Til hovedinnhold

Ekspertene spår: Dette er vintrendene for 2019

4. januar 2019Aktuelt
SOLEKLAR FAVORITT: Rødvinen vil fortsette som den soleklare favoritten, men salget av lettere og lysere viner har sterk økning. Foto: Frank May/NTB scanpix
SOLEKLAR FAVORITT: Rødvinen vil fortsette som den soleklare favoritten, men salget av lettere og lysere viner har sterk økning. Foto: Frank May/NTB scanpix
Sara Berge Holmberg
Sara Berge Holmberg

I tillegg til den klassiske røde, er fransk, lyst og økologisk stikkord for årets nye vintrender.

Tidligere kunne vi fortelle hva restaurantbransjen mente kom til å bli trendy i 2019. Nå er det vinen som skal til pers. Lett, lys og økologisk vin er noe av det vinekspertene Godt har snakket med trekker frem som trender i det kommende året. I 2019 spås det både at trender fra i fjor vil fortsette, samt noen nye innspill.

Jens Nordahl i Vinmonopolet forteller at franske viner vil fortsette å bli mer populære i året som kommer.

– Det er nesten snakk om en fransk renessanse. Frankrike har markert vekst innen både rødvin, musserende, hvitvin og rosé. Så det er nok en trend, sier han.

Fransk vin har også tidligere vært markedsledende i Norge, men gikk så ned fra rundt 2005, før den nå er på vei opp igjen. Nordahl mener det kan komme av at folk nå foretrekker slankere produkter.

– Frankrike har en gunstig beliggenhet på kloden, litt lenger nord enn Spania og Italia, som også er store vinprodusenter. Det er litt svalere og kaldere i Frankrike om sommeren, som fører til at det ikke er like mye sødme i druene, noe som gir viner med et lavere alkoholinnhold enn om druene hadde vokst på et varmere sted.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SOMMELIER: Vinskribent og forfatter Ingvild Tennfjord har også vært foredragsholder om vin. Foto: Frode Hansen/VG
SOMMELIER: Vinskribent og forfatter Ingvild Tennfjord har også vært foredragsholder om vin. Foto: Frode Hansen/VG

Også vinekspert og sommelier Ingvild Tennfjord, som blant annet har gitt ut flere bestselgende vinbøker, trekker fram fransk vin som en trend vi vil se mer av.

– Nå er Bordeaux i støtet som aldri før. Det skyldes flere produkter som virkelig har slått an hos leserne, rimeligere viner og en saftigere, moderne stil, forteller hun.

Hun forteller at totalsalget av Bordeaux-vin det siste året har økt med 57 prosent. Det er spesielt salget av Bordeaux-vin på boks som tar av.

– Noe sånt hadde vært utenkelig for ti år siden. Bordeaux-vin på boks? Prøv! Du vil bli overrasket, sier Tennfjord.

Slankere trend

Tennfjord trekker også frem helse som en økende trend.

– Mange vil leve sunnere liv, ikke bare nå i januar. Det gjør at flere velger vin med lavere alkoholprosent, økologisk vin eller rettferdig handel, sier vineksperten.

Hun kan fortelle at salget av økologisk vin har økt med mer enn 50 prosent fra 2014, og at det også er en markant økning i salget av biodynamisk vin.

– Fremdeles er det dessverre en innarbeidet myte i Norge om at kvalitet i vin henger sammen med høy alkoholprosent. Det en vrangforestilling jeg håper vi kvitter oss med i 2019.

Nordahl i Vinmonopolet sier at flere faktorer kan føre til at folk nå er interesserte i slankere produkter.

– Vi får stadig bedre vær i Norge. Temperatur er veldig avgjørende for hva folk putter i pol-posen. Hva folk kjøper i år vil bli avgjort av været.

Han forklarer blant annet at «gode vintre med hytteturer» fører til bra salg av rødvin, mens dårlig vintervær og varme temperaturer fører til det motsatte.

– Ikke all rødvin går ned, men den tyngste rødvinen skal nok noe ned i 2019, slik som vi så i 2018. Derfor vil nok italiensk vin tape noen markedsandeler i 2019 – det er en fortsettende trend fra i fjor. Fransk rødvin vil nok øke. Rødvin fra USA og Libanon er spennende for nordmenn og kommer i full fart.

