Til hovedinnhold

Flere vil ha ølkalendere enn noen gang: – Selger dobbelt så mange som i fjor

18. november 2018Aktuelt
ETTERSPURT: Julekalendere med øl blir stadig mer populært blant nordmenn. Foto: Frode Hansen/VG
ETTERSPURT: Julekalendere med øl blir stadig mer populært blant nordmenn. Foto: Frode Hansen/VG

Samtidig som nordmenn generelt bruker mindre penger på adventskalendere, har etterspørselen etter kalendere med øl eksplodert.

I snitt kommer nordmenn til å bruke 461 kroner på julekalendere i år, eller totalt nær 1 milliard kroner, ifølge en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos for DNB.

Selv om dette kan høres ekstremt mye ut, er det faktisk 57 kroner mindre per person enn i fjor. Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tror nedgangen delvis skyldes at vi heller legger igjen mer penger under juletreet.

ØKONOM: Silje Sandmæl er forbrukerøkonom i DNB. Hun mener vi bruker altfor mye penger på adventskalendere. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
ØKONOM: Silje Sandmæl er forbrukerøkonom i DNB. Hun mener vi bruker altfor mye penger på adventskalendere. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

– Vi bruker mer penger på gaver i år enn noen gang før, så det kan være noe av årsaken, sier hun.

Vi bruker 51 milliarder på jul

Hun forteller at nordmenn totalt skal bruke 51 milliarder kroner på julefeiringen generelt i år, noe som i snitt utgjør 12 288 kroner per person.

– Dette er en økning på 1188 kroner per person fra i fjor. Det er noe med at vi har en god, norsk økonomi som kanskje gjør at vi trykker mer på forbruksgassen, sier hun.

– Før i tiden var det normalt med sjokoladekalendere til 10 kroner, det var jo det som fantes på markedet. Nå er det ekstremt mange ferdig-kalendere, og de dyreste kan gjerne koste opp til flere tusen kroner. Det er jo galskap, ler hun.

Spår verdensrekord

En type kalender som imidlertid har økt salget kraftig de siste årene er ølkalenderen fra Gulating. Daglig leder i Gulating-gruppen, Rolf Ivar Skår, forteller at det ligger an til en fordobling i antall solgte ølkalendere fra i fjor.

– Det går helt fantastisk, og alle butikkene ligger langt foran fjoråret på denne tiden. Og den viktigste salgstiden gjenstår jo fortsatt, sier han.

Han forteller videre at han tror kalenderen kommer til å bli helt utsolgt, og at de bare i farsdagsuken solgte 1300 eksemplarer.

– Jeg vil faktisk tørre å påstå at vi snakker om en verdensrekord i salg av ølkalendere. Det er et konsept som er ganske norsk, og heller ikke her har det pågått lenge. Vi har gått fra å selge 20 kalendere i 2014 til nærmere 12 000 i år, sier han.

Prisen på kalenderen er 1499 kroner. Skår tror den økende populariteten blant annet skyldes økt interesse for små mikrobryggerier.

– Det er mange som bryr seg om mangfoldet i norsk ølproduksjon. Og så er det selvsagt noe med overraskelsen, at man ikke vet hva man får. Til neste år håper vi å utvide med flere typer kalendere, som for eksempel alkoholfri og glutenfri, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

POPULÆR: Julekalenderen fra Gulating har blitt ekstremt populær i løpet av sine fire år på markedet. Foto: Gulating
POPULÆR: Julekalenderen fra Gulating har blitt ekstremt populær i løpet av sine fire år på markedet. Foto: Gulating

Selges i dagligvarebutikker

Også en rekke andre aktører tilbyr ølkalendere. For eksempel tilbyr Norgesgruppen en populær variant, som ble lansert for to år siden. Den selges i de fleste Meny-butikker, og i fjor ble rundt 4000 eksemplarer solgt.

Kommunikasjonsrådgiver i Meny, Nina Horn Hynne, sier det er for tidlig å si om det blir økning i år fra i fjor, men at de merket økt etterspørsel fra 2016 til 2017.

– Vanligvis selger vi cirka 50 prosent av disse kalenderne den siste uken i november.

Kalenderen koster 1099 kroner, og inneholder øl fra ni ulike bryggerier fra seks ulike land, hvorav 13 av dem er fra Norge Mikrobryggerier.

– Nytt av året er at kalenderen kun inneholder bokser. I tillegg vil det være med en henvisning til ølkalenderen.no på selve julekalenderen, hvor man kan gå inn og lese om dagens øl og bryggeriet, sier Horn Hynne.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VARIERT ØL: Norgesgruppens ølkalender inneholder øl fra ni ulike bryggerier fra seks ulike land. Foto: Norgesgruppen
VARIERT ØL: Norgesgruppens ølkalender inneholder øl fra ni ulike bryggerier fra seks ulike land. Foto: Norgesgruppen

Økt etterspørsel for alkoholfritt alternativ

Ølkalendere trenger ikke å være med alkohol, og stadig flere kjøper alkoholfrie produkter. Leske tilbyr for andre år på rad en egen julekalender for voksne. Daglig leder Christian Stray-Jansen sier at ideen bak er å tilby et alternativ til de alkoholholdige kalenderne.

– Det er kjernen i hva vi jobber med generelt: Premium alkoholfri drikke til mat, fest og kos. Vi mener det alkoholfrie utvalget i Norge har vært stusselig i altfor mange år, og vil snu på dette. Folk som av ulike årsaker ikke ønsker alkohol skal få rettferdige og voksne alternativer. Ikke syntetisk brus og tam alkoholfri pils, sier han.

Den alkoholfrie kalenderen koster 1100 kroner og selges både på nett og i et lite utvalg Gulating-butikker. Den har blitt såpass populær at de nå må bestille opp mer emballasje for å møte den økende etterspørselen.

– I og med at julekalender ikke er vårt hovedfokus, hadde vi mål om å selge 250 stykker i år. Det var nok en underestimering av årets potensial. Det har gått over all forventning og vi er straks tomme. Neste år går vi for 1000, sier Stray-Jansen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

UTEN ALKOHOL: Leske tilbyr en adventskalender for voksne - uten alkohol. Foto: Tommy Andresen
UTEN ALKOHOL: Leske tilbyr en adventskalender for voksne - uten alkohol. Foto: Tommy Andresen

Vinmonopolet fikk kalender-nekt

Adventskalenderen, som besto av en gaveeske med plass til 24 flasker, ble avviklet fordi Vinmonopolet ikke skal konkurrere med andre selskaper og selge andre produkter, uttalte eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) til NTB da.

I fjor ble det solgt nesten 2000 eksemplarer av denne kalenderen, og kommunikasjonssjef Jens Nordahl sier til Dagsavisen at den har vært etterspurt. Den vil uansett bli destruert, etter ordre fra departementet. Likevel tilbyr Vinmonopolet fortsatt et slags alternativ:

– Det Norske Brenneri har meldt inn produktet «24 Norske Akevitter» gjennom bestillingsutvalget, sier Nordahl til avisen.

Publisert: 18.11.2018 kl. 10:32


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?