Nå kan du kjøpe julebrus-is
Hennig-Olsen lanserer Norges første is med julebrussmak.
Hvert år bruker nordmenn flere milliarder kroner i butikkene før jul.
Stadig flere juleprodukter og juleversjoner av allerede eksisterende matvarer dukker også opp i butikkhyllene – som julebrunost, juleyoghurt og julepotetgull.
Runar Døving er professor ved Markedshøyskolen, og seniorforsker ved Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO). Han sier til Godt at produkter som markedsføres som julevarer har en stor markedsverdi, fordi nordmenn føler seg «forpliktet» til å ha slike produkter.
– Man kan jo ikke feire jul uten julevarer, så da må man bare ha dem. Familiene som skal gjøre i stand til jul trenger disse produktene, sier han.
Han legger til at det er viktig å understreke at det store julevaremarkedet skyldes etterspørsel fra forbrukerne.
Hver jul konsumeres dessuten mange millioner liter julebrus i Norge, og hver person drikker i snitt rundt 3 liter hvert år. Mange av oss sverger til den samme favorittvarianten år etter år, til tross for at det finnes en lang rekke av julebrusleverandører å velge mellom.
Nå har også isgiganten Hennig-Olsen kastet seg på trenden, og lanserer sin helt egen julebrus-is.
– Nordmenns engasjement rundt julebrus er allmennkjent. Julebrus er jo også et norsk fenomen, og siden Hennig-Olsen Is er Nordens eldste iskremprodusent som lager iskrem for norske ganer, syns vi dette var en god match for oss, sier markedsdirektør i Hennig Olsen, Lillian Hall til Godt.
Julebrus-isen lages av en egenprodusert brun julebrus-oppskrift.
– Vi holder til i Kristiansand, hvor vår tradisjon er brun julebrus. Det var derfor naturlig for oss å velge denne fargen. I tillegg er det jo flere byer enn Kristiansand som har brun julebrus som sin lokale variant, som også var med på å påvirke avgjørelsen. Vi vil vurdere å lage en rød variant neste år om forbrukerne ønsker dette.
– Hvordan tror dere tilhengere av rød julebrus vil reagere på denne isen?
– For oss er smaken det aller viktigste, og vi håper tilhengere av rød julebrus vil gi den en sjanse, sier Hall.
Isen skal i første omgang kun selges i 6-pakk, og er i butikk frem til jul, avhengig av salg.
Døving stiller seg positiv til at Hennig-Olsen satser på julebrus i isformat, og tror folk har lyst til å kjøpe den.
– Hvorfor ikke? Hvis Hennig-Olsen har testet den, og vet at den er god, så vil jo folk prøve den. Og det er bare flott for oss forbrukere at de tar sjansen på å prøve noe nytt, sier han.
– All ære til innovasjon, spør du meg.