Til hovedinnhold

Er big business: Matbloggerne deler sine suksessmetoder

SUKSESS: Filip Loebbert og Gitte Witt står bak 52 More Years, og Trine Sanberg bak Trines Matblogg. Nå deler de sin oppskrift på suksess. FOTO: Filip Loebbert/52 More years/Frode Hansen/VG
SUKSESS: Filip Loebbert og Gitte Witt står bak 52 More Years, og Trine Sanberg bak Trines Matblogg. Nå deler de sin oppskrift på suksess. FOTO: Filip Loebbert/52 More years/Frode Hansen/VG

Blogging har blitt big business, også for dem som skriver om mat. Dette er hvordan fem av dem har jobbet seg opp i jungelen av norske blogger.


I år var matbloggerne for første gang inkludert som egen kategori under Vixen Blog Awards, blogg-Norges eneste rene bloggpris. Det finnes en rekke bloggeren som skriver om mat, enten det er restauranter eller oppskrifter. Et knippe av disse lever også av inntektene fra bloggen.

Vi har snakket med fem av de største matbloggene i Norge. Alle mener at de ikke har tatt over et marked, men fylt et nytt behov. Selv om kokebøker fortsatt brukes flittig i de tusen hjem, bruker stadig flere også blogger for å finne inspirasjon til matlagingen hver dag.

Berit Skog, førsteamanuensis ved Norges tekniske og naturvitenskapelige universitet, har sett på hvordan omtrent 690 blogglesere bruker blogger.

– En viktig årsak til at matblogger har blitt så populære er at mat- og gourmetkultur er svært aktuelt, særlig gjennom matprogrammer på TV, sier hun.

– Leserne går inn på bloggene for å lære noe og la seg inspirere. Det er også blant årsakene som troner høyest fant jeg i min undersøkelse, legger hun til.

Valgte bloggen foran juristjobben

Trine Sandberg står bak Norges største matblogg. «Trines matblogg» kjemper om førsteplassen på blogglisten.no som er topplisten over de mest besøkte bloggene. Dermed er det hennes oppskrifter, og Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise som til stadighet befinner seg på toppen.

Sandberg startet bloggen for å samle sine oppskrifter for seg selv og de nærmeste som ønsket å lage maten hun lagde.

– Etter hvert fikk jeg kommentarer fra andre enn de nærmeste, så da skjønte jeg at dette kom til å bli noe større enn først antatt, sier hun.

Det tok ikke lang tid før hun var blant de største i matblogg-Norge, men hun har holdt seg tro til at dette skulle være hennes lille kreative prosjekt.

– Fokuset ligger på at maten skal være god, og se god ut. Jeg publiserer aldri en oppskrift jeg ikke er fornøyd med bare for å legge ut noe, slår hun fast.

Den filosofien har også preget hvilke kommersielle samarbeid hun sier ja til. Siden 2014 har Sandberg levd av bloggen, og de tingene hun gjør i forlengelse av den. Hun anslår at hun har 3-4 sponsede innlegg i måneden, og de produktene og råvarene som får spalteplass hos henne er kvalitetssikret på linje med oppskriftene.

– Du bygger en merkevare som du setter ditt navn på, og over tid er det viktig å vise leseren hvem du er og hva du står for. Det må du ha med deg i alle valg, mener hun.

Sandberg er utdannet jurist, og gjorde det bra i den jobben. Likevel sluttet hun i jobben for nesten to år siden. Da hadde hun vært i permisjon først 50 prosent i et og et halvt år, så 100 prosent det siste et og et halvt året før hun sa opp.

– Det var en prosess, men da jeg måtte ta et valg mellom bloggen og jobben så ble det bloggen og alt den fører med seg, forteller hun.

Spiser i farger og etter sesong

Aicha Bouhlou står bak bloggen «Aichas mat», som ukentlig leses av nesten 2000. Bloggen startet på Instagram, hvor hun følges av nesten 16.000. Etter at flere av hennes følgere spurte om oppskrifter bestemte hun seg for å starte bloggen.

Bouhlou drev tidligere et galleri i Bergen og har en iboende formidlertvang. Det får hun utløp for gjennom å ta bilder og skrive på bloggen.