LYST OG LETT: Det er økende interesse for musserende vin, sammen med hvitvin og rosévin. Foto: Frode Hansen/VG
LYST OG LETT: Det er økende interesse for musserende vin, sammen med hvitvin og rosévin. Foto: Frode Hansen/VG

Den andre forklaringen til Nordahl er at de norske matvanene endrer seg til lysere og lettere mat, som sushi, pasta og salater.

– Særlig unge folk er opptatt av å trening, velvære og helse. Vi tolker det som et uttrykk av at folk ønsker å leve lett og lyst – lyst til å leve sunt. Når matvaner endrer seg, endrer også drikketrendene seg. Dette er vår forståelse av trendene, men det er vanskelig å dokumentere eksakt at det er sånn, forteller han til Godt.

Rosévin topper prosentveksten

Når det gjelder hvitvin, rosé og musserende, som har noe lavere alkoholprosent enn rødvin, forventer Vinmonopolet en økning.

– Hvitvin er størst av de tre, og vil nok ha den største veksten i liter. Men den som har størst vekst prosentvis, er rosévinen, sier Nordahl og fortsetter:

– Den har en sterk vekst gjennom hele året, også høsten og vinteren. Rosévinen vokste med nesten 600.000 liter i fjor.

Hvitvin og musserende har også en klar vekst gjennom hele året. Også her er det de franske vinene som ser ut til å regjere i det følgende året.

– De franske musserende vinene vil nok øke mest. Det er også de franske som vil øke mest innen rosé, sier Nordahl.

Engelsk musserende

En av trendene sommelier Tennfjord mener vil skille seg ut fra tidligere år er musserende vin fra England.

– Jeg blir begeistret for å se hvordan nordmenn omfavner nykommere som musserende vin fra England, sier hun og legger til:

– De utfordrer Champagne på kvalitet, men prisene på engelske bobler er foreløpig rimeligere. Jeg hører mye «buzz» om England og opplever stor interesse for vin-reiser dit.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NATURVIN: Kort fortalt er naturvin druer som er knust, gjæret og flasket. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
NATURVIN: Kort fortalt er naturvin druer som er knust, gjæret og flasket. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Naturvin, økologisk vin og biodynamisk vin

På Vinmonopolet har de sett en økende interesse for oransjevin og annen naturvin. Likevel understreker Nordahl at dette er en marginal trend, men at den er i vekst.

– Det er en liten kategori, men med en sterk økende interesse. Folk er stadig mer opptatt av etiske og økologiske produkter. Økologisk vin er det en sterk økende interesse for, sier Nordahl.

Tennfjord forteller at hun opplever økt interesse for økologisk og biodynamisk vin.

– Nå er det krevende å definere naturvin, men hvis vi tenker på viner laget med minimal menneskelig innblanding, gjerne med lite eller ingen svovel, som kan gi dufter som minner om brent fyrstikk eller fjøs, tør jeg påstå det aldri har vært en kommersiell giga-suksess. Naturvin er en nisje i et lite segment kunnskapsrike vinkunder. De er engasjerte, nysgjerrige, beleste og dessverre ganske få. At det skulle være en sterk trend i markedet ellers har jeg veldig lyst til å se tall som underbygger, sier Tennfjord.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NATURLIG: En økende interesse for økologisk mat og det å være klimavennlig gjør det naturlig å drikke mer naturvin, mener sommelier Jens Føien. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
NATURLIG: En økende interesse for økologisk mat og det å være klimavennlig gjør det naturlig å drikke mer naturvin, mener sommelier Jens Føien. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Økende interesse og mer kunnskap

Jens Føien, sommelier og deleier av Bar Brutus, mener det gir mening å drikke naturvin fremover, med tanke på hvor vi er på vei.

– Det er jo en økende interesse for økologisk mat og for å være klimavennlige. Jeg tror folk bryr seg mer om hva de spiser og drikker.

Han merker at folk begynner å få litt mer peiling, og tror folk liker å drikke og spise ting som er laget på en ordentlig måte.

– Folk ser verdien i – og merker forskjell på – noe som er laget av ordentlige råvarer.

Fremover tror han mer naturvin vil bli tilgjengelig, og at flere importører vil jobbe med flere produsenter.

– Jeg tror flere og flere drikker vin. Jeg merker en interesse for vin, og da er jo naturvin en spennende del av det, sier Føien og avslutter:

– Vin er en opplevelse. Det er det som er det fine med vin – gode opplevelser.

Publisert: 04.01.2019 kl. 17:11


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?