Ekspert om Meghan Markles favorittvin: - Ikonisk
Den fremtidige bruden er så glad i vinen at hun til og med oppkalte livsstilsnettstedet sitt etter den.
Meghan Markle og prins Harry får stadig oppmerksomhet i pressen nå som bryllupet nærmer seg. Sist avslørte kongehuset at paret kommer til å bryte en århundrelang kaketradisjon i bryllupet, og at Claire Ptak er bakeren som skal lage kakekreasjonen.
Nå er det Meghan Markles favorittvin som er i søkelyset, nemlig den eksklusive rødvinen Tignanello.
Før Markle forlovet seg med Harry drev hun nemlig livsstilssiden «The Tig» (nå lagt brakk), som var oppkalt etter - nettopp - Tignanello, skriver Vanity Fair. På «About»-siden skrev hun at hun hadde lite kunnskap om vin før hun tok en smak av denne
vinen og fikk et «a-ha-øyeblikk», skriver Delish.
Dynastisk vinprodusent
VGs vinekspert Edvard Skramstad jobber til daglig som restaurantsjef på Michelin-restauranten Statholdergaarden. Han omtaler Markles favorittvin som «ikonisk».
– Tignanello er en ikonisk toppkvalitetsvin som har et internasjonalt renommé, og anses av mange for å være blant Italias aller beste viner, sier Skramstad til Godt.
I Norge selges vinen i både helflaske og magnumflaske, og er en del av bestillingsutvalget. Vinen beskrives som fyldig og rik på smak med en kompleks duft.
Skramstad har tidligere anmeldt vinen det er snakk om, og trillet da terningkast 6.
– Det som er spesielt med Tignanello, er at den var blant de første vinene som fikk betegnelsen «supertoscaner»: Vinen produseres av Antinori-familien, som er en dynastisk og storslagen vinprodusent som har laget vin siden Medici-tiden. De var de første som gikk forbi konvensjonene i Chianti og brukte nye franske eikefat og andre druesorter. Det ble en umiddelbar hit i 1971, forteller Skramstad.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lavest i vinhierarkiet
Trond Erling Pettersen er varefaglig rådgiver og vinpressekontakt i Vinmonopolet. Han utdyper at Tignanello brukte både den tradisjonelle Sangiovese-druen og den franske «importerte» Cabernet Sauvignon-druen da den kom på markedet i begynnelsen av 70-tallet, et par år etter at konkurrenten Sassicaia var først ute med franske druer i Toscana.
– En rekke andre vinhus fulgte etter, vinene fikk mye omtale og gode anmeldelser, og begrepet «supertoscanere» var født. Prisene gikk i taket, samtidig som flere av vinene ironisk nok formelt ble plassert på laveste nivå i vinhierarkiet siden de med franske druetyper og annerledes vinmaking ikke tilfredsstilte de italienske vinlovene, forteller Pettersen.
Videre nevner han Ornellaia og Flaccianello som andre kjente viner som regnes som «supertoscanere».
Tror ikke på økt salg
Edvard Skramstad tror ikke Tignanello-vinen kommer til å oppleve en «Markle-effekt» med økt salg.
– Vinen koster 659 kroner i Norge, og jeg tror man uansett må ha en grunnleggende vininteresse i bunn for å kjøpe en vin som er såpass dyr, sier vineksperten.
Trond Erling Pettersen omtaler vinen som «kjent og kjær blant samlere».
– Denne typen vin ligger høyt i pris og har relativt lite volum sammenliknet med rødvinene som har hylleplass hos Vinmonopolet, sier han og fortsetter:
– I den store sammenhengen er det ikke en populær vin, men i segmentet interesserte kunder som gjerne samler på dyre viner, så har den helt klart en posisjon.
Ifølge salgstall fra Vinmonopolet ble det solgt totalt 2293 flasker i 2016 og 3068 flasker i året etter her til lands.
Dette er for øvrig ikke første gang Meghan Markle snakker varmt om rødvin: I en sak hun skrev for Today i 2012 trakk hun fram vinhusene Flowers Winery og Jordan Winery i Sonoma, California.
Det har ikke lyktes Godt å få kontakt med vinhuset Antinori i skrivende stund.
Publisert: 10.04.2018 kl. 19:55
Oppdatert: 12.04.2018 kl. 11:24
Lag deg en gratis konto