Til hovedinnhold

Spår ti mattrender for 2020

23. oktober 2019Aktuelt
TRENDTRADISJONER: Mat fra de Vest-Afrika er trolig noe av det vi i tiden fremover kommer til å se mer av. Her er det typiske retter som peanøtt-suppe, jollof-ris, grillede kyllingvinger, Nigerianske kyllingspyd og grillede kokebananer. Foto: Shutterstock / NTB scanpix
TRENDTRADISJONER: Mat fra de Vest-Afrika er trolig noe av det vi i tiden fremover kommer til å se mer av. Her er det typiske retter som peanøtt-suppe, jollof-ris, grillede kyllingvinger, Nigerianske kyllingspyd og grillede kokebananer. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Blomkålmel, mat fra Vest-Afrika, alkoholfri kvalitetsdrikke og tang-snacks til barna. Dette er blant tingene vi kommer til å se mer av, ifølge amerikanske Whole Foods.

- Det er alt sammen utrolig gjenkjennelig for det jeg ser fra norske forbrukere, sier SIFO-forsker Annechen Bahr Bugge om spådommene fra USA om hva vi kommer til å spise mer av i 2020.

- Alt kommer fra USA

Den amerikanske dagligvarekjeden Whole Foods har tidligere blant annet spådd den plantebaserte trenden som først nå har eksplodert her til lands.

FORBRUKSFORSKER: Annechen Bahr Bugge har siden midten av 90-tallet har hun fulgt med på norske mattrender og hva som påvirker oss. Foto: Jan Petter Lynau/VG
FORBRUKSFORSKER: Annechen Bahr Bugge har siden midten av 90-tallet har hun fulgt med på norske mattrender og hva som påvirker oss. Foto: Jan Petter Lynau/VG

- Alt som har kommet fra USA har siden 50-tallet hatt en enorm innflytelse på hva vi spiser, sier Bahr Bugge.

Hun har tidligere i år gitt ut boken «Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere. Mat og spisevaner i Norge fra 1500-tallet til vår tid».

- Siden etterkrigstiden har vi veldig tydelig sett at trendene begynner i USA og så kommer de etterhvert hit, sier hun.

Hun ramser opp en lang rekke ting som har tatt veien «over dammen». Fra 50-tallets pølseboder til hamburgere, pizza fra Peppes, til sushi som fikk sitt innpass etter 80-tallets jappefilm «Wallstreet», moderne kaffebarer som på 90-tallet gjorde sitt inntog via San Fransisco, og cupcakes-boomen etter TV-serien «Sex and the City». Hun forteller at selv oppblomstringen av den nordiske matbølgen faktisk startet i USA.

- Det at amerikanske storaviser intervjuet nordiske kokker, gjorde at interessen for alt det nordiske plutselig økte, sier Bahr Bugge, og mener at både film, musikk, bøker og bloggere fra USA har innflytelse på hva vi spiser.

- Gir tid

For 2019 mente blant annet eksperter at hyperlokal mat vil bli stort i Norge.

- Den siste tiden har vi sett at det nære og kortreise, alt fra Reko-ringen til det å plukke bær og sopp i naturen, er blitt mye mer populært. Samtidig har hagesentrene meldt om økt salg av spiselig vekster til fordel for andre planter. Mens man tidligere gikk i butikken og fant dyre delikatesser til middagsgjestene, vil man i dag heller vise at man har brukt tid.

- Det var en som noen nylig sa til meg; tid er mangelvare i dag, så gi tid er den nye måten å vise at du setter pris på dem.

Her er spådommene for 2020:

Mel i alle mulige varianter

Den glutenfrie bevegelsen åpnet en dør for folk til å eksperimentere, og finne nye varianter, for å erstatte det klassiske hvetemelet. Vi har fått linsemel, kikertmel og mandelmel de siste årene. Nå kommer blant annet også blomkålmel, bananmel og kokosnøttmel ti å bli mer tilgjengelig for folk, om man skal tro Whole Foods.

