Til hovedinnhold

Salget av denne grønnsaken har eksplodert

20. mars 2014Aktuelt
POPULÆR: Søtpoteten har lenge vært i både norske og utenlandske matbutikker, men det er først den siste tiden at interessen for grønnsaken har økt i Norge. Foto: Magnar Kirknes/VG
POPULÆR: Søtpoteten har lenge vært i både norske og utenlandske matbutikker, men det er først den siste tiden at interessen for grønnsaken har økt i Norge. Foto: Magnar Kirknes/VG

Det blir stadig større etterspørsel etter søtpotet blant nordmenn. Kokk Ole Martin Alfsen er ikke overrasket over suksessen. 

Norske rotgrønnsaker er mer populære enn noensinne. Ifølge Frukt.no er nordmenn helt i verdenstoppen i forbruk av rotgrønnsaker. Særlig søtpoteten, som menes å være den mest undervurderte grønnsaken, har fanget interessen til norske forbrukere den siste tiden.

- Interessen for søtpotet har blitt hevet til et nytt nivå. Aldri i historien har vi solgt så mye søtpotet som da vi kjørte kampanjen i januar. Vi selger nå ti ganger mer søtpotet enn det vi gjorde i 2013, sier Hanne Linnert, informasjonssjef i Bama.

Videre forteller hun at de aldri har opplevd en slik respons på ett produkt over så kort tid. Det nærmeste er spisemoden mango, der salget er seksdoblet i forhold til 2005 da den ble lansert.

God smak

Kokk Ole Martin Alfsen, mest kjent som ekspertkommentar i TV-programmet «4-stjerners middag», er ikke overrasket over at søtpoteten har seilet inn i norske hjem.

- Nordmenn er blitt mer åpne og nysgjerrige, og liker å oppdage noe nytt. Vi er tidligere vant til den tradisjonelle poteten, mens søtpoteten er oransje, sier Alfsen til Godt.

Han mener den friske fargen og smaken passer utmerket å lage puré av. Selv er han spesielt glad i å bruke søtpotet til and.

- Som navnet tilsier har søtpoteten en formidabel sødme, og er god å bruke til vilt og særlig and. Det er imidlertid viktig å balansere sødmen med syre som sitron- eller appelsinsaft, slik at smaken ikke blir for overveldende, tipser kokken.

FARGERIK: Kjøttet på søtpoteten kan variere fra hvitt til oransje - i Norge importeres kun sorter med oransje kjøtt, som minner om gulrot. Foto: Magnar Kirknes/VG
FARGERIK: Kjøttet på søtpoteten kan variere fra hvitt til oransje - i Norge importeres kun sorter med oransje kjøtt, som minner om gulrot. Foto: Magnar Kirknes/VG

Tømte leverandørene

NorgesGruppen kan også fortelle at salget av søtpotet i deres butikker har økt betydelig hittil i år. Tallene fra februar viser at de solgte 25 tonn søtpotet i uken, sammenlignet med gjennomsnittlig 5 tonn i fjor.

Søtpotet importeres hovedsakelig fra Sør-Amerika og USA. I perioder fikk de knapt tak i nok søtpotet til norske matbutikker.

- Det var perioder hvor vi tømte leverandørene for søtpotet. Heldigvis er det et enormt produkt i USA. Det gjelder bare å finne de rette eksportørene der, sier Pål Westby, kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen.

Mer tilgjengelig

I tillegg til generelt økende interesse for rotgrønnsaker, kan økningen av søtpotetforbruket delvis forklares med økt fokus og kampanjer i butikk og fra leverandør.

Britt Kåsin, informasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt, tror grunnen til økt søtpotet-forbruk skyldes at den er veldig anvendelig, men også blitt mer tilgjengelig i butikker.

- Søtpotet har blitt veldig populært i Norge på kort tid. Årsakene er sannsynlig flere, men først og fremst at smaken passer oss optimalt, deretter at tilgangen har blitt stor og dernest at det ikke er noe hokus pokus å klare å tilberede den, sier Kåsin.

Søtpotet er ikke en potet, og heller ikke i familie med poteten. Søtpoteter er vanligvis godt større enn vanlige poteter. Skallet har farge fra lys brun til rødt, mens kjøttet har farge fra hvitt til oransje. Her i Norge importeres kun sorter med oransje kjøtt.

Publisert: 20.03.2014 kl. 10:41
Oppdatert: 20.03.2014 kl. 15:03


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?