– For meg er det viktig å ha min egen stil. Jeg prøver ikke å kopiere noen andre, men vise frem den maten jeg liker å lage og spise, forteller hun.

På bloggen skriver hun at maten er farget av hennes marokkanske bakgrunn, men også av sin multikulturelle oppvekst i Tyskland, livet i Norge og hennes andre hjem i Frankrike.

Til Godt forteller hun at hennes bakgrunn er en stor del av identiteten hennes, og det skinner også igjennom i maten hun lager på bloggen.

– Basisen i min mat er alltid lik. Mye grønt og fisk, mindre kjøtt og aller helst vil jeg lage maten selv. Jeg liker å spise i farger og etter sesong, sier hun.

På den måten spiser hun sunt, billig, miljøvennlig og godt hele året. Bloggeren forteller at hun lager mat slik hun lærte det fra sin mor og mormor, men i dag ser hun at mange er opptatt av det samme.

– Mange unge i dag vil vite hvor råvarene kommer fra og hvordan man lager mat fra bunn av, forteller hun.

Bouhlous mat er en blanding av mange kulturer, men hun påpeker at det egentlig ikke er så stor forskjell på maten uansett hvor den kommer fra.

– Det er bare litt forskjellige urter og krydder så virker maten helt annerledes, sier hun.

I januar var hun på Vixen Blog Awards i Oslo, nominert til årets matblogg. Hun syns fortsatt det er rart å bli omtalt som blogger, fordi hun aldri satset på å bli matblogger.

– Det ble sånn etter at jeg begynte å dele bilder og oppskriftene mine, og det var stor interesse for det, forteller hun.

«Ukomplisert, ujålete og umåtelig gode»

Marit Røttingsnes Westlie står bak bloggen «Fru Timian». Bloggen startet som en hjemmeside hvor hun kunne dele oppskriftene som hun omtaler som «ukompliserte, ujålete og umåtelig gode».

– Jeg er ikke så veldig beskjeden der, ler Westlie.

– I mitt tilfelle tror jeg at bloggen har blitt stor fordi jeg har funnet mitt publikum, og når de går inn på bloggen vet de godt hva de får, sier hun.

Westlie forteller at det er viktig for henne å lage maten slik hun gjør det selv, og det skal være gøy for henne. Oppskriftene hennes kan enkelt både dobles og triples slik at de passer til når man får besøk.

– Jeg elsker å ha besøk, men det hadde jeg ikke orket om maten skulle være veldig fancy. Jeg liker store fat med masse mat, så kan gjestene bare forsyne seg, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet

UMÅTELIG GOD: Marit «Fru Timian» Westlies laksegrateng med chilipastaFoto: Øystein Westlie er en vinner til middagen. FOTO: Øystein Westlie
UMÅTELIG GOD: Marit «Fru Timian» Westlies laksegrateng med chilipastaFoto: Øystein Westlie er en vinner til middagen. FOTO: Øystein Westlie

Leserne sine omtaler hun som «damene mine». De har hjemmeboende barn, og er opptatt av at maten skal være passe sunn, og veldig god.

– Det er også rom for kaker og kos, legger hun til.

I januar fylte frutimian.no fem år. Før Røttingsnes Westlie satset heltid på kun blogging hadde hun deltidsjobber ved siden av.

– For fem år siden registrerte jeg AS og hoppet i det med to bein, sier hun.

Siden oktober har hun også blogget uten kontrakt med en plattform. Dermed har hun ordnet alle samarbeidsavtalene og hverdagen sin selv, og enn så lenge går det bra, forteller hun. I tillegg til bloggen så jobber hun med et prosjekt i Rakkestad kommune med fokus på barn, skole og kosthold.

– Det syns jeg er kjempespennende, forteller hun, og legger til at det meste av inntektene hennes kommer fra bloggen, og samarbeid i forlengelse av den.

Katastrofal kokkestart

Mari Hult startet «Vegetarbloggen» omtrent da hun ble veganer. Da hun kuttet ut meieriprodukter, egg og kjøtt måtte hun lære seg å lage mat på nytt.

– Det var litt katastrofe i starten, legger hun spøkefullt til.

