Til hovedinnhold

Matsvinn: Har spart 40.000 porsjoner

24. juni 2018Aktuelt
VIL FÅ NED MATSVINNET: IKEA skal halvere matsvinnet med halvparten, blant annet ved å notere ned alt som kastes. Foto: Frode Hansen/VG
VIL FÅ NED MATSVINNET: IKEA skal halvere matsvinnet med halvparten, blant annet ved å notere ned alt som kastes. Foto: Frode Hansen/VG
Malene Emilie Rustad
Malene Emilie Rustad

I fjor innførte IKEA et miljømål om å halvere matsvinnet innen 2020. IKEA Norge har allerede redusert mengden med 37 prosent. 

Den svenske interiørgiganten IKEA fikk internasjonal oppmerksomhet da de lanserte et tiltaksprogram for å redusere matsvinn. I løpet av tre år skal varehusene kutte matsvinn med 50 prosent.

IKEA Norge har siden oktober 2017 klart å redusere matsvinnet med 37 prosent, noe som gjør Norge til best av alle «IKEA-landene». Resultatene er basert på matavfall fra IKEA-restauranten, bistroen, butikken og medarbeiderkantinen.

– Vi er så heldige å ha dedikerte medarbeidere som er interesserte i problematikken og som ønsker å bidra til å redusere matavfall, sier IKEA Food-sjef for Norge, Tor Morten Myrseth til Godt.

Ifølge Matvett kaster vi 355 000 tonn mat i året. Dagligvarebransjen står for 18 prosent av svinnet, mens forbrukerne står for 61 prosent. Meny er en av butikkjedene som har gjort en større innsats for å redusere matsvinn, ifølge Dagligvarehandelen.

I fjor inngikk Meny et samarbeid med miljøapplikasjonen «Too Good To Go», som oppfordrer forbrukere til å kjøpe overskuddsmat fra restauranter, butikker og kafeer for en billig penge. Femti Meny-butikker har så langt blitt med på ordningen. Innen 2025 har Meny som mål å halvere matavfallet, står det videre.

MATSVINN: Nordmenn kaster 355 000 tonn mat i året. Merk: Dette er et illustrasjonsbilde.
MATSVINN: Nordmenn kaster 355 000 tonn mat i året. Merk: Dette er et illustrasjonsbilde.
Pixavril / Shutterstock

Bedre enn forventet

I Norge ble IKEA-varehusene på Slependen og Åsane forsøkskaninene til et nytt avfallssystem i oktober 2017. Resten fulgte etter i februar i år. Det nye systemet kalles Wastewatcher, og er et program som registrerer alt som blir kastet.

– Da vi startet kastet hvert varehus mellom 70 og 100 kilo hver dag. Nå er vi nede i rundt 30 til 40 kilo. Vi har full oversikt over hva som kastes og hvorfor. Det har dermed blitt lettere å vite hva som skal til for å redusere enda mer, sier Myrseth.

Siden tiltakene ble innført har IKEA Norge spart 40 000 porsjoner fra serveringen ved de norske IKEA-varehusene. Myrseth sier at tiltakene har gått bedre enn forventet, og er stolt over at IKEA Norge er ledende i reduseringen. Han forklarer at grunnen til dette kan være egne ressurser og engasjerte ansatte.

– Vi satte en egen ressurs på tiltaket, som dro rundt og motiverte de ansatte for å gjøre tiltak og for å korrigere. Gode forslag fra medarbeidere har også hjulpet oss videre. For eksempel så skreller vi ikke poteter og gulrøtter like grovt lenger. Ved å vaske grønnsakene bedre har vi kuttet enda mer.

Flere tiltak

For å få ned miljøutslippene, jobber IKEA med å utvikle en «grønnere» profil. I 2014 kom det frem at selskapets berømte svenske kjøttboller var IKEAs minst miljøvennlige matprodukt, noe som førte til at de i 2015 lanserte miljøvennlige svenske kjøttboller – uten kjøtt.

– Hvorfor har dere valgt å satse på matsvinn nå?

– Det er en global føring som startet for en god stund siden. Vårt bidrag for en bedre verden og menneskene rundt oss er noen av kjerneverdiene i IKEA. Redusering av matsvinn er et av mange tiltak som IKEA satser på. Vi jobber også med å kutte plast. For eksempel skal det bli slutt på alt engangsbestikk, sier IKEA food-sjefen.

For å nå målet med matsvinn-reduseringen innen 2020, sier Myseth at IKEA skal engasjere både de kundene og de ansatte.

– Vi skal innføre flere tiltak og være flinke til å informere gjestene våre om det vi gjør. Hver uke deler vi for resultatene til hvert varehus, og det er alltid stas å være de beste på å redusere svinn. Vi lærer av hverandre, sier Myrseth.

Imponert

Håkon Lindahl, fagsjef for klima- og miljøavdelingen i Framtiden i våre hender, mener resultatene til IKEA Norge er imponerende.

– Det er imponerende med en så voldsom redusering på så kort tid. Vi vet at IKEA tar bærekraftig og miljø på alvor. De har tidligere vist seg å innføre gode miljøtiltak som blant annet vegetariske kjøttboller. De går foran som et eksempel til etterfølgelse for andre bedrifter.

– Hvorfor tar de store kjedene grep nå?

– Det har vært et stort søkelys mot matsvinn de siste fem årene. Jeg tror det for dem handler om hvordan økonomi og miljø går hånd og hånd. De store kjedene sparer masse penger på å kjøpe inn mindre mat. Det gir ekstra motivasjon å gjøre miljøtiltak når det finnes økonomisk gevinst. Ikke at det er noe feil med koblingen mellom miljø og økonomi, men det er nok det som gir motivasjon, sier Lindahl.

Tidligere i måneden var for øvrig mesterkokk Massimo Bottura på besøk i Norge i forbindelse med en pop-up-restaurant som lagde mat av matsvinn.

– Det er så mye matsvinn fordi vi har overflod av mat. I dag produserer vi mat for 12 milliarder mennesker. I en verden hvor det bor 7 milliarder sier det seg selv at vi overproduserer, sa kokken da.

Publisert: 24.06.2018 kl. 09:02
Oppdatert: 25.06.2018 kl. 10:16


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?