olsen, journ.anm.) bruker kull for å forsterke svartfargen på en naturlig måte - uten å påvirke lakrissmaken. Kull kan sikkert ha en helsemessig effekt hvis det inntas riktig i riktige mengder, men jeg tror ikke det er målet her. Her er nok målet rett og slett å skape en kullsvart lakrisis, sier Nykvist.
Publisert: 20.04.2018 kl. 13:00
Oppdatert: 20.04.2018 kl. 22:28
Lag deg en gratis konto