Selv fant hun lite informasjon om vegansk mat i Norge, så hun brukte mye tid på å lese utenlandske kokebøker og finne inspirasjon andre steder. Da hun begynte å mestre matlagingen startet hun bloggen slik at andre ferske veganere skulle slippe å gå i de samme fellene som henne, forteller hun.

– Jeg fikk utrolig bra respons, særlig etter at Godt, faktisk, delte bloggen i spalten «Ukens matblogger». Det motiverte meg til å kjøre på, sier hun.

Bloggen hennes er nå blant de mest leste matbloggene i landet, og omtrent 3000 lesere som daglig er innom. I januar var hun også blant finalistene i kategorien Årets Matblogger under Vixen Blog Awards.

Hult selv tror at hun var blant de første i Norge som skrev om vegansk mat har hjulpet henne frem, og i tillegg at det generelt er få blogger om vegetarmat i Norge. I tillegg legger hun jevnlig ut nye oppskrifter, og leserne vet hva de får av henne.

– Men jeg har ikke noe liv lenger. All fritiden min går til bloggen. Jeg har måttet lære meg å ta bilder og filme, i tillegg til å finne ut hva som funker på Facebook og Instagram, forteller hun.

I motsetning til mange andre så lever ikke Hult av bloggen, men har en fulltidsjobb og to deltidsjobber. Hun tjener ikke penger på bloggingen, forteller hun.

– Jeg syns det er kjekkere å gjøre bloggen til en kokebok enn å ha masse annonser. Jeg ønsker at folk skal spise mer grønt. Bloggen er et idealistisk prosjekt for meg, det blir nesten som politikk, sier hun.

Vegetarbloggeren har kontrakt med United Influencers, som også har kontrakter med profiler som Caroline Berg Eriksen og Marna Haugen Burøe, og det gjorde bloggen mer formalisert, mener Hult. Likevel har hun lite kommersielle samarbeid.

– Jeg vil kun gjøre samarbeid som støtter det jeg står for, konstaterer hun.

– Men det er gøy å se at vegetarisk kost blir mer trendy og at folk bryr seg mer. I går var jeg på Statoil og holdt foredrag om vegansk mat. Nå bryr også menn i 50-årene seg om det, og ikke bare jenter på 16 år slik det var før, legger hun til med et smil.

Skape luksus i hverdagen

Filip Loebbert og Gitte Witt står bak matbloggen «52 more years». De har over 10.000 følgere på Instagram, og i januar var de blant finalistene i Vixen Blog Awards. Loebbert er fotograf og Witt er utdannet skuespiller, men paret er begge opptatt av mat.

– Vi mener at man kan spise godt hele uken uten at det trenger å være veldig komplisert, og det er kjernen i det vi vil oppnå med bloggen, forteller paret i en epost til Godt.

Artikkelen fortsetter under bildet

HVERDAGSLUKSUS: Filip Loebbert og Gitte Witt lager mat som gleder, som retten regn, ro og rødbeter. Foto: Filip Loebbert
HVERDAGSLUKSUS: Filip Loebbert og Gitte Witt lager mat som gleder, som retten regn, ro og rødbeter. Foto: Filip Loebbert

Deres mat- og livsfilosofi er at man skal leve livet i nuet, og nyte det som skjer når det skjer. De formidler kun det som føles riktig for paret, og et produkt som kan gi positiv innflytelse for leserne.

– I dag bruker alle mye tid på internett og sosiale medier, og der er det mye fokus på kropp og prestasjon. Vi vil gjerne være en motpol til det ved heller å vise frem de små gledene og hvordan man ved hjelp av små grep kan skape litt luksus i hverdagen, forteller dem.

De fokuserer på mat med gode råvarer som er sunn, men uten fokuset på kalorier. Rettene ser innbydende ut, men er likevel ikke vanskelige å lage, sier Loebbert og Witt. Selv om paret nå kan leve av bloggen er de opptatt av at den skal fortsette å være ekte.

– Blogg har et enormt potensiale, og selv om det muligens ikke først og fremst ansees som en profesjonell virksomhet, men mer som personlige dagbøker hvor man viser frem seg selv og sine meninger.

Hvilke matblogger er din favoritt? Kommenter under!

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?