Mat fra Vest-Afrika

Den 16 landene har både skarpe krydder og spennende lokale ingredienser med «super»-egenskaper, som moringa og tamarind, samt nye korntyper som fonio, teff og millett. Alt blir stadig mer tilgjengelig i dagligvarehyllene, samt som ingredienser i juicer og matretter.

Soya blir byttet ut

Soya har blitt brukt som et alternativ for dem som vil kutte ut melk. Som vi allerede har sett, har soyamelk mange steder blitt erstattet med havre eller nøttemelk. Nå kommer også andre varer med soya-erstatning.

Også her hjemme kunne Meny fortelle at salget av laktosefrie og plantebaserte drikker økte med 14 prosent i 2018.

Sunnere snacks på farten

Det er ikke alltid vi har tid til å lage sunn mat fra bunnen, derfor spår Whole Foods at det vil komme flere alternative «kjøp og løp»-varianter i butikkene, som hardkokt egg med toppings, fermenterte grønnsaker, supper som kan spises uten skje, og minidipper i alle mulige varianter.

Flere typer frø- og nøttesmør

Peanøttsmør er en gammel travel som har opplevd en oppsving de siste årene, mandelsmør har også vært i butikkene en stund - nå kommer fristende «smør»-varianter basert på vannmelonfrø eller makadamianøtter.

Nye barnevarianter

Ifølge kjeden vil det komme barnesnacks for nye smakspreferanser, som fiskepinner uten brød, økologiske kyllingnuggets, pasta av nye meltyper, ovnsbakt tang-snacks, og cookies med chia og andre frøtyper.

Regenerativt jordbruk

Regenerativt jordbruk er fortsatt et begrep som er ganske ukjent for mange, men i matkretser på vei til å bli et «buzz-ord», mener Forbes. Det handler om landbrukspraksis som kommer jorden til gode. Målet med regenerativ drift er å øke jordens fruktbarhet eller «helsetilstand», og samtidig bidra positivt mot klimaendringer, ifølge Økologisk.no. Viktig for dette jordbruket er vekselbruk, kompost og gjødsel. Og ingen eller minimal jordbearbeiding der det er mulig og fornuftig. Noen norske smågårder driver allerede i dag på denne måten. Whole Foods spår at vi kommer til å se mer av dette.

Honningen og lønnesirupen får utfordrere

Nye måter å gjøre maten søt har kommet for fullt de siste årene, og nå får kokosblomstsukker og stevia konkurranse av granateple-sirup, søtpotetnektar og munkefrukt-søtstoff, tror Whole Foods.

Alkoholfri drikke med kvalitet

Alkoholfritt øl har alltid kommet litt bakleksen når det gjelder oppmerksomhet og smak. Nå blir den ikke lenger annenrangs men løftet frem, og også den håndbrygget. Samtidig vil det komme flere alkoholfrie drink-alternativer, ifølge Whole Foods. Her i Norge har også den alkoholfri trenden vokst fram den siste tiden. I juni kunne eksperter fra bransjen fortelle at alkoholfrie produkter er blitt en større trend, både hjemme og i baren. Vinmonopolet kunne også fortelle at de solgte veldig mye mer alkoholfritt enn tidligere. Trenden ble også spådd av bartender Anne Maurseth og mesterkokk Christian André Pettersen på tampen av 2017.

Da dagligvarekjeden Meny kom med sin Matrapport i august, trakk også de fram alkoholfritt øl som noe trendy. Salget av alkoholfritt øl økte med over 11 prosent i 2018 hos kjeden.

Mindre kjøtt i burgeren

Ta en tradisjonell burger, og erstatt halvparten med mer miljøvennlige smaker som for eksempel sopp. Mange store kjøtt-leverandører vil se på muligheten til å blande ut kjøttet i burgeren. Snart vil vi kanskje se produkter som biff, quinoa og grønnsaks-kjøttboller? I juni ble det for øvrig kjent at IKEA vil lansere en kjøttfri «kjøttbolle» som ser ut som og smaker som kjøtt.

Publisert: 23.10.2019 kl. 13:14
Oppdatert: 23.10.2019 kl. 13:32


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?